Prijsverschil

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
ksb66 Nederland
Lid
Lid

Prijsverschil

Bericht door ksb66 »

Ik ben me wat aan het oriënteren in de Nederlandse bankbiljetten. Heb de catalogus van Plomp aangeschaft.
Maar ik volg de prijsverschillen niet helemaal.
Er zit een een wereld van verschil met wat Plomp aangeeft en wat er gevraagd word voor dezelfde kwaliteit op bijv Catawiki. Waar zit dat in?

Vervolgens zie ik in de laatste catalogus van De Ruiter een serie vijfjes van Vondel. Met de meest vreemde startprijzen. Ik zie het verschil niet wat de prijzen rechtvaardigt.

Kan iemand me dat uitleggen.
Laatst gewijzigd door ksb66 op 04 mei 2020, 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Re: Prijsverschil

Bericht door Ger1 »

Ik verzamel al 45 jaar Nederlandse bankbiljetten en begrijp soms nog steeds niet hoe dat in elkaar zit.
Maar als je de prijzen echt in de gaten wil houden moet je wel de prijzen nemen die deze biljetten opbrengen en niet de prijzen die ze vragen.
Als je dit een aantal jaren volhoudt krijg een idee wat ongeveer de werkelijke prijzen zijn.

Maar als je dan op een keer je biljetten gaat verkopen zal je merken dat de waarde ineens veel lager ligt dan gedacht.
Dan zal je ook merken dat de biljetten die moeilijk of zeldzaam zijn en ook nog in mooie staat verkeren hun waarde hebben behouden of zelfs meer waard geworden zijn. Even oneerbiedig, het gewone goed brengt alleen maar wat op in bijna nieuwstaat omdat deze biljetten net als bij munten al door de meeste verzamelaars verzameld zijn.

In de catalogus staat een moment opname prijs die al voor de uitgave uit onderzoek tot stand gekomen is.
Een ding is zeker wat de prijs bepaald en dat is vraag en aanbod en de kwaliteit van het biljet.
Dan is er uiteraard ook de zeldzaamheid door ouderdom of het aantal van deze biljetten die nog in omloop zijn.

Zo kan men hier ook invloed op hebben, door bv alle zeldzame biljetten op te kopen en het een aantal jaren in een kluis leggen.
Men ziet de laatste tijd veel biljetten in prijs zakken die nu ineens veel vaker op de markt verschijnen als voorheen.
Dit kan veroorzaakt zijn door het overlijden van oude verzamelaars en hun verzameling nu te koop wordt aangeboden. (Meestal door veilingen)

Het blijft een moeilijke materie maar ik zou als advies geven laat je verstand, gevoel en je portemonnee hier de aankoop van al die mooie biljetjes bepalen.

Mvg, :) .
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

het staat er ook bij meestal he: De ene is PMG Graded 66, de ander is een Replacement. Er zijn mensen die daar hard op gaan.
ksb66 Nederland
Lid
Lid

Bericht door ksb66 »

Maar waarom vragen ze voor eenzelfde serie unc 40,- en de ander die zeer fraai is 150?
Allebei z serie.
ksb66 Nederland
Lid
Lid

Bericht door ksb66 »

kl-euro schreef: 01 mei 2020, 09:20
Het blijft een moeilijke materie maar ik zou als advies geven laat je verstand, gevoel en je portemonnee hier de aankoop van al die mooie biljetjes bepalen.

Zeker, ik koop alleen wat ik mooi vind en liefst gelopen biljetten. Een biljet van de machine heeft eigenlijk nooit waarde gehad :knipoog:
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

ksb66 schreef: 01 mei 2020, 11:04 Maar waarom vragen ze voor eenzelfde serie unc 40,- en de ander die zeer fraai is 150?
Allebei z serie.
Je heb toch de Plomp catalogus dan moet je toch zien dat een ZT serie (PL22.d2) is en de ander ZZ-ZU serie (PL22.d1).
Het verschil zit in de blauw en geel fluorescerende vezels, de ZT (gele vezels) is zeldzamer.

Mvg, :)
ksb66 Nederland
Lid
Lid

Bericht door ksb66 »

Heb een artikel gevonden met een goede uitleg.

http://papiergeldverzamelaar.blogspot.c ... r.html?m=1
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

ksb66 schreef: 01 mei 2020, 17:32 Heb een artikel gevonden met een goede uitleg.
http://papiergeldverzamelaar.blogspot.c ... r.html?m=1
Ik heb sterk de indruk dat de heer Plomp dit geschreven heeft.
Er zit zelfs een biljet uit mijn verzameling tussen.

