Advertentie uit de Muntkoerier 1981 nummer 2.
Advertentie uit de Muntkoerier 1981 nummer 2.
Hallo allemaal,
Ik heb het al eens eerder hier over gehad, maar kijken jullie eens.
Deze advertentie komt uit de Muntkoerier nummer 2 van 1981. Ik sta versteld van de prijzen.
Zijn deze munten zo enorm in prijs gedaald???
Een rijksdaalder 1964 Juliana fl.105,00 !!!
Zilveren tientje 1970/1973 fl.47,50 (die raak je nu voor €6,00 nog niet kwijt )
Let wel op de prijzen zijn natuurlijk (1981) in guldens!!!
Wel leuk om even naar te kijken
Gr. Jeroen
Ik heb het al eens eerder hier over gehad, maar kijken jullie eens.
Deze advertentie komt uit de Muntkoerier nummer 2 van 1981. Ik sta versteld van de prijzen.
Zijn deze munten zo enorm in prijs gedaald???
Een rijksdaalder 1964 Juliana fl.105,00 !!!
Zilveren tientje 1970/1973 fl.47,50 (die raak je nu voor €6,00 nog niet kwijt )
Let wel op de prijzen zijn natuurlijk (1981) in guldens!!!
Wel leuk om even naar te kijken
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Maar ja...
Onderste advertentie Osse
1 cent 1907 in kwaliteit Fraai fl.90,00 (Nu in de almanak in Fraai €25,00)
1 cent 1913 in kwaliteit Zeer Fraai fl.70,00 (Nu in de almanak in Zeer Fraai €12,00)
Dat is toch geen zilver, maar deze bedragen zijn wel dermate hoog dat ik mij afvraag hoe het kan dat de prijzen nu zo zijn gedaald. Je zou juist denken dat het andersom zou zijn.
Gr. Jeroen
Onderste advertentie Osse
1 cent 1907 in kwaliteit Fraai fl.90,00 (Nu in de almanak in Fraai €25,00)
1 cent 1913 in kwaliteit Zeer Fraai fl.70,00 (Nu in de almanak in Zeer Fraai €12,00)
Dat is toch geen zilver, maar deze bedragen zijn wel dermate hoog dat ik mij afvraag hoe het kan dat de prijzen nu zo zijn gedaald. Je zou juist denken dat het andersom zou zijn.
Gr. Jeroen
-
- Superlid
Nou dat had nogal wat oorzaken, dat de prijzen destijds de pan uitrezen.
Ik zal pogen een opsomming te geven.
- Men besloot de cent af te schaffen. Hierover waren al talloze discussies geweest, uiteindelijk werd dan toch de knoop doorgehakt. Het jaartal 1980 was de allerlaatste, zoals bekend.
Reden om deze niet meer te slaan was, dat de kosten van het slaan hoger waren dan de incentrieke waarde.
Voorts was er een groot versterf. Talloze 1 cent stukken belandde in potjes, zakken, 'de goot', en het buitenland. Men nam niet de moeite, juist omdat de waarde vrijwel nihil was, deze munten in het betalingsverkeer te houden.
- Eind jaren 70/ begin jaren 80, stegen de prijzen van edelmetaal, en dan met name zilver explosief. Als gevolg van economische marktwerking, zoals we die nu ook kennen.
- In 1980 besteeg koningin Beatrix de troon, Juliana trad af. Elke keer wanneer men wisselt van de troon, komt er een explosieve stijging van verzamelaars.
Door bovenstaande feiten, hield men dus;
- De allerlaatste 1 cent stukken uit het betalingsverkeer uit emotie vast, want straks 'zouden ze er niet meer zijn'.
- Werd zilver massaal opgekocht en vastgehouden.
- Werd de marktvraag vertigvoudigd naar het gehele muntaanbod van het Koninkrijk der Nederlanden.
Net zoals bij de invoering van de euro, schoten overal 'munthandeltjes' uit de grond, en men kocht massaal munten op. Waarbij dus ook de meest doodnormale munten, zoals de cent 1980. Hetgeen uiteindelijk de idioot hoge prijzen van destijds verklaard.
Ik zal pogen een opsomming te geven.
- Men besloot de cent af te schaffen. Hierover waren al talloze discussies geweest, uiteindelijk werd dan toch de knoop doorgehakt. Het jaartal 1980 was de allerlaatste, zoals bekend.
Reden om deze niet meer te slaan was, dat de kosten van het slaan hoger waren dan de incentrieke waarde.
Voorts was er een groot versterf. Talloze 1 cent stukken belandde in potjes, zakken, 'de goot', en het buitenland. Men nam niet de moeite, juist omdat de waarde vrijwel nihil was, deze munten in het betalingsverkeer te houden.
