Gevonden in Friesland

Plaats hier berichten over munten uit de late middeleeuwen. Dit is de periode van het jaar 1050 tot 1500.

Moderator: George_III

Lck Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Gevonden in Friesland

Bericht door Lck »

Wie kan me helpen met datering van deze munt, ik kom er niet uit
Ben wel zo dom geweest om hem terug te buigen :crying: :crying:

bvd Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Re: Gevonden in Friesland

Bericht door George_III »

Werkelijkwaar een prachtig begin van het nieuwe jaar!

De Baudekin werd in 1269 ingevoerd door Margaretha van Constantinopel, gravin van Henegouwen. De munt liet een galopperende ridder zien, in eerste instantie naar links, maar later naar rechts. In 1272 werd de Engelse sterling gerevalueerd en gezien deze Baudekin gangbaar was voor twee sterling, vond er ook in Henegouwen een gerevalueerde derde emissie plaats. Hierop zien we dus voor het eerst de ridder naar rechts. Deze ridder moet waarschijnlijk Boudewijn I van Constantinopel voorstellen, een voorvader van Margaretha. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat ze Baudekin (of baldekijn, Baudekijn baudequin) werden genoemd, als verbastering van Boudewijn. Tegenwoordig worden dit soort munten in de handel vaak aangeduid als korte ruitergroot of 2/3e ruitergroot, hetgeen doelt op de koers ten opzichte van de Franse munt uit deze periode = 8 tournois = 2/3 Gros tournois.

De vierde emissie is echter voor ons verhaal het belangrijkst. Deze vond plaats in 1278, maar werd door de Engelse revaluatie een jaar later zwaar overgewaardeerd. De munt ging nog steeds voor twee sterling van de hand, maar had nu een zilverwaarde veel lager dan de twee sterlingen. Volgens Gresham’s wet betekend dit dat hij vervolgens de zwaardere sterling uit de circulatie verdreef en de Baudekin werd een heus internationaal betaalmiddel. De productie werd in Henegouwen echter al snel gestaakt, de Franse koning had immers, om zijn eigen geldcirculatie beter te kunnen beheersen, de circulatie van de Baudekin verboden. De munt had echter al zo’n verspreidingsgraad bereikt, dat hij, vooral in het noorden van de Nederlanden, veel werd geïmiteerd. Veelal in de Heerlijkheden als Kuinre, Vollenhove en zelfs in het vrije Friesland. Uw munt is waarschijnlijk dus in dit gebied gevonden en heeft er dus gecirculeerd, maar is er niet geslagen….

Want ook in het zuiden werden imitaties van de Baudekin geslagen. O.a door de zoon van Margaretha van Constantinopel, Boudewijn van Avesnes in het heerschap van Beaumont. Dit is dan ook de munt die u heeft gevonden! Op de voorzijde zien we het omschrift: B’ D’ AVENES DNS BELIMOTIS (Boudewijn D’Avesnes, heer van Beaumont), en op de achterzijde de bekende SIGNUM CRUCIS, welke ook op de originele Baudekin staat, in de buitenste ring staat IN NOMINE DOMINI NRI AME. Het type word aan de hand van schatvondsten gedateerd als tussen 1279 en 1288, maar ligt waarschijnlijk in de latere helft van deze periode. Leuk om te vermelden is dat dit het enige type bekend is van de heerlijkheid Beaumont!

Een zeldzaam muntje met een prachtig historisch verhaal! Ondanks het feit dat hij een beetje gebogen is, toch een topvondst!
Lck Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Lck »

George_III schreef: 01 jan 2020, 13:46 Werkelijkwaar een prachtig begin van het nieuwe jaar!

De Baudekin werd in 1269 ingevoerd door Margaretha van Constantinopel, gravin van Henegouwen. De munt liet een galopperende ridder zien, in eerste instantie naar links, maar later naar rechts. In 1272 werd de Engelse sterling gerevalueerd en gezien deze Baudekin gangbaar was voor twee sterling, vond er ook in Henegouwen een gerevalueerde derde emissie plaats. Hierop zien we dus voor het eerst de ridder naar rechts. Deze ridder moet waarschijnlijk Boudewijn I van Constantinopel voorstellen, een voorvader van Margaretha. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat ze Baudekin (of baldekijn, Baudekijn baudequin) werden genoemd, als verbastering van Boudewijn. Tegenwoordig worden dit soort munten in de handel vaak aangeduid als korte ruitergroot of 2/3e ruitergroot, hetgeen doelt op de koers ten opzichte van de Franse munt uit deze periode = 8 tournois = 2/3 Gros tournois.

De vierde emissie is echter voor ons verhaal het belangrijkst. Deze vond plaats in 1278, maar werd door de Engelse revaluatie een jaar later zwaar overgewaardeerd. De munt ging nog steeds voor twee sterling van de hand, maar had nu een zilverwaarde veel lager dan de twee sterlingen. Volgens Gresham’s wet betekend dit dat hij vervolgens de zwaardere sterling uit de circulatie verdreef en de Baudekin werd een heus internationaal betaalmiddel. De productie werd in Henegouwen echter al snel gestaakt, de Franse koning had immers, om zijn eigen geldcirculatie beter te kunnen beheersen, de circulatie van de Baudekin verboden. De munt had echter al zo’n verspreidingsgraad bereikt, dat hij, vooral in het noorden van de Nederlanden, veel werd geïmiteerd. Veelal in de Heerlijkheden als Kuinre, Vollenhove en zelfs in het vrije Friesland. Uw munt is waarschijnlijk dus in dit gebied gevonden en heeft er dus gecirculeerd, maar is er niet geslagen….

