Bankbiljet versus cheque?!

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Coinmaster Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bankbiljet versus cheque?!

Bericht door Coinmaster »

Dag allen,
dit vind ik wat verwarrend: een bankbiljet in de vorm van een cheque of een cheque in de vorm van een bankbiljet?
Ik lees dat het nieuwe biljet van Iran van 1 miljoen Rials een cheque is maar wordt gebruikt als een bankbiljet. Maar... wat is het dan?
Zien jullie deze gewoon als bankbiljetten of niet?

https://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_rial
https://banknotenews.com/?p=30188
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Re: Bankbiljet versus cheque?!

Bericht door PietjePuk190 »

Dit is gewoon een bankbiljet. Als ik er "komkommer" op print wordt het niet ineens geschikt voor in de salade.

Zimbabwe's 2003 / 2006 issues heten ook Bearer cheque / Agro-cheque. Gewoon bankbiljetten :)

Wat aan deze interessant is is het verschil in kleurstelling tussen de eerste 3 karakters en de rest. Er zit al een tijdje een revaluatie 10.000 : 1 aan te komen in Iran, maar het wil niet echt doordrukken geloof ik :D
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

PietjePuk190 schreef: 18 mei 2021, 08:01 Dit is gewoon een bankbiljet. Als ik er "komkommer" op print wordt het niet ineens geschikt voor in de salade.
:lol:
Coinmaster Nederland
Volledig lid
Volledig lid

PietjePuk190 schreef: 18 mei 2021, 08:01 Dit is gewoon een bankbiljet. Als ik er "komkommer" op print wordt het niet ineens geschikt voor in de salade.

Zimbabwe's 2003 / 2006 issues heten ook Bearer cheque / Agro-cheque. Gewoon bankbiljetten :)

Wat aan deze interessant is is het verschil in kleurstelling tussen de eerste 3 karakters en de rest. Er zit al een tijdje een revaluatie 10.000 : 1 aan te komen in Iran, maar het wil niet echt doordrukken geloof ik :D
Dank voor je reactie! Ik heb een (misschien wat simplistische) interesse in de bankbiljetten van '1 miljoen', vandaar. En het is dan wel interessant om te zien wat er nieuw verschijnt op dit vlak. Gelukkig zijn er best wel wat UNC biljetten voor een schappelijke prijs te vinden. De Griekse 1 miljoen drachmai staat o.a. nog op mijn verlanglijstje, maar in UNC staat en voor een redelijke prijs heb ik deze nog niet gevonden.
Ik houd me overigens aanbevolen voor artikelen over dit verzamelonderwerp. 👍🏻👍🏻
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

De term cheque en bankbiljet vinden hun verschil in de financiële dekking.
Het is vergelijkbaar met het verschil tussen Zilverbon, Muntbiljet en Bankbiljet.
Daarom prefereer ik te spreken over PAPIERGELD, en vaak zelfs over GELDSWAARDIGE DOCUMENTEN.
Waardebon, tegoedbon, kasbiljet, kassiersbiljet, wisselbrief, assignatie, recepis, certificaat gereed geld.

De essentie is: de tegenwaarde is een belofte. Je moet er maar op/in vertrouwen dat wanneer jij komt om je tegenwaarde te claimen, het nog steeds waard is wat de belofte zei…
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Coinmaster Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Mooie toevoeging Patrick, dank!

Terug naar “Azië”