Daarom begrijp ik een ding niet, bij het eerste biljet staat:

“Een van de meest tot de verbeelding sprekende "Unissued Remainder" die menig verzamelaar met liefde voor enkele duizenden euro's aan zijn of haar verzameling zou willen toevoegen.”

Terwijl de afbeelding de PL84.e is de 4e soort uit de periode 13 januari 1837 – 17 mei 1837
Watermerk met ruitmotief en de opdruk 'Nederlandsche Bank' staat lager op dit biljet en is niet ingevuld maar wel in omloop gebracht.
069-5 (1837) niet ingevuld.jpg
De 5e soort PL84.f lijkt hier sterk op en is niet in omloop gebracht. (printed, not issued)
De opdruk "Nederlandsche Bank' staat hier hoger op het biljet.
069-6 (1837) niet in circulatie.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ger1 op 02 mei 2020, 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

kl-euro schreef: 01 mei 2020, 17:32 “Een ontwerp van een 10/50 gulden biljet 1884 dat op de achterkant gestempeld is "ZONDER WAARDE". Om te voorkomen dat iemand het idee zou opvatten de drukproef als "gewoon" biljet in circulatie te brengen.”
Dat ging over een ander biljet. Dat ging over deze:

Afbeelding
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Je heb gelijk ik heb die regels verwijderd. :thumb up:
Mvg, :)
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Okee, wat is dan nog het ding wat je niet begrijpt dan? :?:
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Onder de eerste afbeelding staat Unissued Remainder, maar dat biljet is wel uitgegeven.
Dat het niet ingevuld is komt waarschijnlijk omdat er (nog) geen ingevulde afbeeldingen bekent zijn.

De afbeelding moet dus volgens mij een afbeelding van het 5e soort zijn.

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Ah zo. Ja best kans dat zo'n exemplaar helemaal niet bestaat ook dan.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

kl-euro schreef: 02 mei 2020, 12:22 Onder de eerste afbeelding staat Unissued Remainder, maar dat biljet is wel uitgegeven.
Dat het niet ingevuld is komt waarschijnlijk omdat er (nog) geen ingevulde afbeeldingen bekent zijn.
De afbeelding moet dus volgens mij een afbeelding van het 5e soort zijn.
Met bekent zijn bedoelde ik eigenlijk dat ze er waarschijnlijk niet meer zijn omdat dan alle gebruikte biljetten zijn vernietigd.
Vanaf 1815 was vernietigen alleen maar een administratieve handeling en werden de biljetten gestempeld en opgeslagen.
Omstreeks 1920 was er zoveel bewaard dat de houten zoldervloeren van De Nederlandse Bank op de Turfmarkt op instorten stond.
Daarna is men begonnen met verpulpen en verbranden van de afgekeurde biljetten.
Dit alles is te lezen in het boekje van Joke Mooij "Geen weggegooid geld bankbiljetvernietiging in Nederland 1814 - 2002".

Laatst gewijzigd door Ger1 op 03 mei 2020, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

kl-euro schreef: 02 mei 2020, 21:16 Dit alles is te lezen in het boekje van Joke Mooi "Geen weggegooid geld bankbiljetvernietiging in Nederland 1814 - 2002".
Dat is dan wel een boekje wat ik zou willen hebben. Alleen niet erg vindbaar zo te zien :?:
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

PietjePuk190 schreef: 03 mei 2020, 11:17
kl-euro schreef: 02 mei 2020, 21:16 Dit alles is te lezen in het boekje van Joke Mooi "Geen weggegooid geld bankbiljetvernietiging in Nederland 1814 - 2002".
Dat is dan wel een boekje wat ik zou willen hebben. Alleen niet erg vindbaar zo te zien :?:
Klopt helemaal, ik meen dat ik het na lang zoeken bij boekwinkeltjes heb gevonden.
Maar volgens mij stond het ook ergens digitaal op het internet (als het er nog op staat).

Het is uitgegeven door De Nederlandse Bank 'Monetaire Monografieën 20'

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

ja zo ver was ik ook :) En wat er op Internet digitaal staat zijn alleen recensies ervan. Waarin wel toevallig precies die passage langskomt over die zoldervloeren aan de Turfmarkt :D
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Prijzen in een catalogus zijn nooit correct, het zijn moment opnames.

De plomp catalogus gaat uit van prijzen dat een handelaar betaald voor inkoop, dus niet voor verkoop om maar iets te noemen.

Veilingen bezoeken en opbrengst lijsten lezen geeft je een redelijk beeld van prijzen van dat moment.

Heeft ook alles te maken met vraag en aanbod maar ook met de finaciele wereld, investeren in unc biljetten bleek jaren geleden
een goede zet te zijn om wat te noemen.

