Valse munten op veilingen

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Valse munten op veilingen

Bericht door Jan W »

Even een nieuw topic introduceren. Niet om veilinghuizen te kakken te zetten want iedereen maakt fouten (er gaan soms duizenden munten tegelijk onder de hamer). Ook de gerenommeerde veilinghuizen. :knipoog:
Maar meer als waarschuwing dat je als verzamelaar altijd kritisch moet blijven kijken naar de munten waar je belangstelling voor hebt. Schroom niet om meer informatie op te vragen (duidelijker foto's, maten en het gewicht, verborgen gebreken als montagesporen) als je het niet helemaal vertrouwt. En als je denkt dat een munt vals is laat dat dan ook weten aan het veilinghuis zodat ze de mogelijkheid hebben om de munt te onderzoeken en eventueel terug te trekken van de veiling.

Op de komende veiling van Künker wordt een Spaanse 5 peseta 1871 aangeboden met een Portugese klop: https://www.kuenker.de/de/auktionen/stueck/163018

De munt zelf is een vervalsing (vergelijk 'm maar even met het lot ervoor (2290), dezelfde munt maar dan zonder klop) en dus met zeer grote waarschijnlijkheid de klop zelf ook. Je ziet bijvoorbeeld geen contactafdruk van de klop op de achterzijde....
Op Spaanse veilingen zie ik trouwens ook wel echte 5 peseta munten langskomen met valse kloppen (dat staat er dan ook keurig bij aangegeven). Die 5 peseta stukken brengen over het algemeen weinig op en dan kan het lonend zijn ze te kloppen (met valse kloppen).

Ik heb ze een mailtje gestuurd en ik kreeg een reactie terug dat de munt zou worden teruggetrokken.

Moraal van het verhaal: ook al betreft het een gerenommeerd veilinghuis, blijf kritisch. Kom je zelf een dergelijke (bewezen) valse munt tegen laat het hier dan weten om die kritische houding te blijven voeden.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Re: Valse munten op veilingen

Bericht door Melcoins »

Ha Jan W,

In het topic 'Veilingmissers: wat doe je ermee?' maakte ik al melding van meer onvolkomenheden dan alleen vals. Door foutieve tekst kan men ook op het verkeerde been gezet worden.

De laatste tijd had ik geen zin om ze allemaal te melden omdat ze zonder uitzondering uit de veiling werden gehaald.

Eentje licht er toch uit omdat deze echt bar is. Toevallig betreft het ook een kavel bij Kuenker: https://www.kuenker.de/en/auktionen/stueck/162798.
Dit kavel bestond uit 8 tokens waarvan ik van 7 het vergelijkingsmateriaal kon aandragen om te bewijzen dat het valse tokens waren. De 8ste token liet ik zitten omdat ik er geen tijd meer aan wilde besteden. Wat ik bar vind is dat ik de oprechtheid van de inzender wel in twijfel moet trekken. De inzender is namelijk akkoord gegaan met een voor valse tokens veel te hoge en voor echte tokens veel te lage inzetprijs. De kans dat iemand zonder kennis alleen 8 valse tokens inzend is toch klein te noemen? En iemand zonder kennis zoekt toch eerst op het internet??

Wat betreft Kuenker kan ik mij voorstellen dat zij deze over het hoofd zagen. Als men niet op de hoogte is van het bestaan van valse tokens dan vergelijkt men het niet met ander materiaal. Kuenker blijft dus een van mijn favoriete veilinghuizen. Kuenker is altijd snel, correct en vriendelijk.

Hieronder voor het gemak van anderen jouw kavel als 'zoek de verschillen plaatjes'. Mij vallen als verschillen op de 'U' van 'PLUS' op en de ruiten in de kroonrand die door lopen. Mvgr, Mel
Schermafbeelding 2017-06-26 om 19.57.14.png
Schermafbeelding 2017-06-26 om 19.59.50.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Hoi Mel,

Wat mij betreft mag dit topic wel verhuizen naar jouw eerder gecreëerde topic. Moderators, be my guest. :knipoog:

Leuk dat je even de foto's erbij zet. Ik zag gelijk dat het een valse 5 peseta was, iets later bedacht ik me pas dat het vreemd is dat er een zware klop op zit die je niet aan de achterkant ziet weerkomen... :suprised:

En toch mag je verwachten van zulke grote veilinghuizen, waar veel mensen werken, dat ze hun zaakjes goed voor elkaar hebben. Zulke tokens en dit soort munten met kloppen zijn bij voorbaat al verdacht. Dan moet je er gewoon extra aandacht aan besteden. Ook al komen ze te goeder trouw uit oude collecties.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Jan W schreef:Hoi Mel,

Wat mij betreft mag dit topic wel verhuizen naar jouw eerder gecreëerde topic. Moderators, be my guest. :knipoog:

Leuk dat je even de foto's erbij zet. Ik zag gelijk dat het een valse 5 peseta was, iets later bedacht ik me pas dat het vreemd is dat er een zware klop op zit die je niet aan de achterkant ziet weerkomen... :suprised:

En toch mag je verwachten van zulke grote veilinghuizen, waar veel mensen werken, dat ze hun zaakjes goed voor elkaar hebben. Zulke tokens en dit soort munten met kloppen zijn bij voorbaat al verdacht. Dan moet je er gewoon extra aandacht aan besteden. Ook al komen ze te goeder trouw uit oude collecties.
Ha Jan W,

Niet nodig, ik denk dat de titel van dit topic duidelijker is. De slijtage bij de kroon lijkt mij inderdaad niet voldoende voor de klop. Het betekent wel dat de klop in de stempel moet zijn geslagen. Dus er zouden meerder munten moeten zijn van dat jaar met op dezelfde plek de klop. Of voor heel beperkte oplagen zijn telkens nieuwe stempels gemaakt...

Nou, ik vind dat jij wat teveel verwacht van veilinghuizen. Ik denk dat de veilinghuizen een afweging moeten maken waaraan zij hun tijd besteden. Wel ben ik het met je eens dat sommige munten waaronder deze met klops meer aandacht moet worden gegeven vanwege de bekendheid van het bestaan van vervalsingen.

Mvgr,

Mel
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Melcoins schreef:Nou, ik vind dat jij wat teveel verwacht van veilinghuizen. Ik denk dat de veilinghuizen een afweging moeten maken waaraan zij hun tijd besteden. Wel ben ik het met je eens dat sommige munten waaronder deze met klops meer aandacht moet worden gegeven vanwege de bekendheid van het bestaan van vervalsingen.
Ha Mel,

Dat begrijp ik niet helemaal. Ik verwacht dat een veilinghuis juist wél veel tijd zal besteden aan de munten die zij (in opdracht) veilt. Anders wordt het een doorgeefluik zoals Catawiki. De muntenwereld wordt al aardig verpest door de vele valse en/of gemanipuleerde munten. De numismatische veilinghuizen moeten juist meer inzetten op het voorkomen dat ze zelf valse en/of gemanipuleerde munten in hun lijst zetten. Heeft ook met vertrouwen te maken, biedt een veilinghuis soms (te goeder trouw) valse munten aan dan ben ik minder geneigd om daar nog te gaan bieden.
Ook als munten schoongemaakt blijken te zijn, wat niet als zodanig op de foto herkenbaar was, dan gaat er een waarschuwingslampje branden bij mij. Helaas lijkt dat laatste steeds meer te gebeuren.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Jan W schreef:
Melcoins schreef:Nou, ik vind dat jij wat teveel verwacht van veilinghuizen. Ik denk dat de veilinghuizen een afweging moeten maken waaraan zij hun tijd besteden. Wel ben ik het met je eens dat sommige munten waaronder deze met klops meer aandacht moet worden gegeven vanwege de bekendheid van het bestaan van vervalsingen.
Ha Mel,

Dat begrijp ik niet helemaal. Ik verwacht dat een veilinghuis juist wél veel tijd zal besteden aan de munten die zij (in opdracht) veilt. Anders wordt het een doorgeefluik zoals Catawiki. De muntenwereld wordt al aardig verpest door de vele valse en/of gemanipuleerde munten. De numismatische veilinghuizen moeten juist meer inzetten op het voorkomen dat ze zelf valse en/of gemanipuleerde munten in hun lijst zetten. Heeft ook met vertrouwen te maken, biedt een veilinghuis soms (te goeder trouw) valse munten aan dan ben ik minder geneigd om daar nog te gaan bieden.
Ook als munten schoongemaakt blijken te zijn, wat niet als zodanig op de foto herkenbaar was, dan gaat er een waarschuwingslampje branden bij mij. Helaas lijkt dat laatste steeds meer te gebeuren.
Ha Jan W,

Ja, men mag verwachten dat een veilinghuis aan alle munten die zij veilt tijd besteed om de echtheid te controleren. Wat ik wilde zeggen is dat ik mij kan voorstellen dat veilinghuizen minder tijd besteden aan munten met een lage waarde - en dus kleine commissie - zodat er eerder een valse door het net glipt. Tijd is geld. De mogelijke financiele schade is bij deze geringer. De mogelijke reputatieschade blijft. Een veilinghuis verliest niet zomaar zijn goede reputatie door een vergissing, maar wel door laksheid. Vertrouwen is een belangrijke meerwaarde van gespecialieerde veilinghuizen. Zoals jij al aangaf zijn er veel meer valse te ontdekken. Het heeft er bij mij nog niet toe geleid om geen zaken meer te willen doen met een veilinghuis.

Mvgr,

Mel
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ha Mel,

Nu snap ik jouw redenering. Het zou zo maar eens kunnen dat de goedkopere munten inderdaad gewoon minder goed worden bekeken.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Ja, in veel vakgebieden is het een valkuil. De controle van het gangbare kan routineus worden wat tot fouten kan leiden.

Mel

Terug naar “Veilingen”