Want ook in het zuiden werden imitaties van de Baudekin geslagen. O.a door de zoon van Margaretha van Constantinopel, Boudewijn van Avesnes in het heerschap van Beaumont. Dit is dan ook de munt die u heeft gevonden! Op de voorzijde zien we het omschrift: B’ D’ AVENES DNS BELIMOTIS (Boudewijn D’Avesnes, heer van Beaumont), en op de achterzijde de bekende SIGNUM CRUCIS, welke ook op de originele Baudekin staat, in de buitenste ring staat IN NOMINE DOMINI NRI AME. Het type word aan de hand van schatvondsten gedateerd als tussen 1279 en 1288, maar ligt waarschijnlijk in de latere helft van deze periode. Leuk om te vermelden is dat dit het enige type bekend is van de heerlijkheid Beaumont!

Een zeldzaam muntje met een prachtig historisch verhaal! Ondanks het feit dat hij een beetje gebogen is, toch een topvondst!
George_III wat een prachtige uitleg van wat ik gevonden heb, daar ben ik echt super blij mee.
Bedoeld u met...dit het enige type bekend is van de heerlijkheid Beaumont! dat er veder geen voorbeelden zijn?
want ik kon niet 1 van vinden.

mvg Hans en super bedankt
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III »

Excuus Hans, ik had het iets beter kunnen verwoorden. Dit is helaas niet het enigste exemplaar bekend. De Baudekin van Beaumont ziet men zo af-en-toe wel eens op de veilingen (bijvoorbeeld Hier of hier ) en zijn ook eerder in het noorden van het land gevonden in een aantal grote schatvondsten uit deze periode. Wat ik bedoelde is dat in Beaumont alleen Baudkins zijn geslagen. De volledige aanmunting uit Beaumont bestaat dus uit dit type, de Baudekin. Maar desalniettemin een prachtige vondsten, die je dus echt niet vaak ziet!
Lck Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Lck »

George_III schreef: 01 jan 2020, 16:24 Excuus Hans, ik had het iets beter kunnen verwoorden. Dit is helaas niet het enigste exemplaar bekend. De Baudekin van Beaumont ziet men zo af-en-toe wel eens op de veilingen (bijvoorbeeld Hier of hier ) en zijn ook eerder in het noorden van het land gevonden in een aantal grote schatvondsten uit deze periode. Wat ik bedoelde is dat in Beaumont alleen Baudkins zijn geslagen. De volledige aanmunting uit Beaumont bestaat dus uit dit type, de Baudekin. Maar desalniettemin een prachtige vondsten, die je dus echt niet vaak ziet!

Ik snap hem nu, nogmaals super bedankt
Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Roerbakmix »

Ha LCK, het terugbuigen van zilveren munten is niet verschrikkelijk ingewikkeld, maar vereist enige metaalurigsche kennis. Ik gok dat je de munt koud (dus niet verhit) hebt teruggebogen? Het risico hiervan is dat ie breekt, en je ziet aan de buiglijn dat dit bijna was gebeurd. Oud zilver kristaliseert na verloop van tijd, en door de munt te verhitten 'smelten' deze kristallen weer een beetje.
Zie mijn uitleg op het Engelstalige cointalk:
https://www.cointalk.com/threads/unbend ... is.344315/
(overigens een vergelijkbare munt!) Toegegeven: ik vond het reuze spannend om een 13e eeuwse munt roodgloeiend te verhitten ...

Ik vermoed trouwens dat er nog wel wat aan te repareren is, al moet ik zeggen dat ik dit niet dagelijks doe.
Medicus, onderzoeker.
Lck Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Lck »

Roerbakmix schreef: 02 jan 2020, 11:51 Ha LCK, het terugbuigen van zilveren munten is niet verschrikkelijk ingewikkeld, maar vereist enige metaalurigsche kennis. Ik gok dat je de munt koud (dus niet verhit) hebt teruggebogen? Het risico hiervan is dat ie breekt, en je ziet aan de buiglijn dat dit bijna was gebeurd. Oud zilver kristaliseert na verloop van tijd, en door de munt te verhitten 'smelten' deze kristallen weer een beetje.
Zie mijn uitleg op het Engelstalige cointalk:
https://www.cointalk.com/threads/unbend ... is.344315/
(overigens een vergelijkbare munt!) Toegegeven: ik vond het reuze spannend om een 13e eeuwse munt roodgloeiend te verhitten ...

Ik vermoed trouwens dat er nog wel wat aan te repareren is, al moet ik zeggen dat ik dit niet dagelijks doe.
Bedankt voor de reactie, ik zal het zeker ff lezen, maar ik buig hem voortaan ieder geval niet meer koud terug
ffranzz Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door ffranzz »

Onlangs ook een zelfde 2/3 ruitergroot gevonden, in Friesland
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Tering wat een kwaliteit :wtf: top vondst!

Terug naar “Late middeleeuwen 1050 - 1500”