Muntslag Nederland 2021

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de euromunten

Moderator: euromunter

Eurocoin Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Muntslag Nederland 2021

Bericht door Eurocoin »

De Nederlandse overheid heeft recent bij de Europese Centrale Bank aangegeven dat Nederland niet voornemens is circulatiemunten te slaan in 2021. Nederland is enkel van plan circulatiemunten in sets uit te brengen met een totale maximale nominale waarde van 50.000 euro.

Voor wat betreft de verzamelaarsmunten heeft Nederland aangegeven voor 100-150 duizend euro aan 5 en 10 euromunten te slaan. Dat zou betekenen dat de 2 geplande verzamelaarsmunten (Jeugdjournaal en Anton Geesink) oplages zouden hebben van slechts 10.000 tot 15.000 stuks elk. Dat is fors lager dan de ongeveer 65.000 stuks per munt die er op dit moment jaarlijks geslagen worden. In voorgaande jaren werd er nog voor een muntomvang van 3 miljoen euro toestemming gevraagd aan de ECB voor de productie van verzamelaarsmunten.

Sinds begin dit jaar is een nieuwe overeenkomst tussen De Nederlandsche Bank en de Koninklijke Nederlandse Munt in werking getreden voor de productie van onder andere verzamelaarsmunten. De productie van verzamelaarsmunten leverde de afgelopen jaren de Nederlandse Staat niets op. Daar is ook kritiek op geweest en men ging vervolgens over tot uitgifte van 4 verzamelaarsmunten per jaar in plaats van 2. Dat zorgde er echter niet voor dat de uitgifte van dergelijke munten winstgevend werd. Ook is er destijds al overwogen om de 5 euromunten niet meer voor de nominale waarde te verkopen, maar met dat idee is toen niks gedaan. Het blijft enigszins speculeren maar het heeft er ten minste de schijn van dat dat laatste wellicht nu wél staat te gebeuren en dat men daarom een significant lagere vraag verwacht.
Laatst gewijzigd door Eurocoin op 06 jan 2021, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Muntslag Nederland 2021

Bericht door Ilosab »

Dat wordt weer knokken dan als er iets nieuws wordt uitgegeven zoals een coincard. Die laatste van Schulman staat al te koop vanaf € 45, -.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
wiebe68 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door wiebe68 »

circulatiemunten in sets twv 50.000 euro? De BU set heeft al een oplage van 12.500, nominaal 3,88 is al bijna dat bedrag, dat klopt dan toch niet? Of zie ik iets over het hoofd?
Eurocoin Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Eurocoin »

wiebe68 schreef: 10 feb 2021, 00:00 circulatiemunten in sets twv 50.000 euro? De BU set heeft al een oplage van 12.500, nominaal 3,88 is al bijna dat bedrag, dat klopt dan toch niet? Of zie ik iets over het hoofd?
Dat is wat de officiële documenten vermelden. Iets anders kan ik er niet van maken. Maar ik begrijp natuurlijk dat de aangevraagde bedragen vragen oproepen. Ik heb er KNM ook naar gevraagd maar daar wilde men er niet echt op ingaan verder.

Terug naar “Euromunten”