Maar meer als waarschuwing dat je als verzamelaar altijd kritisch moet blijven kijken naar de munten waar je belangstelling voor hebt. Schroom niet om meer informatie op te vragen (duidelijker foto's, maten en het gewicht, verborgen gebreken als montagesporen) als je het niet helemaal vertrouwt. En als je denkt dat een munt vals is laat dat dan ook weten aan het veilinghuis zodat ze de mogelijkheid hebben om de munt te onderzoeken en eventueel terug te trekken van de veiling.
Op de komende veiling van Künker wordt een Spaanse 5 peseta 1871 aangeboden met een Portugese klop: https://www.kuenker.de/de/auktionen/stueck/163018
De munt zelf is een vervalsing (vergelijk 'm maar even met het lot ervoor (2290), dezelfde munt maar dan zonder klop) en dus met zeer grote waarschijnlijkheid de klop zelf ook. Je ziet bijvoorbeeld geen contactafdruk van de klop op de achterzijde....
Op Spaanse veilingen zie ik trouwens ook wel echte 5 peseta munten langskomen met valse kloppen (dat staat er dan ook keurig bij aangegeven). Die 5 peseta stukken brengen over het algemeen weinig op en dan kan het lonend zijn ze te kloppen (met valse kloppen).
Ik heb ze een mailtje gestuurd en ik kreeg een reactie terug dat de munt zou worden teruggetrokken.
Moraal van het verhaal: ook al betreft het een gerenommeerd veilinghuis, blijf kritisch. Kom je zelf een dergelijke (bewezen) valse munt tegen laat het hier dan weten om die kritische houding te blijven voeden.