Amersfoort 10 cent zonder ster

In deze rubriek vindt je informatie over Nederlands noodgeld en kampgeld.

Moderator: Arjena3

RobinG Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Amersfoort 10 cent zonder ster

Bericht door RobinG »

Een half jaar kocht ik dit biljet samen met twee andere biljetten van kamp Amersfoort bij een inmiddels overleden verzamelaar. Ik begreep dat het een lastig biljet is om te vinden en dat veel mensen twijfelen aan het bestaan ervan

Ongeveer een half jaar geleden kocht ik dit biljet samen met twee andere biljetten van kamp Amersfoort (25 ct & 1 gld) bij een inmiddels overleden verzamelaar. Ik kwam er achteraf pas achter dat dit een erg lastig biljet is om te vinden, en ook dat veel mensen niet eens van het bestaan ervan afweten. Om deze reden deel ik het biljet graag hier op dit forum. :lach:

Ik ben nog altijd opzoek naar de biljetten van 2,5 en 5 gulden maar die komen vanzelf wel eens.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Re: Amersfoort 10 cent zonder ster

Bericht door Alexander »

Dit is inderdaad een heel lastig biljet, zelfs zo lastig dat deze in de Catalogus van het Nederlandse Papiergeld niet is opgenomen.
Hierbij nog een tweede serienummer waar eveneens de asterisk ontbreekt 019573, dit biljet is destijds gebruikt bij een expositie in Kamp Amersfoort.

Zelf ben ik er nog niet aan toegekomen om uit te zoeken bij welke serienummers No, NO wel/geen asterisk wordt gebruikt.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Man man wat supergaaf om te zien :-)

gefeliciteerd, je hebt waarschijnlijk de enige die op dit moment bekend is voor de particuliere markt.
Patrick P zal ook aangenaam verrast zijn.

Dit biljet is dus niet lastig te krijgen, dit biljet is gewoon de allerzeldzaamste die je kan hebben. Er is nooit enig bewijs gevonden dat dit biljet zonder "ster" is uitgegeven. Patrick kan weer wat aanpasssen in de cathalogus ;-)

Wat een topper 1
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Even de twee 10 cent biljetten naast elkaar... zonder en met asterisk. Zijn de verschillen opgevallen? Ik doel op No., Cijfers en Umlaut. Geeft het geen twijvel over de echtheid?? Ik heb onvoldoende vergelijkingsmateriaal om een oordeel te hebben. Het viel mij gewoon op... Mvgr Mel

Is bij het biljet zonder asterisk het Numero goed afgekort? Een punt onder de 'o' is dat niet vreemd. Zou het niet een streepje moeten zijn. Het is toch een streep onder de o of een punt erna? № of No. ??

Bij het biljet zonder de asterisk lijkt het lettertype van No. het lettertype van de cijfers erachter te volgen. Bij het biljet met de asterisk lijkt het lettertype van de No. het lettertype van de rest van de tekst te volgen. Wat hoort het te zijn of kan het beide??

De cijfers na No. lijken af te wijken wat betreft de lijnen en uiteinden. Of is dit te wijten aan vetter geinkt of uitlopen ervan??

De umlaut-en lijken bij de het biljet zonder asterisk rond en bij het biljet met asterisk vierkant. Een afwijking of is dit te wijten aan vetter geinkt of uitlopen ervan??
Schermafbeelding 2021-11-23 om 11.29.59.png
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

@Melcoins.

Aan de ene kant begrijp ik je reactie wel maar om eerlijk te zijn ben je appels met peren aan het vergelijken, het is een totaal andere druk en in die tijd hoefde biljetten niet mooi of netjes te zijn. het doel waar ze voor gebruikt werden maakte ook dat ze eigenlijk heel slecht - goedkoop - geproduceerd zijn.

