Als rasechte Koekstadter moet ik dit toch even als eerste melden Op een muntenveiling in IJsselstein
is voor een gouden dukaat uit 1640 het
recordbedrag van 160.000 euro betaald.
De munt is een 'portugalozer',die
destijds is geslagen in opdracht van de
stad Deventer.Wie de koper was,is niet
bekendgemaakt.Het vorige recordbedrag,
105.000 euro,werd vorig jaar betaald
voor een zilveren gulden uit 1867.
Recordbedrag voor Deventer munt
Recordbedrag voor Deventer munt
Re: Recordbedrag voor Deventer munt
"The sky is the limit" 160.000 Euro
Wel een opsteker voor de Nederlandse Numismatiek.
Groeten Luc.
Maar ik was het niet !
Wel een opsteker voor de Nederlandse Numismatiek.
Groeten Luc.
Maar ik was het niet !
Het vorige record stond volgens mij toch op de gulden 1840 in 2015. (ondanks dat MPO met 80k excl. opgeld claimde de duurste gulden te hebben geveild)
Die gulden bracht 120k op (excl. 28% opgeld)
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=98 ... ulden+1840
Ik dacht nog: zou hij in de rubriek nieuwe aanwinsten staan...LUC schreef:"Maar ik was het niet !
Maar ik heb het niet helemaal gevolgd. € 160.000 ex. kosten? Dan ga je dus richting de twee ton
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Hij is afgehamerd op 130k telefonisch bod van 100k werd snel gedaan 110k, 120k, 125k en 130k werd hij afgeslagen dus daar komt nog 23% en €1,75 bij ;-)janssenfrank schreef:Ik dacht nog: zou hij in de rubriek nieuwe aanwinsten staan...LUC schreef:"Maar ik was het niet !
Maar ik heb het niet helemaal gevolgd. € 160.000 ex. kosten? Dan ga je dus richting de twee ton
Zou het niet gaan om de duurste Nl in Nl. De 1840 was Kuenker in Dtsl.CorioCoins schreef:Het vorige record stond volgens mij toch op de gulden 1840 in 2015. (ondanks dat MPO met 80k excl. opgeld claimde de duurste gulden te hebben geveild)
Mel
Zou kunnen kloppen Mel maar dit was het persbericht de vorige keer:
Op een veiling van de Munten- en PostzegelOrganisatie (MPO) is een recordbedrag betaald voor een zilveren gulden uit 1867. De munt werd verkocht voor ruim honderdduizend euro. Volgens de MPO bracht een Nederlandse munt nooit eerder zoveel geld op.
http://nos.nl/artikel/2143270-zilveren- ... edrag.html
Op een veiling van de Munten- en PostzegelOrganisatie (MPO) is een recordbedrag betaald voor een zilveren gulden uit 1867. De munt werd verkocht voor ruim honderdduizend euro. Volgens de MPO bracht een Nederlandse munt nooit eerder zoveel geld op.
http://nos.nl/artikel/2143270-zilveren- ... edrag.html
23 % "opgeld" voor WAT? Ik vind dat echt pure naaierij. Met twee tientjes voor de koper en twee tientjes voor de verkopr zijn echt alle kosten gedekt die je ter wereld maar kunt verzinnen. Dat er dan een mooie prijs gemaakt wordt voor een munt, prima, leuk voor de verkoper en het veilinghuis. Maar dat het veilighuis daar dan ook nog even ettelijke duizenden van in zijn zak steekt is gewoon godgeklaagd. 23 % wat? Denk even na joh. Ik zou daar sowieso never nooit aan beginnen. Serieus waar gaat dat over man. Denk na.
Helaas werkt het veilingsysteem zo en bedenk dat bij het maken van een veiling 1000den manuren zitten 1000den foto's 1000den catalogussen etc.PietjePuk190 schreef:23 % "opgeld" voor WAT? Ik vind dat echt pure naaierij. Met twee tientjes voor de koper en twee tientjes voor de verkopr zijn echt alle kosten gedekt die je ter wereld maar kunt verzinnen. Dat er dan een mooie prijs gemaakt wordt voor een munt, prima, leuk voor de verkoper en het veilinghuis. Maar dat het veilighuis daar dan ook nog even ettelijke duizenden van in zijn zak steekt is gewoon godgeklaagd. 23 % wat? Denk even na joh. Ik zou daar sowieso never nooit aan beginnen. Serieus waar gaat dat over man. Denk na.
Ook die kosten moeten betaald worden.
Zelf houd ik rekening met mijn bod zodat de eindprijs altijd inclusief opgeld is wat ik er voor over heb.
Lastig is wel dat de inzender ook vaak commissie betaald (iets minder maar toch) en voor bijvoorbeeld nominale euro's of edelmetalen er onder de streep minder overblijft dan de nominale waarde.
