Hulp gevraagd bij aanschaffen van munten
-
- Aankomend lid
Hulp gevraagd bij aanschaffen van munten
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en hier vooral terecht gekomen tijdens mijn online zoektocht. Ik heb vroeger van mijn opa en later ook vader wat munten gekregen en zo is mijn interesse op dit gebied wat ontstaan. Nu zou ik graag gouden munten aanschaffen uit de geboortejaren van onze kinderen (ik denk zelf aan de Panda munten) en wellicht meer. Dus deels symbolisch maar ook wel echt als belegging direct. Nu merk ik dat het onderwerp aan de ene kant heel interessant is en mij sterk interesseert maar dat het ook een wereld is waar ik vrij weinig van weet en waar veel informatie over te vinden is maar soms ook tegenstrijdig en ook de prijzen van de munten variëren per site etc.
Is er een site die jullie mij aan kunnen raden waar je het best dergelijke munten aan zou kunnen schaffen en zijn er dan nog meer zaken om rekening mee te houden qua echtheid, waarde en zaken als milk spots etc.
Ik begrijp dat het wellicht lastig is alle bovenstaande zaken te beantwoorden maar wellicht dat er een site is waar jullie mij naar door kunnen verwijzen die betrouwbaar is en waarop ik mij zelf in kan lezen?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Mvg
Ik ben nieuw op dit forum en hier vooral terecht gekomen tijdens mijn online zoektocht. Ik heb vroeger van mijn opa en later ook vader wat munten gekregen en zo is mijn interesse op dit gebied wat ontstaan. Nu zou ik graag gouden munten aanschaffen uit de geboortejaren van onze kinderen (ik denk zelf aan de Panda munten) en wellicht meer. Dus deels symbolisch maar ook wel echt als belegging direct. Nu merk ik dat het onderwerp aan de ene kant heel interessant is en mij sterk interesseert maar dat het ook een wereld is waar ik vrij weinig van weet en waar veel informatie over te vinden is maar soms ook tegenstrijdig en ook de prijzen van de munten variëren per site etc.
Is er een site die jullie mij aan kunnen raden waar je het best dergelijke munten aan zou kunnen schaffen en zijn er dan nog meer zaken om rekening mee te houden qua echtheid, waarde en zaken als milk spots etc.
Ik begrijp dat het wellicht lastig is alle bovenstaande zaken te beantwoorden maar wellicht dat er een site is waar jullie mij naar door kunnen verwijzen die betrouwbaar is en waarop ik mij zelf in kan lezen?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Mvg
Re: Nieuwe aanwinsten Januari 2018
Ik weet er ook niet veel van, ben nog maar vrij nieuw hier en ik ga bovendien alleen maar over de biljetten. Maar in zijn algemeenheid: hoe rijm je het als je dingen verzamelt met een symbolische waarde (geboortejaar) met het zien van diezelfde dingen als belegging? Ik denk dat dat elkaar goeddeels uitsluit: het eerste criterium is volledig gericht op het behouden van de munten, het tweede volledig op het afstoten ervan.
That said: Ik denk dat het handiger is om dat in een apart topic aan te kaarten, en dat het aanwinstentopic daar niet de juiste plaats voor is.
That said: Ik denk dat het handiger is om dat in een apart topic aan te kaarten, en dat het aanwinstentopic daar niet de juiste plaats voor is.
-
- Aankomend lid
@pietjepuk, dank voor je reactie. Je hebt gelijk met betreft tot het topic, niet echt de juiste plaats voor mijn vraag inderdaad. Ik zal eens kijken om opnieuw te plaatsen.
Voor wat betreft de dualiteit van de reden ben ik het niet helemaal eens. Wel als het puur symbolisch bedoeld zou zijn. Echter het idee is dat dit zowel voor onszelf als de kinderen een leuke en mooie belegging voor later kan zijn. Althans dat zou de insteek zijn, naast de reguliere spaarrekening die tegenwoordig niet veel op zal leveren in de zin van rente.
