In circulatie gevonden euromunten uit 2020
Moderator: Stephan O
In circulatie gevonden euromunten uit 2020
If you receive a 2020 dated coin or if you know something about about the planned mintage please post it here. Especially I would like to know which coins will be minted for circulation in the Netherlands and Belgium.
What we now so far about 2020 circulation coins:
- Germany has minted 1, 2, 5, 10, 20 Cent and 2 Euro
- Austria has already set 1, 2, 20, 50 Cent and 2 into circulation. Probability some more denominations are about to follow
- Lithuania won't mint regular coins in 2020
- Luxembourg has minted a small amount of all denominations plus some extra 5 and 10 Cent
- Slovakia has minted 1, 2, 5, 10 Cent and 2 Euro
Best regards
Muppetshow
- Austria has already set 1, 2, 20, 50 Cent and 2 into circulation. Probability some more denominations are about to follow
- Luxembourg has minted a small amount of all denominations plus some extra 5 and 10 Cent
Best regards
Muppetshow
Re: In circulatie gevonden euromunten uit 2020
Thank you. I think 2020 will be a year with less very less 2020-coins.Muppetshow schreef: ↑11 apr 2020, 21:39 If you receive a 2020 dated coin or if you know something about about the planned mintage please post it here. Especially I would like to know which coins will be minted for circulation in the Netherlands and Belgium.
Best regards
Muppetshow
The Netherlands will only produce the 5 euro cent coin in 2020. Belgium is currently only planning to release the 2 euro Plant Health into circulation this year.Muppetshow schreef: ↑11 apr 2020, 21:39 If you receive a 2020 dated coin or if you know something about about the planned mintage please post it here. Especially I would like to know which coins will be minted for circulation in the Netherlands and Belgium.
Bedankt voor deze informatie!Eurocoin schreef: ↑24 apr 2020, 07:37The Netherlands will only produce the 5 euro cent coin in 2020. Belgium is currently only planning to release the 2 euro Plant Health into circulation this year.Muppetshow schreef: ↑11 apr 2020, 21:39 If you receive a 2020 dated coin or if you know something about about the planned mintage please post it here. Especially I would like to know which coins will be minted for circulation in the Netherlands and Belgium.
Weet je hoeveel 5 Cent munten worden geproduceerd?
Helaas weet ik niet hoeveel 5 cent munten Nederland in 2020 zal produceren voor circulatie. De oplage van de munt wordt in de toekomst bekendgemaakt in het jaarverslag van De Nederlandsche Bank.Muppetshow schreef: ↑29 apr 2020, 22:36 Bedankt voor deze informatie!
Van de Nederlandse 5 cent munt van 2020 zullen 10 miljoen exemplaren in omloop worden gebracht.Muppetshow schreef: ↑11 apr 2020, 21:39 Bedankt voor deze informatie!
Bron: Ministerie van Financiën via Dr. Gerhard Schön
Zonet mijn eerste stuiver van 2020 gevonden! Maar waar zijn de munthuis/-meester tekens???????? Heb er ook maar 1 gevonden. (in Zeeland)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dat is wel opvallend! Mijn 5 eurocent uit de BU set van 2020 heeft net als de rest van de serie wel munt- en muntmeestertekens!
Ik hoop snel een tweede of meer te vinden, om te zien hoe het daar is. Of dat anderen het hier posten...... Misschien wel een valse stuiver haha....
Koninklijke Nederlandse Munt heeft besloten dat vanaf 2020 op de Nederlandse munten die voor circulatie geslagen worden geen muntmeesterteken en munthuisteken meer zal staan. Enkel op de munten in muntsets en coincards zullen deze tekens nog geslagen worden.
Hoe dan ook een leuke vondst en de eerste melding van iemand die de 5 euro cent Nederland 2020 vind (zowel hier als op andere fora).
Hoe dan ook een leuke vondst en de eerste melding van iemand die de 5 euro cent Nederland 2020 vind (zowel hier als op andere fora).
Even los van dat verhaal over de munttekens. Kan een van jullie misschien een foto uploaden van de andere zijde van de Nederlandse 5 cent van 2020 (de kant met de 5 erop)?
Noujazeg, waarom is dat dan?? Bezuinigingen? Doen ze dat bij België en Luxemburg ook dan? Wat is er mis met deze twee mooie tekentjes???Eurocoin schreef: ↑13 jul 2020, 16:00 Koninklijke Nederlandse Munt heeft besloten dat vanaf 2020 op de Nederlandse munten die voor circulatie geslagen worden geen muntmeesterteken en munthuisteken meer zal staan. Enkel op de munten in muntsets en coincards zullen deze tekens nog geslagen worden.
KNM bleef vrij vaag over de reden van deze beslissing. Misschien besparing maar ik kan me ook indenken dat ze het wellicht gedaan hebben om de muntsets een exclusiever karakter te geven.
