Gr,
Tristán
Moderator: Aernout
De Vlaamse stukken zijn inderdaad moeilijker te vinden, maar de slagaantal staan inderdaad zo beschreven in officiële tabellen (FR = 140.036 en VL 140.035).Jan W schreef:Wijken deze essais nog af van de uiteindelijk geslagen munten? Ik heb zelf de Franstalige uitgave, die met de Nederlandse tekst moet ik nog een keertje aanschaffen. Het rare is dat de oplages voor beide talen gelijk waren (140.436 stuks ieder volgens Numista) maar dat de munt met de NL tekst naar mijn idee minder vaak voorkomt?
De slagaantallen komen uit de officiële tabellen, dus ze zijn effectief geslagen. Het verschil is dat ze niet allemaal in circulatie gekomen zijn. Vandaar de Vlaamse moeilijker zijn.JO3023 schreef: Dank Aernout voor de uittreksels. Ikzelf heb, Jan W en Aernout, ook het gevoel dat de Vlaamse stukken schaarser zijn, m.a.w. dat mijn inziens de slagaantallen die door Aernout vermeld zijn niet correct kunnen zijn. Overigens de slagaantallen van 140,435 dan wel 140,436 voor de Franse respectievelijk Vlaamse stukken betreffen volgens mij de zilveren exemplaren en dus niet de proefslagen
De moderne zijn gemakkelijker te herkennen met de tekst 'PROEF' of 'ESSAI' op, van de oudere moeten we hebben van de lectuur. ...Philippe2 schreef:Hallo
Hoe zie je het verschil tussen Proefslag/Essai en Epreuves/Naslag die in Bogaert vermeld staan (2541B1 - enz), want er zijn veel naslagen van vlaams en franstalige gemaakt.