KNM krijgt nieuwe muntmeester (en muntmeesterteken)

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de euromunten

Moderator: euromunter

Eurocoin Nederland
Volledig lid
Volledig lid

KNM krijgt nieuwe muntmeester (en muntmeesterteken)

Bericht door Eurocoin »

Muntmeester Stephan Satijn heeft zijn functie neergelegd. Het is nog niet bekend of hij tijdelijk vervangen zal worden door een interim muntmeester (die dan het teken St. Servaas Brug met ster zal voeren) of dat KNM direct een nieuwe muntmeester zal aanstellen, die dan een compleet nieuw muntmeesterteken mag kiezen.

Het teken van de muntmeester van KNM wordt niet enkel op de Nederlandse circulatiemunten geslagen, maar ook op die van Luxemburg. Vanaf volgend jaar zal het mogelijk ook op de Maltese circulatiemunten staan.

Satijn was de eerste vaste muntmeester na de verkoop van KNM door de Staat. In tegenstelling tot voorgaande muntmeesters was hij niet algemeen directeur van de Koninklijke Nederlandse Munt maar 'slechts' voorzitter van de raad van bestuur. Hij ontving ook geen bezoldiging. Ondanks dat hij enige werkzaamheden uitvoerde voor de Munt, lijkt de functie van muntmeester meer een soort erebaan en eretitel te zijn geworden.
Eurocoin Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: KNM krijgt nieuwe muntmeester (en muntmeesterteken)

Bericht door Eurocoin »

Bert van Ravenswaaij wordt vanaf 1 januari 2022 de nieuwe vaste muntmeester van KNM. Hij zal het muntmeesterteken 'raaf' gaan gebruiken, als verwijzing naar zijn achternaam. Dhr. Van Ravenswaaij werkt sinds 2017 voor de Koninklijke Nederlandse Munt. Op dit moment is hij CFO van de onderneming.

Het is nog niet helemaal duidelijk wie de tijdelijke muntmeester was van juli 2021 tot 2022, die het muntmeesterteken 'brug met ster' voerde.
ostara-nl Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: KNM krijgt nieuwe muntmeester (en muntmeesterteken)

Bericht door ostara-nl »

20220924_192251[1].jpg
20220924_190141[1].jpg
20220924_185748[1].jpg
Deze € 0,05 cent kwam ik gisteren tegen. Aanvangkelijk dacht ik dat er na 2013 geen Muntmeesterteken en Mercuriusstaf op de Nederlandse Euro`s zou komen. Mijn verbazing was groot, toen ik op de munt een Mercuriusstaf staan en ik dacht eerst aan een IJsvogel. Het Munten en Bankbiljetten Forum vond ik de nodige informatie ivm de nieuwe Muntmeester. Het is slechts een Raaf geworden. Ik heb daarom ook een paar foto`s van de munt geplaatst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verzamelaar van Bankbiljetten/Munten Nederland/Ned.Indie. Schoolgeldbiljetten/Rekenmunten/Euro.

Terug naar “Euromunten”