Zelf wordt ik ook niet al te blij van deze beslissing maar het is wat het is. Dit betekent ook direct dat het Nederlandse muntmeesterteken vooralsnog helemaal niet meer op euro circulatiemunten geslagen wordt.
Het Nederlandse munthuisteken blijft vooralsnog te zien op de Belgische en Luxemburgse euromunten die voor circulatie geslagen worden.
Zelf wordt ik ook niet al te blij van deze beslissing maar het is wat het is. Dit betekent ook direct dat het Nederlandse muntmeesterteken vooralsnog helemaal niet meer op euro circulatiemunten geslagen wordt.
Het Nederlandse munthuisteken blijft vooralsnog te zien op de Belgische en Luxemburgse euromunten die voor circulatie geslagen worden.
Is er eigenlijk ook al bekend wat voor munten er in de UNC set 2020 komen?
Logischerwijs zouden dat dus ook munten zonder muntmeestersteken en muntteken moeten zijn.
Is het dan nu nodig om zowel een BU set als een UNC set te kopen om echt compleet te blijven?
Dat zou voor KNM wel een hele goede reden zijn...
Logischerwijs zouden dat dus ook munten zonder muntmeestersteken en muntteken moeten zijn.
Is het dan nu nodig om zowel een BU set als een UNC set te kopen om echt compleet te blijven?
Dat zou inderdaad strategisch interessant zijn geweest, maar KNM was hier heel duidelijk over:llinde schreef: ↑19 jul 2020, 00:03 Is er eigenlijk ook al bekend wat voor munten er in de UNC set 2020 komen?
Munten voor de gewone circulatie: Geen munttekens
Munten geproduceerd voor verzamelaars (muntsets, coincards, etc.): Wel munttekens
Ik ga er dan ook zonder meer van uit dat op de munten in de UNC sets munttekens zullen staan en dat waarschijnlijk de stempels die eerst gebruikt zijn voor de productie van de BU munten nu opgebruikt worden voor de productie van de munten in de UNC sets.
Ligt het nou aan mij dat ik de grootste moeite heb om de jaartallen op de stuivers te lezen?
Worden de 5 centen eigenlijk wel in Nederland geslagen? Moderne uitgiften houdt ik niet meer zo bij, maar ik meende dat er iets was dat wellicht de Nederlandse munten in Brussel zouden worden geslagen...
Worden de 5 centen eigenlijk wel in Nederland geslagen? Moderne uitgiften houdt ik niet meer zo bij, maar ik meende dat er iets was dat wellicht de Nederlandse munten in Brussel zouden worden geslagen...
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
De Nederlandse 5 centen worden in Nederland geslagen bij de Koninklijke Nederlandse Munt. De Koninklijke Munt van België slaat zelf geen munten meer (op een enkele eerste slag na).janssenfrank schreef: ↑01 aug 2020, 21:31 Worden de 5 centen eigenlijk wel in Nederland geslagen? Moderne uitgiften houdt ik niet meer zo bij, maar ik meende dat er iets was dat wellicht de Nederlandse munten in Brussel zouden worden geslagen...
Inmiddels heb ik ook een 5 cent 2020 zonder munt- en muntmeestertekens en als variant hou ik deze voor mijn verzameling. Toch wel jammer dat er in Nederland voor het eerst sinds de jaren '40 weer (Nederlandse) munten voor de circulatie worden geslagen zonder muntmeestertekens...
Vind ik ook. Slaat gewoon nergens op. Letterlijk en figuurlijk. "Bezuinigingen" zeker?!Peter1978 schreef: ↑05 aug 2020, 22:59 Inmiddels heb ik ook een 5 cent 2020 zonder munt- en muntmeestertekens en als variant hou ik deze voor mijn verzameling. Toch wel jammer dat er in Nederland voor het eerst sinds de jaren '40 weer (Nederlandse) munten voor de circulatie worden geslagen zonder muntmeestertekens...
Ja, ik vind het ook raar dat het munt meesterteken en de dubbele zeilen verdwenen zijn. Op de 5 cent van 2019 staat het nog wel.
Misschien worden de munten later in een ander land (goedkoper) geslagen waardoor het munt meesterteken overbodig is ?
ostara-nl.
Misschien worden de munten later in een ander land (goedkoper) geslagen waardoor het munt meesterteken overbodig is ?
ostara-nl.
Verzamelaar van Bankbiljetten/Munten Nederland/Ned.Indie. Schoolgeldbiljetten/Rekenmunten/Euro.
Het zou best kunnen dat in de toekomst de munten elders en goedkoper geslagen gaan worden.
Echt nut hebben zowel het muntteken als muntmeestersteken natuurlijk niet, zeker niet als alle munten van een jaar door dezelfde munt en muntmeester worden geslagen.
Luit
Ik heb vandaag nog 6 Nederlandse stuivers van 2020 gevonden, inderdaad allemaal zonder munttekens.
Ook nog een Spaanse stuiver van 2020 gevonden!
Ook nog een Spaanse stuiver van 2020 gevonden!
2 euro Duitsland 2020 gevonden!