Vind het echt pure naaierij. Op een ebay of Marktplaats betaal je fractioneel die kosten. ik vind dat je daar niet aan ee zou moeten doen. Want het is gewoon pure prijsopdrijving met geen enkele rechtvaardiging.
Overigens is deze dure Portagoluzer een half jaar geleden verkocht voor 3400 euro (excl. opgeld) dat was een goede belegging van een 5 maanden.
Op eBay betalen de VERKOPERS helaas ook fee. (2x zelfs indien met PayPal wordt betaald)
Iedereen zijn eigen mening mij maakt het niet uit, ik begrijp dat er overhead-kosten zijn en houd daar rekening mee bij het bieden.
Beetje overdreven vind ik wel de 3% extra voor een internet bieder.
Die hebben sowieso al nadelen, maar moeten ook meer opgeld betalen om het live systeem te betalen, dat zou van mij uit wel een kosteloze service mogen zijn.
Prijsmanipulatie is het nauwelijks want iedereen weet het van te voren en houdt er rekening mee. Een veilinghuis bemiddelt en faciliteert, hetgeen kosten met zich meebrengt.
Anders dan een muntenhandel kunnen zij niet een vaste prijs van een munt bepalen door inkoopsprijs + een beetje te doen, zij zullen om de kosten te financieren en winst te maken toch een commissie moeten rekenen, nu is 23% volgens mij wel een van de hoogste, maar dat weerhoudt de meeste mensen niet van het bieden bij de grootste live muntenveiling van Nederland.
Op eBay betalen de VERKOPERS helaas ook fee. (2x zelfs indien met PayPal wordt betaald)
Iedereen zijn eigen mening mij maakt het niet uit, ik begrijp dat er overhead-kosten zijn en houd daar rekening mee bij het bieden.
Beetje overdreven vind ik wel de 3% extra voor een internet bieder.
Die hebben sowieso al nadelen, maar moeten ook meer opgeld betalen om het live systeem te betalen, dat zou van mij uit wel een kosteloze service mogen zijn.
Prijsmanipulatie is het nauwelijks want iedereen weet het van te voren en houdt er rekening mee. Een veilinghuis bemiddelt en faciliteert, hetgeen kosten met zich meebrengt.
Anders dan een muntenhandel kunnen zij niet een vaste prijs van een munt bepalen door inkoopsprijs + een beetje te doen, zij zullen om de kosten te financieren en winst te maken toch een commissie moeten rekenen, nu is 23% volgens mij wel een van de hoogste, maar dat weerhoudt de meeste mensen niet van het bieden bij de grootste live muntenveiling van Nederland.
Laatst gewijzigd door CorioCoins op 27 mei 2017, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij is het nog erger, 22,5% kosten voor de verkoper en 23% opgeld voor de koper.
Ik vind het ook een hoop, maar waarom zou dit naaierij zijn?
Het is een commercieel bedrijf, en dwingen niemand om daar te kopen of verkopen. Het is niet te vergelijken met ebay of marktplaats, zelf niet met catawiki.
Op een of andere manier weten ze toch de juiste kopers te trekken zodat een hogere opbrengst de hogere kosten rechtvaardigt. Daar mogen ze best aan verdienen.
En voor dit geld doen ze ook veel meer dan Ebay of marktplaats of catawiki.
Ebay pakt 8-10% op miljoenen veilingen, en leveren feitelijk alleen de software. De rest mag je zelf doen. Het bereik is best groot, want wereldwijd, maar door het grote aantal items niet overzichtelijk en de opbrengsten ook meestal niet bijzonder hoog.
Marktplaats wordt betaald door de advertenties, maar de markt die je bereikt is heel klein, dus je verkopen en opbrengst ook. Naast de mafketels die denken dat je 50% van de vraagprijs gaat accepteren of die alleen maar bieden maar niet meer reageren als je het bod accepteert. De duurdere/bijzondere biljetten krijgen sowieso zelden biedingen(eigen ervaringen, gelukkig zijn er ook positieve uitzonderingen, maar als je de tijd en frustratie mee gaat tellen die er in gaat zitten is het het eigenlijk niet echt waard).
Catawiki doet niet veel meer dan Ebay, maar is wat overzichtelijker, ze adverteren wat en hebben iemand in dienst die een schatting maakt(maar ook alleen op basis van gegevens die verkoper aanlevert) en vraagt hier 12,5% van de verkoper en 9% van de koper voor. De opbrengst is hier wel redelijk volgens mij.
