Essai of proefslag van de 20 frank 1935
Moderator: Aernout
Essai of proefslag van de 20 frank 1935
Hallo,
De volgende essai of proefslag heb ik vandaag aangeschaft. Volgens de notities zou dit exemplaar van nikkel zijn, dit is echter onjuist. Een magneet wordt door deze proefslag niet aangetrokken. Van zilver lijkt de munt ook niet, dus ik vermoedt zelf koperniquel. Het getoonde exemplaar heeft een diameter van 28 mm dat de zilveren circulatiemunten ook hebben. Gewicht moet ik helaas schuldig blijven en de rand heeft geen enkele randschrift.
Kan iemand mij iets meer over deze proegslag vertellen? Alvast bedankt.
Ik zal morgen bij natuurlijk licht betere foto's proberen te nemen.
Gr,
Tristán
De volgende essai of proefslag heb ik vandaag aangeschaft. Volgens de notities zou dit exemplaar van nikkel zijn, dit is echter onjuist. Een magneet wordt door deze proefslag niet aangetrokken. Van zilver lijkt de munt ook niet, dus ik vermoedt zelf koperniquel. Het getoonde exemplaar heeft een diameter van 28 mm dat de zilveren circulatiemunten ook hebben. Gewicht moet ik helaas schuldig blijven en de rand heeft geen enkele randschrift.
Kan iemand mij iets meer over deze proegslag vertellen? Alvast bedankt.
Ik zal morgen bij natuurlijk licht betere foto's proberen te nemen.
Gr,
Tristán
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Essai of proefslag van de 20 frank 1935
Deze proefslag bestaat niet in nikkel.
Enkel in: zilver, koper, brons, en messing (zie Bogaert nrs. 2521B1 t/m 2523B2).
Dit moet dan haast wel zeker een zilveren exemplaar zijn?...
Enkel in: zilver, koper, brons, en messing (zie Bogaert nrs. 2521B1 t/m 2523B2).
Dit moet dan haast wel zeker een zilveren exemplaar zijn?...
Hallo Einstein, dank voor je commentaar.
Jammer genoeg heb ik de Bogaert catalogus niet. Dus volgens deze catalogus bestaan er zilveren proefslagen? Het exemplaar dat ik heb moet wel een proefslag zijn aangezien op de rand geen tekst aanwezig is met de landsnaam BELGIQUE en/of BELGIË.
Het is duidelijk dat ik de munt moet wegen. Zodra ik een nieuwe digitale weegschaal heb gekocht en de munt gewogen zal ik het gewicht hier vermelden.
Gr,
Tristán
Jammer genoeg heb ik de Bogaert catalogus niet. Dus volgens deze catalogus bestaan er zilveren proefslagen? Het exemplaar dat ik heb moet wel een proefslag zijn aangezien op de rand geen tekst aanwezig is met de landsnaam BELGIQUE en/of BELGIË.
Het is duidelijk dat ik de munt moet wegen. Zodra ik een nieuwe digitale weegschaal heb gekocht en de munt gewogen zal ik het gewicht hier vermelden.
Gr,
Tristán
Hallo
Deze proefslag bestaat wel in Nikkel Gladde rand (zie Dupriez 2562), maar als hij niet magnetisch is, dan zou ik denken aan een mooie zilveren FDC die verkocht word voor proefslag. In zo materie moet de kennis 100 % zeker zijn.
Grtjs
Deze proefslag bestaat wel in Nikkel Gladde rand (zie Dupriez 2562), maar als hij niet magnetisch is, dan zou ik denken aan een mooie zilveren FDC die verkocht word voor proefslag. In zo materie moet de kennis 100 % zeker zijn.
Grtjs
De munt Philippe2 heb ik gekocht bij een bekende handelaar waar ik al jaren klant van ben en die ik dus ook volstrekt vertrouw. Deze munt vormt onderdeel van een verzameling van Belgische proefslagen die de handelaar jaren geleden zeer waarschijnlijk van een Belgische verzamelaar heeft kocht. Op de kartonnen munthouder werd als materiaal nikkel vermeld. Dit is duidelijk onjuist. Feit blijft dat de munt geen incuus randomschrift heeft zoals de zilveren exemplaren wel hebben.
Gr.
Gr.
Waarschijnlijk heeft de munthandelaar of de vorige eigenaar Dupriez erop na geslagen en gezien het feit dat dit exemplaar een gladde rand heeft verondersteld dat de munt van nikkel is zonder dit ook daadwerkelijk te controleren. Dit blijkt nu onjuist te zijn. Overigens kan ook Dupriez zich vergist hebben. De munt is of van kopernikkel of van zilver. Op mij komt de munt niet over als zijnde van zilver dus ik neig naar kopernikkel. Ik ben geen beginnende verzamelaar dus ik denk in staat te zijn om het onderscheid te kunnen maken. Een dezer dagen zal ik munt wegen. Het wordt waarschijnlijk zaterdag.
Gr.
Gr.
Sorry, dit klopt.
Heb er enkel de Bogaert erop nageslagen...
Maar het betreft hier wel degelijk een proefslag.
De vraag is nu of mijn exemplaar van zilver is of niet. Van nikkel is deze proeslag zeker niet. Zaterdag weten we hopelijk iets meer. Zou Bogaert zich in het materiaal vergist hebben? Veel verzamelaars maar ook handelaren halen nikkel en kopernikkel wel eens door elkaar, ze spreken dan van nikkel terwijl ze kopernikkel bedoelen. Mocht het gewicht overeenkomen met die van de zilveren munten dan is het mogelijk dat men deze proefslag over het hoofd heeft gezien.
Gr.
Gr.
Ik denk dat de uitkomst wel duidelijk is. De zilveren circulatie munt weegt als ik mij niet vergis 11 g. Deze proefslag weegt dus zo'n 1,5 g minder.
Ook de munt handelaar waar ik deze proefslag van heb gekocht bevestigde mij dat zijn oudere broer, ook munthandelaar, de beschrijving had overgenomen van de vorige eigenaar. Deze zal op zijn beurt de catalogus van Bogaert op hebben nageslagen waar abusievelijk nikkel vermeld word i.p.v. kopernikkel.
Gr.
Ook de munt handelaar waar ik deze proefslag van heb gekocht bevestigde mij dat zijn oudere broer, ook munthandelaar, de beschrijving had overgenomen van de vorige eigenaar. Deze zal op zijn beurt de catalogus van Bogaert op hebben nageslagen waar abusievelijk nikkel vermeld word i.p.v. kopernikkel.
Gr.