Hoe delen jullie je albums in?

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Hoe delen jullie je albums in?

Bericht door PietjePuk190 »

Beste Wereldverzamelaars,

De volgende vraag geldt voor verzamelaars van wereldmunten en wereldbiljetten. Hoe delen jullie je albums in? Ik ben begonnen met 1 album, toen een tweede: Nederland - Buitenland. Toen een derde: Nederland - Europa - Rest van de wereld. Maar naarmate de collectie vorderde ben ik steeds meer dingen moeten gaan afsplitsen, en toen ben ik albums gaan nummeren, en nu is het eigenlijk een onnavolgbare t*ringzooi. Ik moet in Excel opzoeken welk album welk land of gebied bestrijkt, en van een land als Egypte weet ik gewoon niet meer of het nou onder Afrika of onder Midden-Oosten valt. Kortom: halp froghmmm

Dit is de situatie nu.

Afbeelding
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: Hoe delen jullie je albums in?

Bericht door janssenfrank »

Simpel: ieder land een eigen album :lollig:

Ik doe mijn wereldmunten op alfabet. Binnen een letter moet ik wel eens wat opschuiven, maar nooit meer dan 1 letter, want die begint weer op een nieuw blad.En dan kan ik makkelijk bladen toevoegen of zelfs een heel album (ik heb er pas 2).
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

ja dan kan ik nog honderdveertig albums bij gaan kopen. De groeten froggy
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Dat probleem had ik ook(200 landen). Heb alleen bijzondere in map en frankrijk en voormalige franse kolonies.
De rest ruim 6000 munten in 6 bakken.
1 bak voor 1950
1 bak Amerika
1 bak Azië en oceanië
1 bak afrika
1 bak europa
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

Op alfabet:

I Afghanistan - Aruba
II Australië - Bahama's
III Barbados - Bermuda
IV Biafra - Brunei
V Canada - Cook Eilanden
VI Cyprus - Engeland
VII Estland - Frankrijk
VIII Gambia - St. Helena
IX Hong Kong
X Ierland - Isle of Man
XI Italië - Koeweit
XII Lesotho - Macao(Bank of China)
XIII Macau (Banco Nacional Ultramarino) - Maleisië
XIV Malediven - Mexico
XV NL - Nederlandse Antillen + Euro
XVI Nieuw Zeeland - Rhodesie
XVII Roemenië - Singapore
Schotland (apart ivm grootte en gebrek aan (ruimte voor) mappen.
XVIII Solomon Eilanden - Suriname
XIX Thailand - Tunesië
X Uganda - Zuid Soedan
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Mja dat laatste zou een hoop problemen oplossen bij mij denk ik. Hoewel ik nog steeds voor veel landen uitzonderingen ga maken dan :)
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik heb van Nederland 4 albums en van de Wereld 3. Ik verzamel van wereld 1 biljet in UNC of 5 met opeenvolgende nummers dus dan heb je niet zoveel ruimte nodig.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Hoeveel bankbiljetten kun je eigenlijk kwijt in een album? Bij munten moet je bij 20 bladen toch wel zo ongeveer beginnen te stoppen. Maar dan heb je wel 20*20 = 400 munten ondergebracht. Met een beetje duwen lukt 500 ook nog wel. Maar bankbiljetten... ik denk 3 op een blad en dan maximaal 50 bladen...?

Qua indeling denk ik dat alfabetisch echt het beste is. Je kunt al altijd wat bladen invoegen en desnoods een heel album.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Het ligt eraan natuurlijk hoe groot de biljetten zijn en wat men verzameld. Normaliter 3 vaks bladen maar als ik mijn wereldalbum neem met van ieder land (alfabetisch) met 5 opeenvolgende serienummers dan heb ik er 15 en als het wat kleinere biljetten zijn dan neem ik 4 vaks bladen en worden het er 20. De Nederlandse biljetten hooguit 3 of 4 in een blad.
janssenfrank schreef: 20 jul 2020, 20:04 Hoeveel bankbiljetten kun je eigenlijk kwijt in een album? Bij munten moet je bij 20 bladen toch wel zo ongeveer beginnen te stoppen. Maar dan heb je wel 20*20 = 400 munten ondergebracht. Met een beetje duwen lukt 500 ook nog wel. Maar bankbiljetten... ik denk 3 op een blad en dan maximaal 50 bladen...?

Qua indeling denk ik dat alfabetisch echt het beste is. Je kunt al altijd wat bladen invoegen en desnoods een heel album.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

janssenfrank schreef: 20 jul 2020, 20:04 Hoeveel bankbiljetten kun je eigenlijk kwijt in een album? Bij munten moet je bij 20 bladen toch wel zo ongeveer beginnen te stoppen. Maar dan heb je wel 20*20 = 400 munten ondergebracht. Met een beetje duwen lukt 500 ook nog wel. Maar bankbiljetten... ik denk 3 op een blad en dan maximaal 50 bladen...?

Ik gemiddeld 80-100. Ik schat dat ik 15-20 1 vaks in gebruik heb voor extreem grote of met folder, 60-70% 2 vaks ivm slabs of grote biljetten en de rest 3 vaks.
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Conclusie: je kunt beter munten verzamelen :lollig:

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Ik gebruik ook nog schutbladen. Bij 30 bladen klapt de boel echt wel uit elkaar. En verder vooral 3- en 4-vaks bladen. Sommige biljetten zijn klein genoeg om met 5-vaks bladen toe te kunnen, dan doe ik ook nog weleens 2 biljetten in 1 vak. Folders doe ik niet in albums, die bewaar ik los. Slabs, soms wel soms niet.
janssenfrank schreef: 20 jul 2020, 20:57 Conclusie: je kunt beter munten verzamelen :lollig:
Kssst ga weg ijzervreter :lollig:
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Heb vandaag de hele boel omgekat van dat chaotische systeem naar alfabetisch. Het ziet er een stuk beter uit. Bovendien heeft alles nu weer een keer het daglicht gezien. Kwamen wel wat zilvervisjes uit froghmmm Niet veel hoor. Maar e.e.a. ziet er nu een stuk overzichtelijker uit.