Voor wat betreft de dualiteit van de reden ben ik het niet helemaal eens. Wel als het puur symbolisch bedoeld zou zijn. Echter het idee is dat dit zowel voor onszelf als de kinderen een leuke en mooie belegging voor later kan zijn. Althans dat zou de insteek zijn, naast de reguliere spaarrekening die tegenwoordig niet veel op zal leveren in de zin van rente.
Panda munten kunnen een goede investering zijn, zeker de gouden exemplaren. Welke jaren zoekt u, dan kan ik wat beter advies geven.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Jeetje Sander wat duurde dat lang zeg, had je wel eerder verwacht.
sgtravel schreef:Panda munten kunnen een goede investering zijn, zeker de gouden exemplaren. Welke jaren zoekt u, dan kan ik wat beter advies geven.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Haha, ben nog druk bezig met het uitzoeken van de foto's uit Siberië!!!
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Vooruit dan maar, laat het niet nog een keer gebeuren.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Had ik niet eens gezien. E.e.a. verwijderd
Laatst gewijzigd door Ilosab op 24 jan 2018, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Donateur
Het is natuurlijk niet handig dat Maarten niet meteen de topictitel heeft aangepast. Nu is deze discussie afgesplitst, maar worden hier vervolgens nieuwe aanwinsten getoond, en loopt het weer door elkaar. 

ja ik had jeroen ook al gePBd. Maar ja.
-
- Aankomend lid
Sorry voor de door mij veroorzaakte verwarring... en dank voor het verplaatsen van het bericht
Ik heb gisteren nog wat 'ingelezen' en zag ook de filmpjes van Nonkel Roge (jullie wellicht bekend, maar nieuw voor mij) dus heb deze bekeken. Blijft interessante materie en zeker ook als belegging had hij tips.
Ik heb wel op sites gekeken en begrijp dat je ook naar de stand van de goud/zilverprijs moet kijken en best niet via handelaren, maar ja ik ben helaas niet iemand die het van vlooien markten zou moeten hebben.
Het zou iig gaan om de jaren 2013, 2015 en 2018.

Ik heb gisteren nog wat 'ingelezen' en zag ook de filmpjes van Nonkel Roge (jullie wellicht bekend, maar nieuw voor mij) dus heb deze bekeken. Blijft interessante materie en zeker ook als belegging had hij tips.
Ik heb wel op sites gekeken en begrijp dat je ook naar de stand van de goud/zilverprijs moet kijken en best niet via handelaren, maar ja ik ben helaas niet iemand die het van vlooien markten zou moeten hebben.
Het zou iig gaan om de jaren 2013, 2015 en 2018.
-
- Donateur
Ik heb nog nooit van Nonkel Roge gehoord, en na een google kan ik alleen concluderen dat het een clown is. Geen idee wat voor zinvolle tips hij had, maar ik zou er niet teveel aandacht aan besteden.
Wat de munten betreft: mijn advies is te kopen wat je zelf mooi vind. Betaal niet teveel meer dan zilverwaarde, alles wat je meer betaalt kun je redelijkerwijs verwachten te verliezen bij verkoop. Tuurlijk handelen sommige munten voor flink meer dan zilverprijs, maar dat betekent niet dat 1) je dat terug krijgt bij verkoop en 2) dat de prijs zo blijft. Bepaalde munten kunnen een tijdje populair zijn, om vervolgens aan populariteit te verliezen. De prijs zal dan dezelfde kant op bewegen als de populariteit. Zeker als je niet over meer kennis beschikt dan de rest van de verzamelaars (en dat zal voor de meeste mensen het geval zijn), dan kun je beter ook niet gaan kopen met het oog op winst bij het populairder worden van de munt.
Wat betreft de goud/zilverprijs: er zijn legers met mensen die hierop proberen te anticiperen, en in het algemeen met zeer gematigd succes. En als een professional die dit fulltime doet er al weinig mee verdient, hoef je er ook niet op te rekenen dat jij het wel zult doen.
