Niemand in België weet het, misschien heb ik hier meer geluk.
Zelfde gewicht, zelfde omtrek maar 51 of 15% zilver. Hoe kom ik te weten welke munt het is? Dank.
500 Frank 1980 Koning Boudewijn I 37 mm 25,00 gram 51,0% 12,75 gram ( 2 miljoen stuks)
500 Frank 1980 Koning Boudewijn I 37 mm 25,00 gram 15,0% 3,75 gram (200.000 stuks in een doosje)
Een munt die nu nog slechts een fractie waard is van destijds de aankoopprijs en die veel opduikt te koop als zilveren munt.
500 Frank1980 - Koning Boudewijn I
Moderator: Aernout
500 Frank1980 - Koning Boudewijn I
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: 500 Frank1980 - Koning Boudewijn I
De verzilverde heeft een effen rand.
De zilverlegering heeft een ingegroefde rand met kleine sterretjes in bas-reliëf.
Eenvoudig, als je 't weet natuurlijk!
marc
De zilverlegering heeft een ingegroefde rand met kleine sterretjes in bas-reliëf.
Eenvoudig, als je 't weet natuurlijk!
marc
OK, bedankt! Dat maakt alles duidelijk.
-
- Moderator
Volgens mij was dit enkel zo bij de 250 frankstukken van 1976...
mvg,
LA
Start klein om groots te eindigen
Sorry, ik me hier schromelijk vergist!
Het verschil zie je hier enkel door de kwaliteit: de zilveren versie is in "proof", of BU, de originele Franse benaming "Briljant Universelle".
Het verschil zie je hier enkel door de kwaliteit: de zilveren versie is in "proof", of BU, de originele Franse benaming "Briljant Universelle".
Aangenomen dat het lage percetage zilver niet op een vergissing berust en er geen externe externe markeringen zijn aangebracht om het onderscheid te kunnen maken en de afwerking identiek is dan wordt het lastig. Ik zou mij kunnen voorstellen dat ze meer koper hebben gebruikt in de legering met 15% zilver en dus zouden deze munten meer een kopergloed moeten hebben zoals het exemplaar dat je laat zien. Jammer dat sommige verzamelaars de munten uit hun originele verpakking halen zodat naderhand het lastig wordt om het onderscheid te kunnen maken. Andorra heeft ook zo'n leuke munt, de 2 Diners met de skiërs. Het onderscheid kan ik nu heel snel maken. O.a. is de variant licht magnetisch.
Gr.
Tristán
Gr.
Tristán
Je kan het verschil zien op de rand.
De "gewone" bestaat uit een koper-nikkelen kern, geplakeerd met 2 lagen zilver. Je ziet op de rand dat het een plaqué-munt is, er zijn 2 verschillende materialen te zien (zilver en grijs, goed afgescheiden)
De prooflike versie bestaat uit een legering met 51 % zilver. De rand vertoont slechts 1 materiaal (zilverlegering, zonder afscheiding tussen 2 materialen)
De "gewone" bestaat uit een koper-nikkelen kern, geplakeerd met 2 lagen zilver. Je ziet op de rand dat het een plaqué-munt is, er zijn 2 verschillende materialen te zien (zilver en grijs, goed afgescheiden)
De prooflike versie bestaat uit een legering met 51 % zilver. De rand vertoont slechts 1 materiaal (zilverlegering, zonder afscheiding tussen 2 materialen)
Verzamelaar van wereldmunten op type
Interessant, net zoals de amerikaanse munten dus. Leuk om beide typen in je verzameling te hebben.
Gr.
Gr.
Het verschil is eigenlijk heel simpel hoor.
Bij de verzilverde versie is ook het land dezelfde zilveren kleur.
Bij de echte zilveren versie is het land veel matter dan de rest van de munt.
Zie foto's.
En ja, om een of andere reden draait Tinypic mijn afbeeldingen ondersteboven.
Daarom bij de eerste foto zijn de bovenste twee de echte zilveren munten.
De onderste twee zijn de verzilverde versies.

Nogmaals de verzilverde

En deze onderstaande is de echte zilveren ( met het matte land )

Bij de verzilverde versie is ook het land dezelfde zilveren kleur.
Bij de echte zilveren versie is het land veel matter dan de rest van de munt.
Zie foto's.
En ja, om een of andere reden draait Tinypic mijn afbeeldingen ondersteboven.
Daarom bij de eerste foto zijn de bovenste twee de echte zilveren munten.
De onderste twee zijn de verzilverde versies.

Nogmaals de verzilverde

En deze onderstaande is de echte zilveren ( met het matte land )