Ben er trouwens alles bij elkaar wel een uur of vier zoet mee geweest. Pokkewerk is het eigenlijk.
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

PietjePuk190 schreef: 23 aug 2020, 17:46 Kwamen wel wat zilvervisjes uit froghmmm Niet veel hoor.
Weet je zeker dat het geen papiervisjes waren? Die lijken erg op zilvervisjes.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

PietjePuk190 schreef: 23 aug 2020, 17:46 Ben er trouwens alles bij elkaar wel een uur of vier zoet mee geweest. Pokkewerk is het eigenlijk.
Ik ben dit weekend bezig geweest mijn albums in te delen voor de duiten en stuivers van Nederlands Indië uit de periode 1806-1841. Dus uitpuzzelen welke munten er zijn en welke ik nog zoek, en dan ook een goede indeling verzinnen en kaartjes maken printen. Heerlijk klusje!

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Adriaan schreef: 23 aug 2020, 19:25
PietjePuk190 schreef: 23 aug 2020, 17:46 Kwamen wel wat zilvervisjes uit froghmmm Niet veel hoor.
Anyway: Kl**tzakken. Ze zijn nu dood greeny greeny
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

janssenfrank schreef: 23 aug 2020, 20:41
PietjePuk190 schreef: 23 aug 2020, 17:46 Ben er trouwens alles bij elkaar wel een uur of vier zoet mee geweest. Pokkewerk is het eigenlijk.
Ik ben dit weekend bezig geweest mijn albums in te delen voor de duiten en stuivers van Nederlands Indië uit de periode 1806-1841. Dus uitpuzzelen welke munten er zijn en welke ik nog zoek, en dan ook een goede indeling verzinnen en kaartjes maken printen. Heerlijk klusje!
Meh, ik ben blij dat ik het erop heb zitten. Dwingt me ook om wat secuurder om te gaan met het aanschafbeleid. Als een album vol raakt moet ik gaan schuiven en dat betekent veel werk en veel nieuwe kaartjes schrijven etc. Dus liever niet. Maar leuker werk is gewoon struinen op beurzen of anders op eBay en lekker geld verbrassen :hahaha:
Peter1978 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Peter1978 »

Zilver/papiervisjes heb ik gelukkig nog niet in mijn verzameling gehad :wtf: Hoe komen die daarin?

Ik heb mijn muntenverzameling grotendeels geografisch ingedeeld en deels op tijdperk. Ik heb een album met antieke munten (Grieks/Romeins), Nederland heb ik verdeeld in Provinciaal, Koninkrijk (3 albums) en het eurotijdperk. Verder de diverse landen van Europa bij elkaar op regio. Zo zitten bijvoorbeeld België en Luxemburg in één album en Spanje en Portugal ook. Verder heb ik albums met werelddelen zoals Afrika en Zuid-Amerika, al beginnen ook die een beetje vol te raken :knipoog:

Als ik t.z.t. meer ruimte heb ga ik meer landen uit elkaar halen en verder verdelen. Zo komt er t.z.t. ook nog een aparte map voor Nederland overzee. Verder zoek ik nog grote albums van een stevige kwaliteit. De albums van Hartberger zijn leuk maar voor de zwaardere Koninkrijksmunten wil ik nog eens een groter/steviger album kopen.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

PietjePuk190 schreef: 23 aug 2020, 20:47
Adriaan schreef: 23 aug 2020, 19:25
Anyway: Kl**tzakken. Ze zijn nu dood greeny greeny
Ik zou toch wat meer aandacht besteden aan die zilvervisjes/papiervisjes.
Dus de opbergplek moet wel beter worden zoals die nu is.
https://www.milieucentraal.nl/in-en-om- ... iervisjes/
Hier kun je wat meer over die bankbiljetten vreters lezen
Mvg, :) .
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Ik zal er eens aan denken als het te erg wordt :thumb up:
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Gek is dat; ik heb nooit last van zilvervisjes in mijn verzameling... :eeeh:

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

janssenfrank schreef: 24 aug 2020, 07:17 Gek is dat; ik heb nooit last van zilvervisjes in mijn verzameling... :eeeh:
Nee jullie troep verroest gewoon. En onder de naam "patina" doen jullie nog alsof het iets geweldigs is ook :lollig: :lollig: :lollig:
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Ik vind het heerlijk, alles herschikken. Mooie manier om alles weer eens te bekijken. Maar eerlijk is eerlijk, met nog geen 200 stukken is dat ook wel goed te doen.
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

PietjePuk190 schreef: 23 aug 2020, 23:02 Ik zal er eens aan denken als het te erg wordt :thumb up:
Of alle biljetten in een slab doen. Daar vreten ze zich niet doorheen. Kost wat maar dan heb je ook wat. :lollig:
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

PietjePuk190 schreef: 24 aug 2020, 07:43
janssenfrank schreef: 24 aug 2020, 07:17 Gek is dat; ik heb nooit last van zilvervisjes in mijn verzameling... :eeeh:
Nee jullie troep verroest gewoon. En onder de naam "patina" doen jullie nog alsof het iets geweldigs is ook :lollig:
:lach: :lach:
Mvg, :) .

Terug naar “Het Praathuis”