Vergelijking markplaats - catawiki uit eigen ervaring: Een biljet heeft 2 maanden op marktplaats gestaan, vraagprijs €175,--, bieden toegestaan(wilde er 150,-- voor hebben, later ook gezakt naar €150,--). Hoogste bod €110,--, werd na een week ingetrokken... Toen op catawiki gezet, met minimumprijs, verkocht voor €185,--(excl, zal rond €200 incl. geweest zijn), mijn opbrengst €160,--
Toevallig een Nederlandse koper, via marktplaats had hij zichzelf €40,-- tot €50,-- kunnen besparen.
Een MPO maakt veel meer kosten en met dit met een stuk of 6 veilingen per jaar terugverdienen. Alleen bij de veilig zelf zitten al 5 man fulltime, naast degenen die de inzages en uitgifte van de gewonnen items doen.
En misschien dat er op dit soort bedragen wel een lager % met de verkopende partij wordt afgesproken.
Het is een commercieel bedrijf, en dwingen niemand om daar te kopen of verkopen. Het is niet te vergelijken met ebay of marktplaats, zelf niet met catawiki.
Op een of andere manier weten ze toch de juiste kopers te trekken zodat een hogere opbrengst de hogere kosten rechtvaardigt. Daar mogen ze best aan verdienen.
En voor dit geld doen ze ook veel meer dan Ebay of marktplaats of catawiki.
Ebay pakt 8-10% op miljoenen veilingen, en leveren feitelijk alleen de software. De rest mag je zelf doen. Het bereik is best groot, want wereldwijd, maar door het grote aantal items niet overzichtelijk en de opbrengsten ook meestal niet bijzonder hoog.
Marktplaats wordt betaald door de advertenties, maar de markt die je bereikt is heel klein, dus je verkopen en opbrengst ook. Naast de mafketels die denken dat je 50% van de vraagprijs gaat accepteren of die alleen maar bieden maar niet meer reageren als je het bod accepteert. De duurdere/bijzondere biljetten krijgen sowieso zelden biedingen(eigen ervaringen, gelukkig zijn er ook positieve uitzonderingen, maar als je de tijd en frustratie mee gaat tellen die er in gaat zitten is het het eigenlijk niet echt waard).
Catawiki doet niet veel meer dan Ebay, maar is wat overzichtelijker, ze adverteren wat en hebben iemand in dienst die een schatting maakt(maar ook alleen op basis van gegevens die verkoper aanlevert) en vraagt hier 12,5% van de verkoper en 9% van de koper voor. De opbrengst is hier wel redelijk volgens mij.
Vergelijking markplaats - catawiki uit eigen ervaring: Een biljet heeft 2 maanden op marktplaats gestaan, vraagprijs €175,--, bieden toegestaan(wilde er 150,-- voor hebben, later ook gezakt naar €150,--). Hoogste bod €110,--, werd na een week ingetrokken... Toen op catawiki gezet, met minimumprijs, verkocht voor €185,--(excl, zal rond €200 incl. geweest zijn), mijn opbrengst €160,--
Toevallig een Nederlandse koper, via marktplaats had hij zichzelf €40,-- tot €50,-- kunnen besparen.
Een MPO maakt veel meer kosten en met dit met een stuk of 6 veilingen per jaar terugverdienen. Alleen bij de veilig zelf zitten al 5 man fulltime, naast degenen die de inzages en uitgifte van de gewonnen items doen.
En misschien dat er op dit soort bedragen wel een lager % met de verkopende partij wordt afgesproken.
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
Ja, dat is op zich wel zo (het was laat gisteren, sorry ). Maar het zorgt er wel voor dat dat soort kanalen in elk geval voor mijn soort verzamelaars gewoon niet interessant zijn. Laten we het dan zo noemensurbe schreef:Volgens mij is het nog erger, 22,5% kosten voor de verkoper en 23% opgeld voor de koper.
Hoe kan je dit enorm prijs verschil verklaren, dat vraag ik mij toch af ???CorioCoins schreef:Overigens is deze dure Portagoluzer een half jaar geleden verkocht voor 3400 euro (excl. opgeld) dat was een goede belegging van een 5 maanden.
Groeten Luc.
Iedereen moet zichzelf afvragen wat hij over heeft om een kavel aan te schaffen op een veiling. Kan men hem ergens goedkoper krijgen of niet? Mij is ook het verschil in internetcommissie een doorn in het oog omdat men genoeg verdient. Ik denk dat er ook afspraken zijn gemaakt omtrent commissie. Fam de Ruyter koopt erg veel bij de MPO veiling en je maakt mij niet wijs dat die 23% opgeld betalen. Zoals eerder vermeldt maakt de MPO ook kosten. Het gebouw en de opslagruimte, het personeel, reclame, drukwerk, portokosten, enz. Kijk maar eens naar de dikte van de catalogus en dan versturen naar binnen- en buitenland.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Het grote prijsverschil zit hem voornamelijk in de omschrijving in de veiling in portugal stond er verder niets bij, bij de mpo is de munt helemaal uitgezocht en 5 pagina's aan beschrijving dat trekt natuurlijk voor een unieke munt/penning veel bekijks en wekt zeker interesse. Tevens is natuurlijk een wereldwijd groot veilinghuis beter dan een klein veilinghuis waar de meeste nederlander niet eens van hebben gehoord...
