hoe de hyperinflatie zijn nut vond bij de jeugd

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
DolomighT Nederland
Volledig lid
Volledig lid

hoe de hyperinflatie zijn nut vond bij de jeugd

Bericht door DolomighT »

ok het zijn duitsers maar desalniettemin vind ik dit een bijzondere foto, kwam hem tegen op facebook en moest hem even delen.
er stond zeer weinig bij vermeld maar het zijn schjinbaar duitse jongeren die tijdens de hyperinflatie van de biljetten een vlieger gemaakt hebben.
iedereen die ehier toevallig meer bij weet te vermelden wees welkom.

mvg C
275682246_494496605512644_8862017457124329048_n.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Quality = Expectations Vs Reality
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Re: hoe de hyperinflatie zijn nut vond bij de jeugd

Bericht door PietjePuk190 »

Die foto's gaan rond ja. Net als deze:

Afbeelding

Biljetten branden langer dan het kachelhout wat je ermee kunt kopen.

Of deze:

Afbeelding

Afbeelding

Wat je allemaal nog meer met bankbiljetten kunt doen.
DolomighT Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door DolomighT »

Grappig eigenlijk, met zo een inflatie zal het veel papier kosten om papier te drukken.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

In Hongarije werden en worden biljetten vernietigd, verpulverd en samengeperst tot briketten die dan aan verpleeghuizen of bejaardenhuizen worden gegeven om te verstoken.
Toen ik een bezoek bracht aan de MNB in Budapest heb ik er eentje gekregen.
Hongarije baksteen.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

Merkwaardig toch dat dit topic begon met de woorden: "ok het zijn duitsers maar..."
Wat kunnen die kinderen (en volwassenen) eraan doen dat zij de oorlog verloren hebben?...
DolomighT Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door DolomighT »

Ik zal niet te diep uitwijden maar persoonlijk doe ik geen boodschappen bij de lidl, iets met gedachtegoed gaat nooit verloren.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

DolomighT schreef: 29 mei 2022, 17:55 Ik zal niet te diep uitwijden maar persoonlijk doe ik geen boodschappen bij de lidl, iets met gedachtegoed gaat nooit verloren.
Gedachtengoed mag nooit verloren gaan maar het is maar hoe men er over denkt. Mijn vader is tijdens een razzia in Den Haag opgepakt en tewerk gesteld in een fabriek in Duitsland tijdens de oorlog. Hij is ontsnapt maar werd verraden door een Limburgse boer, terug gebracht naar het werkkamp en compleet verrot geslagen. Hij is bevrijd door de Amerikanen en via het Rode Kruis via Zwitserland en België weer thuis gekomen. In 1947 werd mijn broer geboren, in 1949 mijn zus (die in maart is overleden) en ik in 1955. Mijn vader heeft nooit iets tegen de kinderen verteld over de gang van zaken wat hij heeft meegemaakt tijdens de oorlog, wat we weten hebben we van zijn broer (onze oom) gehoord want die zat daar ook. Tijdens het volkslied op 4 mei huilde hij altijd maar tijdens vakantietijd gingen wij altijd op vakantie naar Camping Ons Buiten in Venlo en maakten altijd uitstapjes naar Duitsland. Toen hij ernstig ziek werd heb ik hem 2 weken voor zijn overlijden in 1969 gevraagd waarom we daar naar toe gingen. Hij gaf als antwoord dat Duitse soldaten ook maar werden gestuurd en gehersenspoeld, konden niet anders en omdat hij boos was omdat hij was verraden moet je dan kwaad zijn op een hele provincie. Haatgevoelens maken je leven kapot zei hij, er is zoveel moois in de wereld, ook in Duitsland. Je bent geboren en je gaat dood en daar tussen in moet je er het beste van maken. Hij was 55 toen hij overleed in 1969 en ik heb dat goed in mijn oren geknoopt. Ik woon in Hongarije met mijn gezin, ga gewoon naar de Lidl en de Aldi en deze zomer naar een appartement in Oostenrijk (geboorteland van Hitler) op vakantie.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Terug naar “Het Praathuis”