1 cent 1967: wie weet hier iets over?

Koningin Juliana ☼ 1909 - † 2004
Regeerperiode: 1948 - 1980

Moderator: maarten89

Douwe01 Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

1 cent 1967: wie weet hier iets over?

Bericht door Douwe01 »

Ik was aan het spitten door een theepot vol oude guldens toen ik deze 1 cent tegenkwam. Is er iemand die weet wat voor uitvoering dit is of is er voor deze kleur een andere verklaring?

Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bas dG Nederland
Lid
Lid

Re: 1 cent 1967: wie weet hier iets over?

Bericht door Bas dG »

Interessant, ben wel benieuwd wat het kleurverschil veroorzaakt. Apart dat de cijfers en letters aan de muntkant nog wel grotendeels de goede kleur hebben.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Ha Douwe01 en Bas dG,

Ik meen dat eerder op munthunter had gelezen dat er een tijd was dat men munten door een eenvoudig proces (chemisch badje o.i.d.) van een laagje kon voorzag. In dat geval gaat het niet om een misslag of natuurlijke patinage.

Andere leden, svp hulp met antwoord of de betreffende post...!

Mvgr, Mel
Bas dG Nederland
Lid
Lid

Bericht door Bas dG »

Melcoins schreef: 12 jan 2022, 21:18 Ha Douwe01 en Bas dG,

Ik meen dat eerder op munthunter had gelezen dat er een tijd was dat men munten door een eenvoudig proces (chemisch badje o.i.d.) van een laagje kon voorzag. In dat geval gaat het niet om een misslag of natuurlijke patinage.
Dat zou kunnen inderdaad en dan zouden door slijtage de hoge delen weer de originele kleur kunnen krijgen.

@Douwe01 Even krassen dus om te kijken welk materiaal het is :twisted: <== Geintje, niet doen.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Bas dG schreef: 12 jan 2022, 22:08
Melcoins schreef: 12 jan 2022, 21:18 Ha Douwe01 en Bas dG,

Dat zou kunnen inderdaad en dan zouden door slijtage de hoge delen weer de originele kleur kunnen krijgen.

@Douwe01 Even krassen dus om te kijken welk materiaal het is :twisted: <== Geintje, niet doen.
Dat heet vernikkelen en kras maar hoor want volgens mij is deze is geen cent waard. :D
Mvg, :) .

Terug naar “Koningin Juliana”