Een verzamelaar zou ook niet zozeer naar prijzen moeten kijken maar voor zichzelf moeten bepalen wat hij bereid is te betalen voor een biljet.
en in welke kwaliteit. Biljetten verzamelen als handel zou ik niet aanraden en zorgt ook voor een compleet verkeerde benadering van je hobby.
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Arjena3 schreef: 03 mei 2020, 18:43 De plomp catalogus gaat uit van prijzen dat een handelaar betaald voor inkoop, dus niet voor verkoop om maar iets te noemen.
Het lijkt me dat een catalogus juist uitgaat van verkoopprijzen. Zeker voor eenvoudige, alledaagse biljetten zal een handelaar slechts een fractie betalen van de catalogusprijs.
Arjena3 schreef: 03 mei 2020, 18:43 Een verzamelaar zou ook niet zozeer naar prijzen moeten kijken maar voor zichzelf moeten bepalen wat hij bereid is te betalen voor een biljet.
en in welke kwaliteit. Biljetten verzamelen als handel zou ik niet aanraden en zorgt ook voor een compleet verkeerde benadering van je hobby.
Ik denk dat elke verzamelaar voor zichzelf kan en mag bepalen hoe hij het verzamelen benadert, er is mijns inziens geen goede of verkeerde benadering. Als een verzamelaar biljetten wil kopen met als doel er mogelijk bij latere verkoop winst op te maken is dat toch zijn goed recht?
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Koevoets numismatics schreef: 03 mei 2020, 20:02
Het lijkt me dat een catalogus juist uitgaat van verkoopprijzen. Zeker voor eenvoudige, alledaagse biljetten zal een handelaar slechts een fractie betalen van de catalogusprijs.
Arjena3 schreef: 03 mei 2020, 18:43 Een verzamelaar zou ook niet zozeer naar prijzen moeten kijken maar voor zichzelf moeten bepalen wat hij bereid is te betalen voor een biljet.
Ik denk dat elke verzamelaar voor zichzelf kan en mag bepalen hoe hij het verzamelen benadert, er is mijns inziens geen goede of verkeerde benadering. Als een verzamelaar biljetten wil kopen met als doel er mogelijk bij latere verkoop winst op te maken is dat toch zijn goed recht?
Voor alledaagse biljetten heb je eigenlijk geen catalogus nodig naar mijn mening.

Natuurlijk is iedereen vrij om te bepalen hoe hij het verzamelen benaderd. dat gezegd hebbend als een verzamelaar wil handelen in biljetten nu of in de toekomst zal hij toch echt wat meer moeten doen dan een catalogus raadplegen. Het is onmogelijk om prijzen correct weer te geven in een boek, thats al im saying ;-)
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Het werkt twee kanten op , soms staat een biljet voor te veel in een catalogus maar vaak ook - zeker in de hoge / hoogste kwaliteit voor veel te weinig.

Hangen aan een prijs in een boekje zorgt er ook voor dat er een verkeerd beeld ontstaat: ik verkoop wel eens biljetten op mp er worden dan prizjen geboden waarvan ik dan denk "kom er maar 10 brengen in die kwaliteit voor die prijs " dit omdat men er standaard er vanuit gaat dat een catalogus prijs te hoog is, wat - zeker in de Plomp catalogus - vaak niet zo is.

Verzamelen is verdiepen in je hobby, een catalogus is een klein onderdeel daarvan.

Just my two cents
ksb66 Nederland
Lid
Lid

Bericht door ksb66 »

Arjena3 schreef: 03 mei 2020, 20:24 Verzamelen is verdiepen in je hobby, een catalogus is een klein onderdeel daarvan.
Precies.
En meer was mijn vraag ook niet.
Ik vroeg niet om meningen hoe ik moet verzamelen.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

ksb66 schreef: 04 mei 2020, 00:11
Arjena3 schreef: 03 mei 2020, 20:24 Verzamelen is verdiepen in je hobby, een catalogus is een klein onderdeel daarvan.
Precies.
Met respect maar als je niet om meningen vraagt kan je je beter afmelden bij dit forum ;-)

Je vroeg letterlijk om uitleg ...
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Arjena3 schreef: 04 mei 2020, 01:48
Precies.
Met respect maar als je niet om meningen vraagt kan je je beter afmelden bij dit forum ;-)
Je vroeg letterlijk om uitleg …
? ? ? :suprised:
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

kl-euro schreef: 04 mei 2020, 08:13
Arjena3 schreef: 04 mei 2020, 01:48

Precies.
Je vroeg letterlijk om uitleg …
? ? ? :suprised:
Wat zeg ik hier verkeerd mee ?
Wanneer je een vraag stelt op een forum zal het antwoord heel vaak een mening zijn, zeker wanneer het gaat over catalogus waarden van biljetten.

Overigens stond er een knipoog achter hoor ;-)

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”