Dus samengevat: kies munten die je mooi vind, koop ze vervolgens daar waar ze het goedkoopst zijn, en wees bereid om de premie boven zilver/goudprijs die je betaalt meteen af te schrijven.
Wat de munten betreft: mijn advies is te kopen wat je zelf mooi vind. Betaal niet teveel meer dan zilverwaarde, alles wat je meer betaalt kun je redelijkerwijs verwachten te verliezen bij verkoop. Tuurlijk handelen sommige munten voor flink meer dan zilverprijs, maar dat betekent niet dat 1) je dat terug krijgt bij verkoop en 2) dat de prijs zo blijft. Bepaalde munten kunnen een tijdje populair zijn, om vervolgens aan populariteit te verliezen. De prijs zal dan dezelfde kant op bewegen als de populariteit. Zeker als je niet over meer kennis beschikt dan de rest van de verzamelaars (en dat zal voor de meeste mensen het geval zijn), dan kun je beter ook niet gaan kopen met het oog op winst bij het populairder worden van de munt.
Wat betreft de goud/zilverprijs: er zijn legers met mensen die hierop proberen te anticiperen, en in het algemeen met zeer gematigd succes. En als een professional die dit fulltime doet er al weinig mee verdient, hoef je er ook niet op te rekenen dat jij het wel zult doen.
Dus samengevat: kies munten die je mooi vind, koop ze vervolgens daar waar ze het goedkoopst zijn, en wees bereid om de premie boven zilver/goudprijs die je betaalt meteen af te schrijven.

Re: Hulp gevraagd bij aanschaffen van munten
Heb topic titel op verzoek van PietjePuk even aangepast, hoop dat nu duidelijk is.
Willem
Willem
-
- Aankomend lid
Dank je @spatbord en logisch verhaal. Het gaat mij ook niet om het maken van winst, maar meer de combi van wat mooi is en ook waarde houd naar de toekomst toe. Beetje financieel ook risico spreiden en eventueel misschien zelfs als appeltje voor de dorst icm de eerder genoemde redenen.
Wij hebben thuis dozen vol postzegels van opa's staan die hen heel erg veel geld hebben gekost en nu nagenoeg geen waarde meer hebben dat zou ik zonde vinden.
Overigens nog een andere vraag. Zouden jullie zilver of goud adviseren?
Wij hebben thuis dozen vol postzegels van opa's staan die hen heel erg veel geld hebben gekost en nu nagenoeg geen waarde meer hebben dat zou ik zonde vinden.
Overigens nog een andere vraag. Zouden jullie zilver of goud adviseren?
-
- Volledig lid
Als belegging zou ik gouden tientjes, en zilveren rijksdaalders adviseren, beetje Wilhelmina en beetje Willem 3, dat zijn ook leuke munten om naar te kijken en 'te hebben'.
-
- Donateur
Ligt er helemaal aan met welk doel. Bedoel je met het doel van waardebehoud/potentiele koerswinst? Dan geldt weer hetzelfde als wat ik eerder al zei: "Wat betreft de goud/zilverprijs: er zijn legers met mensen die hierop proberen te anticiperen, en in het algemeen met zeer gematigd succes. En als een professional die dit fulltime doet er al weinig mee verdient, hoef je er ook niet op te rekenen dat jij het wel zult doen. "Vie schreef:Overigens nog een andere vraag. Zouden jullie zilver of goud adviseren?
Als dat niet is wat je bedoelt, dan zul je je vraag wat beter moeten omschrijven.
-
- Donateur
En ze zijn ook allemaal nog eens voor weinig meer dan de metaalwaarde te koop. Is inderdaad, naast de bullion munten, ook een heel goede manier om te beginnen.Arnout schreef:Als belegging zou ik gouden tientjes, en zilveren rijksdaalders adviseren, beetje Wilhelmina en beetje Willem 3, dat zijn ook leuke munten om naar te kijken en 'te hebben'.