Bekijk de foto's van een paar van mijn zonder ster biljetten maar eens ;-)
amersfoort1.jpg
amersfoort2.jpg

Als ik de foto van zijn 10 cent biljet zo zie weet ik eigenlijk zeker dat het "the real deal is"
Buiten dat, 1 biljet vervalsen is niet logisch, er had dan al veel eerder veel meer van deze opgedoken.

groetjes
Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander »

Zelf twijfel ik niet aan de echtheid van dit biljet. Het was al bekend dat dit type moest bestaan. In het boek Das Geld des Terrors wordt dit biljet eveneens genoemd onder Af 1 c. Dat er verschillende lettertype serienummers zijn is ook niet vreemd en ik snap de twijfel die hierbij kan ontstaan. Het serienummer is het laatste wat er op een biljet wordt aangebracht en hier zijn 2 verschillende numeratoren gebruikt.
Bij de 5 gulden zilverbon komt dit ook voor en ook bij de Lieftincktientjes, bij de laatste zijn er twee biljetten met hetzelfde serienummer.
Dat het overige drukwerk iets afwijkt heeft te maken met het inkten van de drukplaat, bij het ene biljet is iets meer en bij het andere biljet iets minder inkt gebruikt.

Aangezien de biljetten van Amersfoort allemaal hetzelfde formaat hebben was het voor de drukker gemakkelijk om de numerator eenmalig in te stellen en de biljetten erdoor/-langs te halen. En als je dan een tweede numerator tot je beschikking hebt kun je de opdracht twee keer zo snel afwerken.
Bij de biljetten van Westerbork is het 100 cent biljet iets groter waardoor de numerator opnieuw moest worden ingesteld. Als men vervolgens een andere waarde wilde nummeren en vergat dit opnieuw in te stellen zat het serienummer een stuk lager.
verhoeven jos België
Senior lid
Senior lid

Bericht door verhoeven jos »

RobinG schreef: 22 nov 2021, 23:45 Een half jaar kocht ik dit biljet samen met twee andere biljetten van kamp Amersfoort bij een inmiddels overleden verzamelaar. Ik begreep dat het een lastig biljet is om te vinden en dat veel mensen twijfelen aan het bestaan ervan

Ongeveer een half jaar geleden kocht ik dit biljet samen met twee andere biljetten van kamp Amersfoort (25 ct & 1 gld) bij een inmiddels overleden verzamelaar. Ik kwam er achteraf pas achter dat dit een erg lastig biljet is om te vinden, en ook dat veel mensen niet eens van het bestaan ervan afweten. Om deze reden deel ik het biljet graag hier op dit forum. :lach:

Ik ben nog altijd opzoek naar de biljetten van 2,5 en 5 gulden maar die komen vanzelf wel eens.
Dikke proficiat met jou biljet :klap: :klap:
Vriendelijke groeten
Jos

Mijn persoonlijke site ( niet over munten en bankbiljetten )
Eigen kunstwerken
RobinG Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door RobinG »

Bedankt allen voor de reacties! :lach:. Het papier is exact hetzelfde als mijn andere exemplaren, geen twijfel erover dat dit een reproductie zou kunnen zijn
Alexander schreef: 23 nov 2021, 08:45 Hierbij nog een tweede serienummer waar eveneens de asterisk ontbreekt 019573, dit biljet is destijds gebruikt bij een expositie in Kamp Amersfoort.
Enig idee waar dit exemplaar is gebleven?
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Alexander schreef: 24 nov 2021, 08:50 Zelf twijfel ik niet aan de echtheid van dit biljet. Het was al bekend dat dit type moest bestaan. In het boek Das Geld des Terrors wordt dit biljet eveneens genoemd onder Af 1 c. Dat er verschillende lettertype serienummers zijn is ook niet vreemd en ik snap de twijfel die hierbij kan ontstaan. Het serienummer is het laatste wat er op een biljet wordt aangebracht en hier zijn 2 verschillende numeratoren gebruikt.
Bij de 5 gulden zilverbon komt dit ook voor en ook bij de Lieftincktientjes, bij de laatste zijn er twee biljetten met hetzelfde serienummer.
Dat het overige drukwerk iets afwijkt heeft te maken met het inkten van de drukplaat, bij het ene biljet is iets meer en bij het andere biljet iets minder inkt gebruikt.

Aangezien de biljetten van Amersfoort allemaal hetzelfde formaat hebben was het voor de drukker gemakkelijk om de numerator eenmalig in te stellen en de biljetten erdoor/-langs te halen. En als je dan een tweede numerator tot je beschikking hebt kun je de opdracht twee keer zo snel afwerken.
Bij de biljetten van Westerbork is het 100 cent biljet iets groter waardoor de numerator opnieuw moest worden ingesteld. Als men vervolgens een andere waarde wilde nummeren en vergat dit opnieuw in te stellen zat het serienummer een stuk lager.
Interesant! Mel
Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander »

Enig idee waar dit exemplaar is gebleven?

