Fiji 7 dollar 2017 ter ere van winst rugbyteam OS 2016

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Fiji 7 dollar 2017 ter ere van winst rugbyteam OS 2016

Bericht door surbe »

Afbeelding
Afbeelding
RESERVE BANK OF FIJI ANNOUNCES LAUNCH AND ISSUANCE OF
CIRCULATION BANKNOTES AND COINS COMMEMORATING FIJI RUGBY 7S GOLD MEDAL WIN AT THE RIO 2016 OLYMPICS

The Reserve Bank of Fiji has today announced that a commemorative circulation banknote and coin commemorating Fiji Rugby 7s gold medal win at the Rio 2016 Olympics will be officially unveiled by Hon. Prime Minister and Minister for i-Taukei Affairs, Sugar Industry and Foreign Affairs, Rear Admiral (Retired) Josaia Voreqe Bainimarama at 7.00pm on 20 April 2017 at the Grand Pacific Hotel, Suva.

Governor Barry Whiteside said that these will be legal tender banknotes and coins, however, given that these will be truly iconic banknotes and coins in terms of their designs, form and other features, it is expected that they would fast become collectors’ items and would be rarely seen in circulation. It is expected that people would keep them as souvenirs. These banknotes and coins will always hold a special place since they celebrate Fiji’s first ever Gold medal win at an Olympic event, a victory that was celebrated nation-wide by all Fijians as well as those abroad.

Work on the banknote and coin began in August 2016, immediately after the Fiji Rugby 7s team won the Gold medal. A lot of hard work has gone into this, not only by the Reserve Bank of Fiji but also by suppliers of this note, namely Oberthur Fiduciaire, a note printer based in France, and by the Royal Canadian Mint, working around extremely tight deadlines. Governor Whiteside said that design and production works which usually take a good 12 to 18 months has been achieved in 8 months, with truly remarkable results. “We are pleased that we are able to deliver to all Fijians a high quality banknote and coin that would mean a lot to many Fijians and an inspiration to aspiring sportsmen and women as well as our children”.

Governor Whiteside said that only a limited number of this commemorative banknote and coin have been produced. They will be issued through commercial bank branches from 21 April 2017, while special numismatic collector sets will be available through the Reserve Bank.
RESERVE BANK OF FIJI
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Re: Fiji 7 dollar 2017 ter ere van winst rugbyteam OS 2016

Bericht door PietjePuk190 »

Ik zag het ja, maar de vraag-aanbod verhouding is compleet zoek. Deze biljetten gaan voor 40 dollar per stuk op eBay. Daar zijn ze nooit voor bedoeld, en dat ga ik er ook absoluut niet voor betalen. Wel een aardige start voor een "ongebruikelijke denominaties" verzameling trouwens, waarvan overigens alles duur is (NL 40, 60, 300 gulden).
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

Volgens mij zijn ze in eerste instantie bedoeld op de staatskas te spekken..... De bank gaat er van uit dat ze amper in circulatie komen, dus pure winst. En ze maken gelijk goeie sier bij de lokale bevolking die trots op hun team is.

Vaak balanceert vraag en aanbod na een paar weken weer en wordt ie waarschijnlijk wel betaalbaarder, ik las dat er 2 miljoen gedrukt zijn, meer dan genoeg voor elke Fijiër(900.000) om er een te bewaren :D.
Goedkoopst wat ik zag op Ebay was $20/stuk , moest je er wel 6 kopen :lach:
Ik hou het sowieso in de gaten voor mezelf, als je je max prijs doorgeeft kan ik je tippen als ik wat zie?
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Nja, ik hoef er geen zes te hebben natuurlijk :D Maar ik vind dat het eigenlijk wel voor onder de 30 $ of € moet kunnen. Anders ben je in mijn ogen gewoon de markt aan het verzieken en daar heeft niemand wat aan....

Face value is trouwens € 3,25, om e.e.a. even in perspectief te plaatsen..
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

PietjePuk190 schreef:Nja, ik hoef er geen zes te hebben natuurlijk :D Maar ik vind dat het eigenlijk wel voor onder de 30 $ of € moet kunnen. Anders ben je in mijn ogen gewoon de markt aan het verzieken en daar heeft niemand wat aan....

Face value is trouwens € 3,25, om e.e.a. even in perspectief te plaatsen..
Tja, het is geen 1e levensbehoefte, dus als verkoper heb ik ook graag de hoofdprijs. Als men het er voor wil betalen....

Soms komt het wel uit om er meerdere te kopen, zeker bij hoge verzendkosten. Maar in dit geval verwacht ik niet dat je ze voor die prijs kunt verkopen, zeker als tegen de tijd dat je ze binnen hebt de vraag alweer wat is afgekoeld.

Zelf dacht ik meer aan €15 max.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Mja, ik betaal er het liefst zo min mogelijk voor natuurlijk :D Maar wie weet is de voorraad wel op als je te lang wacht...? 2 miljoen vind ik nou niet overdreven veel voor een biljet wat kennelijk de hele wereld wil hebben?
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

Het biljet is voornamelijk interessant voor Fijiers, verzamelaars en eventueel rugbyfans. De 1e en laatste groep zullen er niet veel meer voor overhebben dan de koers, dus zal er genoeg overblijven voor de verzamelaar verwacht ik. Maar de tijd zal het leren.

Ter vergelijking, aantal jaar geleden gaf Noord-Ierland een 5 pond bankbiljet met George Best uit, oplage 1 miljoen stuks. Noord-Ierland heeft dubbel zoveel inwoners en voetbal is iets groter dan rugby. Tegenwoordig zijn die voor rond de 10 pond te koop, minder als je goed zoekt.

Afbeelding
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Okee, je hebt me overtuigd :) Laten we nog even wachten inderdaad :)

Terug naar “Oceanië”