Essais van de Belgische 50 Franc 1935

Plaats hier berichten over munten uit het Koninkrijk België 1832 - 2002

Moderator: Aernout

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Essais van de Belgische 50 Franc 1935

Bericht door JO3023 »

Twee essais van de Belgische 50 Franc uit 1935 met het omschrift zowel in het Frans als in het Nederlands. Metaal van vervaardiging zeer waarschijnlijk similor.

Afbeelding

Afbeelding

Gr,
Tristán
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Essais van de Belgische 50 Franc 1935

Bericht door Jan W »

Wijken deze essais nog af van de uiteindelijk geslagen munten? Ik heb zelf de Franstalige uitgave, die met de Nederlandse tekst moet ik nog een keertje aanschaffen. Het rare is dat de oplages voor beide talen gelijk waren (140.436 stuks ieder volgens Numista) maar dat de munt met de NL tekst naar mijn idee minder vaak voorkomt?
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

Prachtige stukken!
Verkoop je die niet?...
marc
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

Jan W schreef:Wijken deze essais nog af van de uiteindelijk geslagen munten? Ik heb zelf de Franstalige uitgave, die met de Nederlandse tekst moet ik nog een keertje aanschaffen. Het rare is dat de oplages voor beide talen gelijk waren (140.436 stuks ieder volgens Numista) maar dat de munt met de NL tekst naar mijn idee minder vaak voorkomt?
De Vlaamse stukken zijn inderdaad moeilijker te vinden, maar de slagaantal staan inderdaad zo beschreven in officiële tabellen (FR = 140.036 en VL 140.035).
De Vlaamse stukken zullen destijds minder populair geweest in vergelijking met de Franse...

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

Hierbij de Dupriez uittreksels, zie bijlage.

Frans stuk
1.JPG
2.JPG
Vlaams stuk
3.JPG

mvg,
Aernout
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Philippe2 België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Philippe2 »

Hallo
Hoe zie je het verschil tussen Proefslag/Essai en Epreuves/Naslag die in Bogaert vermeld staan (2541B1 - enz), want er zijn veel naslagen van vlaams en franstalige gemaakt.
Volgens mij zijn die naslagen.
Grtjs
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt »

Ik heb de Franstalige zilveren munt op het forum danwel de markt gezet.

Groeten NM
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Jan W, ik heb geen enkel idee of ze afwijken van de uiteindelijk geslagen munten. Momenteel ben ik niet in staat om de diameter van beide proefslagen (die overigens wel identiek zijn) bepalen. Ook weet ik de diameter van de zilveren munt niet. Hoe dan ook als deze is wat vermeld wordt op de volgende sites https://en.numista.com/catalogue/pieces7421.html en https://en.numista.com/catalogue/pieces18914.html (internet is per slot van rekening je beste vriend) dan komen de afmetingen volgens mij wel overeen.

In beide exemplaren is de rand niet gegraveerd. Dit zou dus betekenen dat ik de types 2528 en 2541 in mijn bezit heb en helaas Einstein ik verkoop ze voorlopig niet. Mocht ik ze in de toekomst wel willen doorverkopen dan zal ik aan je denken. Dank Aernout voor de uittreksels. Ikzelf heb, Jan W en Aernout, ook het gevoel dat de Vlaamse stukken schaarser zijn, m.a.w. dat mijn inziens de slagaantallen die door Aernout vermeld zijn niet correct kunnen zijn. Overigens de slagaantallen van 140,435 dan wel 140,436 voor de Franse respectievelijk Vlaamse stukken betreffen volgens mij de zilveren exemplaren en dus niet de proefslagen (zie beide links hierboven).

Ik heb de Bogaert niet in mijn bezit Philippe2 dus kan ik op jouw vraag ook geen antwoord geven anders dan dat de technische specificaties waarschijnlijk verschillend zullen zijn. Misschien dat iemand met meer kennis omtrent Belgische Proefslagen/Essais en Epreuves/Naslagen hier antwoord op kan geven.

Dank voor de update Nieuwemunt. Ik zal voor het gemak hier de link opnemen http://munthunter.nl/buysell/single_ad.php?ad_id=2669. Succes met de verkoop of ruil van jouw zilveren exemplaar.

Allen gegroet en alvast prettige feestdagen gewenst,
Tristán
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

JO3023 schreef: Dank Aernout voor de uittreksels. Ikzelf heb, Jan W en Aernout, ook het gevoel dat de Vlaamse stukken schaarser zijn, m.a.w. dat mijn inziens de slagaantallen die door Aernout vermeld zijn niet correct kunnen zijn. Overigens de slagaantallen van 140,435 dan wel 140,436 voor de Franse respectievelijk Vlaamse stukken betreffen volgens mij de zilveren exemplaren en dus niet de proefslagen
De slagaantallen komen uit de officiële tabellen, dus ze zijn effectief geslagen. Het verschil is dat ze niet allemaal in circulatie gekomen zijn. Vandaar de Vlaamse moeilijker zijn.
Deze stukken - of toch een groot aantal- werden op deze beurs (Wereldexpo 1935 - Brussel) zelf geslagen en daar verkocht. De Franse waren beter in trek dan de Vlaamse ;-)
Philippe2 schreef:Hallo
Hoe zie je het verschil tussen Proefslag/Essai en Epreuves/Naslag die in Bogaert vermeld staan (2541B1 - enz), want er zijn veel naslagen van vlaams en franstalige gemaakt.
De moderne zijn gemakkelijker te herkennen met de tekst 'PROEF' of 'ESSAI' op, van de oudere moeten we hebben van de lectuur. ...

mvg,
Aernout

Terug naar “Koninkrijk België 1832 - 2002”