Zo nu en dan kom je weer een nieuwe poging tot gradering van munten tegen. Ditmaal een hybride variant in Engels/Nederlands
https://www.ma-shops.com/roose/item.php ... 36&lang=nl
Dezelfde munt werd trouwens twee weken geleden nog te koop aangeboden door een Duitse handelaar voor 225 euro. Ik zag 'm staan maar de munt was net verkocht. En zo zie je 'm 170 euro duurder weer terug.
Een nieuwe gradering voor munten: Almost Very Fraai
-
- Donateur
Re: Een nieuwe gradering voor munten: Almost Very Fraai
225 is een redelijke prijs, daarvoor koop je ze met een beetje geluk ook op een veiling. De huidige prijs is echter veel te hoog, daarvoor krijg je ze ook in almost very prachtig.
spatbord schreef: daarvoor krijg je ze ook in almost very prachtig.
-
- Volledig lid
Het verschil tussen Fraai + en Zeer Fraai -
Is toch +/- hetzelfde
Is toch +/- hetzelfde
Je moet bij advertenties en bij veilingen toch vaak kijken wat ze nu daadwerkelijk schrijven. Vaak zie je ( de Geus ) almost UNC, dat is dus geen UNC maar UNC- of PR+ Laatst zag ik een advertentie op eBay Duitsland waar in de titel werd aangegeven dat het UNC was maar in de tekst Zfr +
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Dit is volgens mij niet helemaal waar want die discussie “Zfr+ en Pr- is hetzelfde” is al meer dan 20 jaar geleden gevoerd.
Er wordt nu al jaren tussen de Zfr en Prachtig, Zfr+, Zfr/pr en Pr- gebruikt.
Zfr+ is uiteraard mooier dan Zfr, Zfr/pr is er middenin en Pr- is minder dan Prachtig, dit is toch redelijk duidelijk.
Zfr++ of Pr-- dit soort gradaties is (nog) uit den boze, want dat is volgens mij dan wel hetzelfde als Zfr/pr.
@ ilosab,
Naar mijn beste weten staat almost unc voor AU en niet voor UNC- (vraag mij niet wat het verschil is).
Dit is een gebruikelijke gradering in Amerika en zoals je weet heeft Amerika (USA) tussen Prachtig (50) en UNC (70) dus 20 gadaties zitten.
(waaraan men dat kan zien is mij een raadsel) Of zouden al die Amerkanen ook arendsogen hebben.
Als je in de munten almanak kijkt zie je bij de munten ook al UNC, BU, FDC, PL, PP
Van FDC en Proof begrijp ik maar die andere gradaties niet.
Het is natuurlijk wel interessant als je weer met een nieuwe uitdrukking komt en men slikt dat als zoete koek.
Dit is natuurlijk mijn mening en begrijp heel goed dat anderen daar anders over denken.
Mvg, .
Zfr+ is uiteraard mooier dan Zfr, Zfr/pr is er middenin en Pr- is minder dan Prachtig, dit is toch redelijk duidelijk.
Zfr++ of Pr-- dit soort gradaties is (nog) uit den boze, want dat is volgens mij dan wel hetzelfde als Zfr/pr.
@ ilosab,
Naar mijn beste weten staat almost unc voor AU en niet voor UNC- (vraag mij niet wat het verschil is).
Dit is een gebruikelijke gradering in Amerika en zoals je weet heeft Amerika (USA) tussen Prachtig (50) en UNC (70) dus 20 gadaties zitten.
(waaraan men dat kan zien is mij een raadsel) Of zouden al die Amerkanen ook arendsogen hebben.
Als je in de munten almanak kijkt zie je bij de munten ook al UNC, BU, FDC, PL, PP
Van FDC en Proof begrijp ik maar die andere gradaties niet.
Het is natuurlijk wel interessant als je weer met een nieuwe uitdrukking komt en men slikt dat als zoete koek.
Dit is natuurlijk mijn mening en begrijp heel goed dat anderen daar anders over denken.
Mvg, .
Ik begrijp niet waarom men dan her en der verschillende gradaties gebruikt. Een veilinghuis als de Geus moet toch weten dat almost unc hetzelfde is als AU dus waarom gebruiken ze dat niet. Wat Amerikanen gebruiken als gradatie neem ik niet serieus, ik neem Amerikanen überhaupt niet serieus want hoe kom je in hemelsnaam aan 20 gradaties tussen Prachtig en UNC?kl-euro schreef:@ ilosab,
Mvg, .
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Is het niet zo dat je Zfr/pr gebruikt als er verschil zit tussen de 2 muntzijdes?kl-euro schreef:Dit is volgens mij niet helemaal waar want die discussie “Zfr+ en Pr- is hetzelfde” is al meer dan 20 jaar geleden gevoerd.