Verkleuring 2 euromunten

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Har857 Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Verkleuring 2 euromunten

Bericht door Har857 »

Voor mijn verzameling van 2 euro munten gebruik ik de Hartberger munthouders waarna de munten in de munthouder in een verzamelmap gaan. Ik heb gemerkt dat na enige tijd(enkele maanden) de munten verkleuren dwz. dat het middelste deel donkerder wordt en meer een rode gloed of vlekken geeft. Ik had dit niet verwacht van de Hartberge munthouders omdat deze een zuurvrij venster hebben. Of ligt het aan iets anders.
Ben ik de enigste die dit heeft of hebben andere verzamelaars hier ook "last" van.
Peter1978 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: Verkleuring 2 euromunten

Bericht door Peter1978 »

Bij mij verkleuren 2 euromunten ook in munthouders, en dan maakt het niet uit of ik Hartberger of Importa gebruik. Ik zie het bij beide merken gebeuren. Bij mij krijgen sommige munten na verloop van tijd een doffe blauw/witte laag over de munt, die er wel makkelijk af te halen valt. Het valt me op dat vooral euromunten hier gevoelig voor zijn. Ik heb al heel veel dingen uitgetest en geprobeerd maar een oplossing heb ik tot nu toe niet kunnen vinden. Misschien is de gebruikte folie van deze munthouders toch niet helemaal weekmaker vrij?
eurocoinsfun België
Senior lid
Senior lid

Re: Verkleuring 2 euromunten

Bericht door eurocoinsfun »

Idem hier ook, ik denk bij vrijwel iedereen.
Er komt een doffe waas over, zoals bij plastieken inschuifbladen, maar dan veel minder erg.
Je moet ook weten dat het dun laagje plastic folie niet helemaal luchtdicht is. Er is nog altijd interactie met de "buitenwereld". Zoals ze spuitwater in dikkere flessen doen dan mineraalwater. Het reageert dan nog met moleculen van buitenaf en die munthouders steken we ook nog eens in plastic bladen. En bij de productie komen ook andere stoffen in het plastic wat wij niet weten.
Die spikkels kunnen zijn dat er stoffen op de munt zijn terechtgekomen voor dat je de munt in een munthouder steekt: bij de productie, bij de verkoper, bij jou zelf.
Er veel factoren denk maar bijvoorbeeld dat je net wat te veel uitgeademd hebt net voor je de munt in een munthouder steekt, maar helaas heb je er niet altijd vat op.
Bij euromunten valt dit inderdaad meer op. Oude zilveren een stuk minder, maar heb je een nieuwe zilveren munt met stempelglans, zal die waas er ook op komen. En bij oude koperen munten zie ik dit ook, dat ze verder oxideren in de munthouder.
Best is de munten in een capsule te steken, maar dit beemt veel ruimte in beslag. Zeker in geval van een euromuntenverzameling

Terug naar “Munten algemeen”