Gouden Nervische Stater

Plaats hier berichten over Pre-Romeinse en Keltische munten. Dit zijn de munten van voor het jaar 50 voor Christus.

Moderator: George_III

Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Gouden Nervische Stater

Bericht door Anomander_Rake »

Beste allen,

Zojuist heb ik het boek 'De schreeuw van de Griffioen' uitgelezen. Het boek speelt zich af ten tijde van de Gallische Oorlogen in de eerste eeuw voor Chr. Onder andere de Slag bij de Aisne
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_ ... _(57_v.Chr.)

en de Slag bij de Sabis
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_aan_de_Sabis

worden in het boek beschreven.

De moedige Belgen nemen het op tegen de legioenen van de poetin van de 1e eeuw voor Christus, Julius Caesar. Die Nerviërs waren echt (Vlaamse) leeuwen zeg. Respect! Hun gebied streek zich uit van Noord Frankrijk tot aan de Schelde.
Ik wist weinig van wat er in die eeuw in de Lage Landen / Noord-Frankrijk gebeurde...Van de Nerviërs had ik nog nooit gehoord. Ik weet nu ietsjes meer en vind het zeer boeiend.

En nu komt het, in het boek komen ook gouden munten voor. Nervische Staters. Op het www lees ik dat de Nerviërs en Trevieren in 58 en 57 vChr gouden munten hebben laten slaan om de Gallische oorlogen te kunnen financiëren.

Ik ga de veilingen in de gaten houden voor dit type munten. Als iemand er een heeft, zou ik het leuk vinden als hij er hier iets over zou willen vertellen en een foto zou willen plaatsen. Kan iemand een veilinghuis aanbevelen dat ik voor dit type munten extra in de gaten moet houden? Andere tips zijn ook welkom.

Groeten,
Adriaan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: Gouden Nervische Stater

Bericht door Roerbakmix »

Enigszins relevant, mijn Ambiani stater:
01946A56-7E55-49D0-A013-2D49FCF8F105.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Medicus, onderzoeker.
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Roerbakmix schreef: 27 jul 2022, 20:35 Enigszins relevant, mijn Ambiani stater:
Dank voor je reactie. Mooie munt! :thumb up:
De Ambianen komen ook in dat boek voor als buur-stam van de Nerviërs.

Ik ga de veilingen goed in de gaten houden :)
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Interessante nieuwe extra weg sla je in! Ik ga er ook eens wat over lezen.
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

sjors-sjors schreef: 28 jul 2022, 00:56 Interessante nieuwe extra weg sla je in! Ik ga er ook eens wat over lezen.
Je zegt het goed, Sjors. Het is een nieuwe, extra weg / verzamelgebied. Ik ben nog lang niet klaar met mijn huidige verzamelgebieden. Als ik terugkijk op 2022 dan zijn er twee nieuwe verzamelgebieden bijgekomen. Er is ook zoveel moois en interessants te ontdekken en te verzamelen. Munten met een link met een bepaalde periode in de (vaderlandse) geschiedenis, met een bepaalde streek en/of persoon die me boeit, zijn doorslaggevend.

Neem nou zo'n Nervische of Ambianische Stater. Het is bekend wanneer ongeveer die munten geslagen zijn, waarom ze geslagen zijn / waarvoor ze zijn gebruikt. Ik beeld me dat dappere Belgische volk in (mijn Zeeland maakte ook deel uit van het Nervische grondgebied) en fantaseer dat zo'n munt wellicht in de zak van een strijder van de slag bij de Sabis heeft gezeten. Voor mij is dat aspect wat het verzamelen mooi maakt. Met het verzamelen van munten verzamelen we stukjes geschiedenis.

Terug naar “Pre-Romeinse en Keltische munten”