wie kan mij wat meer vertellen over deze biljetten herkomst waarde?

Plaats hier berichten als je niet weet welk bankbiljet je hebt.
erling
Nieuw lid
Nieuw lid

wie kan mij wat meer vertellen over deze biljetten herkomst waarde?

Bericht door erling »

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: wie kan mij wat meer vertellen over deze biljetten herkomst waarde?

Bericht door Ilosab »

Als je geluk hebt samen 1 euro. Er zijn veel van dit soort biljetten gefabriceerd.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Hmm, met Magyar en Budapest erop lijkt mij de herkomst niet moeilijk. Waarde is ook makkelijk te vinden door op Ebay te zoeken.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Ilosab schreef: 11 sep 2018, 09:35 Als je geluk hebt samen 1 euro. Er zijn veel van dit soort biljetten gefabriceerd.
Alfred, jij verzamelt dit al enige tijd. Is er informatie bekend over nut en noodzaak van de opgeplakte zegels?
Zijn de biljetten er zowel met als zonder?
In de vroege DRR zijn dergelijke zegels ook gebruikt, die nu af en toe vals blijken te zijn, komt dat op deze Hongaarse biljetten ook voor?
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

In principe zijn er in Hongarije 3 Pengö biljetten (100 - 1000 - 10000) uitgebracht waarvan ik weet dat ze met en zonder zegel bestaan. Bijgaand een bestand wat ik ooit eens ben tegengekomen.
10. Papiergeld met zegels.pdf
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Ilosab schreef: 14 nov 2019, 10:18 In principe zijn er in Hongarije 3 Pengö biljetten (100 - 1000 - 10000) uitgebracht waarvan ik weet dat ze met en zonder zegel bestaan. Bijgaand een bestand wat ik ooit eens ben tegengekomen.

10. Papiergeld met zegels.pdf
Dat artikel had ik al eens gelezen, maar stond me niet meer bij. Dank voor het delen.
Jammer dat er niet zo heel veel méér in staat.
Beide biljetten die beschreven worden heb ik meermalen in gebruikt en ongebruikte kwaliteiten. Maar geen enkele zonder zegel. In het artikel staat ook dat de biljetten zonder zegels waardeloos werden, dat verklaart veel.
Inflatie dus. Duidelijk. Thanks.
(Overigens wordt in het artikel de 100 Pengö volgens mij niet genoemd, goed te weten dat die er ook is. Welke kleur zegel draagt die? Fototje?)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Omdat jij het bent en omdat ik nog 2 uurtjes tijd hebt tot de Heritage veiling, met aftrek van zuurkool met worst. :lollig:
100 Pengö met zegel.jpg
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Ilosab schreef: 14 nov 2019, 10:59 Omdat jij het bent en omdat ik nog 2 uurtjes tijd hebt tot de Heritage veiling, met aftrek van zuurkool met worst. :lollig:

100 Pengö met zegel.jpg
En? Hebben ze in Hongarije ook Rennies? :sarcasm1:

Ik heb al mijn Hongaarse biljetten nagekeken, 7 stuks van deze 100 Pengö 1945 en allemaal zonder (de blauwe) zegel. Toch vreemd dat deze zonder zegel waardeloos geworden zijn, en de mensen dan niet de moeite namen om ze te laten zegelen?
Terwijl alle 10.000 Pengö [4 stuks] en 1.000 Pengö [7 stuks] met de bijbehorende respectievelijk lichtbruine en rode zegels! (Niet één zonder)
In de Pick wordt ook gesproken over variaties in de zegels (met name de B zou verschillend zijn uitgevoerd), maar van alle zegels die ik nu gezien heb, zie ik geen enkel verschil. Heb jij afbeeldingen van die verschillende zegels?
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Rennies hebben ze hier niet geloof ik maar omdat ik een scheur in mijn middenrif heb slik ik al 30 jaar zuurremmers dus is zuurkool geen probleem. En verse zuurkool hè, zo van het land en zelf gemaakt door een boerin, niet zo'n pakkie uit de supermarkt.
Ik heb geen afbeeldingen van verschillende zegels, helaas.
Patrickp_nl schreef: 15 nov 2019, 14:32
Ilosab schreef: 14 nov 2019, 10:59 Omdat jij het bent en omdat ik nog 2 uurtjes tijd hebt tot de Heritage veiling, met aftrek van zuurkool met worst. :lollig:

100 Pengö met zegel.jpg
En? Hebben ze in Hongarije ook Rennies? :sarcasm1:

Ik heb al mijn Hongaarse biljetten nagekeken, 7 stuks van deze 100 Pengö 1945 en allemaal zonder (de blauwe) zegel. Toch vreemd dat deze zonder zegel waardeloos geworden zijn, en de mensen dan niet de moeite namen om ze te laten zegelen?
Terwijl alle 10.000 Pengö [4 stuks] en 1.000 Pengö [7 stuks] met de bijbehorende respectievelijk lichtbruine en rode zegels! (Niet één zonder)
In de Pick wordt ook gesproken over variaties in de zegels (met name de B zou verschillend zijn uitgevoerd), maar van alle zegels die ik nu gezien heb, zie ik geen enkel verschil. Heb jij afbeeldingen van die verschillende zegels?

Terug naar “Welk bankbiljet heb ik hier?”