Helaas niet, een aantal verzamelaars en ik hebben bij Kamp Amersfoort gevraagd maar deze zit niet in hun collectie of depot.
Dat zou (kunnen) betekenen dat het biljet is geleend van een andere instelling of particulier, dit hoeft geen verzamelaar te zijn. Het zou ook een overlevende of nazaat kunnen zijn.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Voor de volledigheid: Het lot in de laatste HAE veiling... Mvgr, Mel
Schermafbeelding 2021-11-28 om 19.07.10.png
Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander »

Afgelopen weekend een poging gedaan om te achterhalen in welke serienummerrange wel en geen ster te vinden is.
Daarbij durf ik nog enkele ander voorzichtige conclusies te trekken zoals totale oplage en oplage per waarde.

Hierbij het overzichtje
10 Cent
Oplage (max.) 40.000
In gulden 4.000 Gulden
Nr. 1 - 10.000 met ster
Nr. 10.001 - 20.000 zonder ster
Nr. 20.001 - 40.000 met ster

25 Cent
Oplage (max.) 40.000
In gulden 10.000 Gulden
Nr. 1 - 10.000 met ster
Nr. 10.001 - 20.000 zonder ster
Nr. 20.001 - 40.000 met ster

Gulden
Oplage (max) 10.000
In gulden 10.000 Gulden
Nr. 1 - 2.500 met ster
Nr. 2.501 - 5.000 zonder ster
Nr. 5.001 - 10.000 met ster

2,50 Gulden
Oplage (max.) 10.000
In gulden 25.000 Gulden
Nr. 1 - 1.750 met ster
Nr. 1.751 - 5000 zonder ster
Nr. 5.001 - 10.000 met ster

5 Gulden
Oplage (max.) 5.000
In gulden 25.000 Gulden
Nr. 1 - 1.250 met ster
Nr. 1.251 - 2.500 zonder ster
Nr. 2.501 - 5.000 met ster

Totalen
Aantal biljetten 105.000
Totale waarde in guldens 74.000

Kleine kanttekening dat bovenstaande slechts op datgene is gebaseerd dat ik vlug op internet heb kunnen vinden.
Er is ruimte voor correcties en aanvullingen.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Arjena3 schreef: 23 nov 2021, 19:07 gefeliciteerd, je hebt waarschijnlijk de enige die op dit moment bekend is voor de particuliere markt.
Patrick P zal ook aangenaam verrast zijn.

Dit biljet is dus niet lastig te krijgen, dit biljet is gewoon de allerzeldzaamste die je kan hebben. Er is nooit enig bewijs gevonden dat dit biljet zonder "ster" is uitgegeven. Patrick kan weer wat aanpasssen in de cathalogus ;-)
:lollig:
Gelukkig heeft Robin me enkele maanden geleden al gevonden. Daarna ben ik op zoek gegaan en ken intussen 3 exemplaren.
Hoe is het toch mogelijk dat er verzamelaars zijn die drgelijke stukken vinden en zich niet melden.
Dus oproep aan allen: heb je iets waarvan je had verwacht het aan te treffen in een catalogus, maar kun je het niet vonden? Meld het dit forum! (Of mij persoonlijk :kwijl: )
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Patrickp_nl schreef: 30 nov 2021, 22:22 Gelukkig heeft Robin me enkele maanden geleden al gevonden. Daarna ben ik op zoek gegaan en ken intussen 3 exemplaren.
Hoe is het toch mogelijk dat er verzamelaars zijn die drgelijke stukken vinden en zich niet melden.
Dus oproep aan allen: heb je iets waarvan je had verwacht het aan te treffen in een catalogus, maar kun je het niet vonden? Meld het dit forum! (Of mij persoonlijk :kwijl: )
3 stuks gevonden :dizzie:

Mooi zo dan is er hoop voor mij dat ik er ooit 1 kan kopen :lollig:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Nog even gekeken in mijn verzameling, inclusief ster.
PL1200.1 10 cent Kamp Amersfoort 1944.jpg
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Terug naar “Biljetten Nederlands noodgeld en kampgeld”