Gouden dukaat met rare overslag datum

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

denno Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Gouden dukaat met rare overslag datum

Bericht door denno »

Hallo,

ik heb hier, volgens mij, een unieke en zéér zeldzame gouden dukaat uit 1608 (Utrecht). Het oorspronkelijke datum van 1607 werd opnieuw gestempelt met "08" maar er ging volgens mij iets mis want de "8" is niet volledig. Zo kun je altiij nog het bovenste streepje van de "7" zien.

Ik heb nergens een tweede exemplaar van deze munt gevonden. Alle andere dukaten uit 1608 zijn met een ronde "8". Ik zou er dus graag meer over weten.

Groetjes

Dennis
Dukaat1.jpg
Dukaat2.jpg
Dukaat3.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Re: Gouden dukaat met rare overslag datum

Bericht door sjors-sjors »

Zo’n platte 8 zie je wel vaker gebruikt worden in de provinciale tijd. En de overslag is bekend. Wat er dan overblijft is hoeveel waarde je zelf hangt aan een variant. Ik vind zulke verschillen zo minimaal dat ik het niet relevant vind, maar het mooie aan verzamelen is dat iedereen dat voor zichzelf mag invullen. Ik vind het in elk geval een leuk stuk en ik heb altijd een zwak voor vroege gouden dukaten :thumb up:
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Re: Gouden dukaat met rare overslag datum

Bericht door Ger1 »

sjors-sjors schreef: 20 apr 2022, 21:45 Zo’n platte 8 zie je wel vaker gebruikt worden in de provinciale tijd. En de overslag is bekend. Wat er dan overblijft is hoeveel waarde je zelf hangt aan een variant. Ik vind zulke verschillen zo minimaal dat ik het niet relevant vind, maar het mooie aan verzamelen is dat iedereen dat voor zichzelf mag invullen. Ik vind het in elk geval een leuk stuk en ik heb altijd een zwak voor vroege gouden dukaten :thumb up:
Ik kan mij hierbij volledig aansluiten.

Mvg, :) .

Terug naar “Misslagen, varianten en andere afwijkingen”