Ahum, CorioCoins, er stond er niks bij?CorioCoins schreef:Het grote prijsverschil zit hem voornamelijk in de omschrijving in de veiling in portugal stond er verder niets bij, bij de mpo is de munt helemaal uitgezocht en 5 pagina's aan beschrijving dat trekt natuurlijk voor een unieke munt/penning veel bekijks en wekt zeker interesse. Tevens is natuurlijk een wereldwijd groot veilinghuis beter dan een klein veilinghuis waar de meeste nederlander niet eens van hebben gehoord...
"Holanda Ouro Portugaloser de Daventria (Holanda) BELA 34,89g.; cunhagem muito posterior, provavelmente séc.XIX ou XX"
Er staat als ik het goed heb: "veel later gemunt, waarschijnlijk 19de of 20ste eeuw".
Mvgr, Mel
Melcoins schreef:Ahum, CorioCoins, er stond er niks bij?CorioCoins schreef:Het grote prijsverschil zit hem voornamelijk in de omschrijving in de veiling in portugal stond er verder niets bij, bij de mpo is de munt helemaal uitgezocht en 5 pagina's aan beschrijving dat trekt natuurlijk voor een unieke munt/penning veel bekijks en wekt zeker interesse. Tevens is natuurlijk een wereldwijd groot veilinghuis beter dan een klein veilinghuis waar de meeste nederlander niet eens van hebben gehoord...
"Holanda Ouro Portugaloser de Daventria (Holanda) BELA 34,89g.; cunhagem muito posterior, provavelmente séc.XIX ou XX"
Er staat als ik het goed heb: "veel later gemunt, waarschijnlijk 19de of 20ste eeuw".
Mvgr, Mel
Er stond inderdaad iets bij maar slechts een fractie van de 5 pagina's van MPO en slechts onopvallend tussen de andere kavels
Ik spreek die taal niet zo goed, maar als dat klopt wat er staat dat die munt wellicht veel later gemunt is, had de MPO daar dan niets over moeten zeggen?
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Er is naar gerefereert maar volgens het betoog is van de 5 kantjes werd voornamelijk gewezen dan wel gesuggereert op een 17de eeuwse slag met name het goudgehalte had hiermee te maken (ik heb het snel doorgelezen dus wellicht kan iemand hier een beter antwoord op geven)
-
- Volledig lid
De ponsoenen waarmee de muntstempel is gemaakt komen volgens de experts uit de tijd.CorioCoins schreef:Er is naar gerefereert maar volgens het betoog is van de 5 kantjes werd voornamelijk gewezen dan wel gesuggereert op een 17de eeuwse slag met name het goudgehalte had hiermee te maken (ik heb het snel doorgelezen dus wellicht kan iemand hier een beter antwoord op geven)
Mm, nog wel een hoop onzekerheidjes voor een munt van 160.000 euro...
-
- Globale moderator
Op de volgende veiling is de munt gewoon weer 3400 euro waard...
Bijzonder dat men zoveel uit kan geven aan 1 muntstuk
Gr, Stephan
Bijzonder dat men zoveel uit kan geven aan 1 muntstuk
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Ook toevallig: een replica Zwolse Portugaleser van tien dukaten wordt bij Schulman aangeboden. Mvgr, Mel
En de Deventer Portugaleser van MPO er even bij.Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klopt Melcoins,Melcoins schreef:Ahum, CorioCoins, er stond er niks bij?CorioCoins schreef:Het grote prijsverschil zit hem voornamelijk in de omschrijving in de veiling in portugal stond er verder niets bij, bij de mpo is de munt helemaal uitgezocht en 5 pagina's aan beschrijving dat trekt natuurlijk voor een unieke munt/penning veel bekijks en wekt zeker interesse. Tevens is natuurlijk een wereldwijd groot veilinghuis beter dan een klein veilinghuis waar de meeste nederlander niet eens van hebben gehoord...
Mvgr, Mel
In de omschrijving staat inderdaad wat je zegt. Dit had men in de veiling in Nederland inderdaad moeten vermelden als dat niet het geval was.
Met dit soort zeer zeldzame en unieke munten moet men altijd uitkijken grote kans dat het inderdaad later werk betreft waarbij men eventueel van de originele stempels gebruik heeft gemaakt.
Gr,
Tristán