- Eind jaren 70/ begin jaren 80, stegen de prijzen van edelmetaal, en dan met name zilver explosief. Als gevolg van economische marktwerking, zoals we die nu ook kennen.
- In 1980 besteeg koningin Beatrix de troon, Juliana trad af. Elke keer wanneer men wisselt van de troon, komt er een explosieve stijging van verzamelaars.
Door bovenstaande feiten, hield men dus;
- De allerlaatste 1 cent stukken uit het betalingsverkeer uit emotie vast, want straks 'zouden ze er niet meer zijn'.
- Werd zilver massaal opgekocht en vastgehouden.
- Werd de marktvraag vertigvoudigd naar het gehele muntaanbod van het Koninkrijk der Nederlanden.
Net zoals bij de invoering van de euro, schoten overal 'munthandeltjes' uit de grond, en men kocht massaal munten op. Waarbij dus ook de meest doodnormale munten, zoals de cent 1980. Hetgeen uiteindelijk de idioot hoge prijzen van destijds verklaard.
Ik heb ook een keer gehoord dat er na de onafhankelijkheid van Suriname erg veel met name Nederlands Zilvergeld (Wilhelmina en Willem 3) terugkwam naar Nederland en dat daardoor heel veel jaren opeens veel makkelijker verkrijgbaar (en dus veel goedkoper) werden.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Dit is een hele leuke aanvulling op mijn stukje uit de Muntkoerier. Mijn vraag is dan ook geheel beantwoord, Rtholen gaf het zelfde ook al aan en nu zelfs een onderschrijving van dit verhaal met een krantenartikel.
Hartstikke bedankt Andres!
Gr. Jeroen
Hartstikke bedankt Andres!
Gr. Jeroen
Soms is oud worden wel leuk, want je bemerkt opeens dat de jeugd de moderne geschiedenis niet kent, terwijl je er zelf getuige van was. Dat de zilverprijzen eind 70'er begin 80'er jaren de pan uitrezen was het gevolg van speculatie door de gebroeders Hunt uit Texas. Die hadden "beslag" weten te leggen op de halve wereldvoorraad aan zilver.rtholen schreef:Nou dat had nogal wat oorzaken, dat de prijzen destijds de pan uitrezen.
Hier een link naar het verhaal (in het Engels)
Overigens moet de titel van dit onderdeel "Uit den oudeN doos" zijn. Ik heb liever een jonge doos, een groene als die voorradig zijn
In 1983 ging de cent uit de circulatie, omdat het 3 cent kostte aan metaal voor een nominale waarde van 1 cent. Het muntmetaal stond in 1978 al torenhoog, en het goedkopere aluminium zoals in de Nederlandse Antillen vond men de inspanning niet waard.
Gevolg: het publiek ging de laatste slag van 1980 speculeren. In 1983 kostte 1 cent 1980 unc namelijk tussen de 7 gulden 50 op de Rotterdamse Postzegelmarkt voor de Doelen (Aert van Nesstraat) en 15 gulden bij de stand van de Ruijter uit Klaaswaal.
In dat internetloze tijdperk was de Ruijter al te onderscheidend in zijn prijsstelling ten opzichte van de anderen: veel te duur.
Gevolg: het publiek ging de laatste slag van 1980 speculeren. In 1983 kostte 1 cent 1980 unc namelijk tussen de 7 gulden 50 op de Rotterdamse Postzegelmarkt voor de Doelen (Aert van Nesstraat) en 15 gulden bij de stand van de Ruijter uit Klaaswaal.
In dat internetloze tijdperk was de Ruijter al te onderscheidend in zijn prijsstelling ten opzichte van de anderen: veel te duur.
Toch schijnen er veel mensen bij hem te kopen, dat aquarium van m is niet vanzelf de grond uitgekomen.grivnagozer schreef:In dat internetloze tijdperk was de Ruijter al te onderscheidend in zijn prijsstelling ten opzichte van de anderen: veel te duur.
Overigens tegelijkertijd toen de centen werden afgeschaft raakten ook de melkbussen in onbruik. vele mensen hadden zo een melkbus staan om met centen te vullen. Af en toe kom je nog een volle tegen, te zwaar om te verhuizen
Mensen die daar kopen, moeten toch wel een enorme betonplaat voor hun kop hebben, sjezus zeg, wat is die de Ruiter duur zeg.londoh schreef:Toch schijnen er veel mensen bij hem te kopen, dat aquarium van m is niet vanzelf de grond uitgekomen.grivnagozer schreef:In dat internetloze tijdperk was de Ruijter al te onderscheidend in zijn prijsstelling ten opzichte van de anderen: veel te duur.
Gr. Willem