Nieuwe ontwerpen voor Franse 1 en 2 euro (normaal) vanaf 2022

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de euromunten

Moderator: euromunter

JohanV79 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Nieuwe ontwerpen voor Franse 1 en 2 euro (normaal) vanaf 2022

Bericht door JohanV79 »

Ik lees op zwei-euro.com dat Frankrijk vanaf 2022 andere ontwerpen gaat invoeren voor de 1 en 2 euro normaal. Waarom zouden ze dat doen? Bij mijn weten is het enkel de Republiek San Marino die al gewijzigd heeft. Bij koninkrijken snap ik wat de redenen zijn. Zijn er regels gemaakt voor aanpassen ontwerp? Specifiek voor republieken? Ik vind het wel jammer, die boom vond ik best mooi.
resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Nieuwe ontwerpen voor Franse 1 en 2 euro (normaal) vanaf 2022

Bericht door resparvae »

JohanV79 schreef: 20 jul 2021, 17:36 Ik lees op zwei-euro.com dat Frankrijk vanaf 2022 andere ontwerpen gaat invoeren voor de 1 en 2 euro normaal. Waarom zouden ze dat doen? Bij mijn weten is het enkel de Republiek San Marino die al gewijzigd heeft. Bij koninkrijken snap ik wat de redenen zijn. Zijn er regels gemaakt voor aanpassen ontwerp? Specifiek voor republieken? Ik vind het wel jammer, die boom vond ik best mooi.
Ja, de regel is dat het eens per 15 jaar mag. Tenzij er een ander Staatshoofd, wiens afbeelding op de munt staat,is. Dan mag het na het aantreden van dat staatshoofd. Ik vond Frankrijk ook best een mooi ontwerp. De reden snap ik ook niet.
Thomas
JohanV79 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door JohanV79 »

Dankjewel Thomas. Ik zie nog gebeuren dat de ECB het gewoon afkeurt. En waarom blijven de ontwerpen van de rosse en gele munten wel staan? Doe het dan goed, net als San Marino.....
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

JohanV79 schreef: 21 jul 2021, 22:09 Dankjewel Thomas. Ik zie nog gebeuren dat de ECB het gewoon afkeurt. En waarom blijven de ontwerpen van de rosse en gele munten wel staan?
Waarom zou het afgekeurd worden door de ECB, het mag toch gewoon volgens de richtlijnen?
JohanV79 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door JohanV79 »

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Mooi verhaal Johan, maar ik zie daar niet staan waarom ECB het Franse plan zou afkeuren.
De benodigde 15 jaar zijn al lang verstreken, en als het nieuwe ontwerp aan de richtlijnen voldoet, zie ik geen redenen waarom het niet zou gebeuren.
Christian Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Christian »

OP de site van Monnaie de Paris kwam ik de volgende afbeelding tegen:
nieuwe euromunten Frankrijk 2022.JPG
de nieuwe 1 en 2 euro vanaf volgend jaar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verzamelaar van munten van het Koninkrijk der Nederland,Groot Brittannië, Duitsland en Rusland
Gebs Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Gebs »

Ik vind het nieuwe ontwerp wel erg mooi
JohanV79 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door JohanV79 »

In principe vind ik het een erg mooi ontwerp, al had het oude van mij echt nog niet afgeschaft hoeven worden, was ook mooi. Ik vind het alleen jammer dat het motto (Liberté Egalité Fraternité) op een heel koude manier in het ontwerp is verwerkt. net of het er niet bijhoort....
ronmeulen Nederland
Lid
Lid

Bericht door ronmeulen »

Ik vind het persoonlijk een erg mooi ontwerp, mooier dan het vorige. Tevens voldoet Frankrijk hiermee aan de latere regelgeving dat het ontwerp niet mag doorlopen tussen de sterren.

Het zal denk ik wel even duren voordat deze munten in circulatie opduiken. Sinds de beginjaren zijn er geen nieuwe euromunten meer geslagen door Frankrijk.

Het zal mij benieuwen of Duitsland in de toekomst de ontwerpen nog verandert. Op de normale versie van de euromunten staat de landsnaam niet aangegeven. Dat zou tegenwoordig wel moeten.

Terug naar “Euromunten”