Essais van de belgische 1 Franc 1935

Plaats hier berichten over munten uit het Koninkrijk België 1832 - 2002

Moderator: Aernout

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Essais van de belgische 1 Franc 1935

Bericht door JO3023 »

Beste allen,

In een drietal tema's zal ik een aantal essais of proefslagen van belgische munten laten zien. Zoals jullie wellicht weten verzamel ik dingen van de hand van Armand Bonnetain. Vandaar dat ik gisteren 25 april 2017 besloten heb de essais aan te schaffen. Echt goedkoop zijn deze dingen niet. Wie van onze zuiderburen kan mij meer over deze essais vertellen.

Om te beginnen laat ik een tweetal essais zien van de 1 Franc 1935. Het grote verschil met de 1 Franc die uiteindelijk in ciruclatie kwam is dat deze essais een diameter hebben van 20 mm. Eén exemplaar (de bovenste in de afbeelding) is van nikkel vervaardigd en wordt door een magneet aangetrokken. Het tweede exemplaar (de onderste in de afbeelding) is waarschijnlijk van zilver en wordt niet door een magneet aangetrokken.

Afbeelding
host image onlinecertificity.com

Met vriendelijke groet,
Tristán

P.S. Peter Degroote heeft een mooie en interessante internetpagina gemaakt met vele exemplaren van belgische essais. Het is zeker de moeite waard om een blik te werpen op zijn site: http://users.skynet.be/peterdegroote/Be ... s-NED.html

Links naar mijn recentelijk aangeschafte essais:

Links naar mijn recentelijk aangeschafte essais:

1. Essais van de belgische 1 Franc 1935, link: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=68&t=16436
2. Essai van de belgische 20 Franc 1931, link: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=68&t=16437
3. Essai van de belgische 50 Franc 1954, link: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=68&t=16438
Aernout België
Moderator
Moderator

Re: Essais van de belgische 1 Franc 1935

Bericht door Aernout »

Hierbij de laatste

mvg,
Aernout
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Start klein om groots te eindigen
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

JO3023 schreef:Tristán
Ik zelf heb geen notie van Belgische proefslagen, ik weet wel dat ze omvangrijk zijn.
Maar ik ken wel een clublid die een passie en een grote verzameling heeft met alles omtrent de frank en zijn proefslagen.
Hij is zeker een deskundig en bekend persoon niet alleen in Dendermonde maar ook in andere EGMP kringen.
Ik ben er zeker van dat hij er zal zijn op onze 40 ste internationale ruil dag op 25 Mei.
Stuur mij anders een PB tje met alle vragen waar je graag een antwoord op wil hebben, dan leg ik ze voor aan Antoine B.
Groeten Luc. :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

O Ja het kan ook eenvoudiger kom gewoon ons bezoeken op 25 mei dan stel ik de man in kwestie gewoon aan jou voor.
En vraag maar raak zou ik zeggen. :knipoog:
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Wederom hartelijk dank Arnout. Eens te meer blijkt hoe belangrijk het is om goede boeken te hebben.

Het zilveren exemplaar lijkt mij type 2576 (volgens Dupriez) en 2576 B1 (volgens Bogaert) te zijn. Daar waar Bogaert geen nikkelen type lijkt te vermelden doet Dupriez dat wel. Het nikkelen exemplaar zou dan dus type 2578 (volgens Bogaert) moeten zijn.

Echter, hoewel beide essais een glade rand hebben is de dikte van het zilveren exemplaar 2 mm terwijl de dikte van het nikkelen exemplaar 1 mm is. De piedfort zou dan dus het zilveren exemplaar zijn en niet de nikkelen. Wellicht nieuwe types? Ik weet het niet.

Gr,
Tristán
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

LUC,

Als jij de proefslagen van de 1 en 2 pesetas 1937 van Euzkadi (Baskenland) kunt vinden ongeacht in welk materiaal dan ook (koper, similor, etc.) en de eigenaar is bereidt deze te verkopen dan kom ik gegarandeerd naar Dendermonde. Ook als je de stempels vindt. :lach: :knipoog:

Groetjes,
Tristán
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Overigens weet iemand van jullie waar ik de BELGIQUE . TAXES . FISCALES - BELGIE . FISCALE . TAXEN zegels kan vinden die in 1937 gebruikt werden? Ik zoek deze ongebruikt met originele gom, dus postfris (als dit überhaupt al mogelijk is). De zegels laten in de rechter bovenhoek de buste van Mercurius zien en in de linker onderhoek de leeuw van Vlaanderen laat zien. Postzegel- en Muntwinkels in België vinden via internet is praktisch onmogelijk. Soms denk ik dat België dit soort winkels niet heeft want ik kom ze gewoon nergens tegen.

Gr,
Tristán
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Voor de geïntereseerden. Ik heb deze twee essais inmiddels uit de vast geniete kartonnen munthouders gehaald en in Quadrums geplaatst met het zachte zwarte spons met opening van 20 mm. Ze zijn het waard. De andere essais zullen als ik de juiste maten van de Quadrum munthouders heb hetzelfde lot ondervinden. Zoals jullie zien ben ik voorzichtig met het Belgisch erfgoed.

Gr,
Tristán
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

JO3023 schreef:oals jullie zien ben ik voorzichtig met het Belgisch erfgoed.
Dat is heel aardig van jou en wij stellen dit zeker op prijs. :lach:
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

JO3023 schreef:Wederom hartelijk dank Arnout. Eens te meer blijkt hoe belangrijk het is om goede boeken te hebben.
Klopt, daarom heb ik ook zelf een gemaakt ;)
JO3023 schreef: Het zilveren exemplaar lijkt mij type 2576 (volgens Dupriez) en 2576 B1 (volgens Bogaert) te zijn. Daar waar Bogaert geen nikkelen type lijkt te vermelden doet Dupriez dat wel. Het nikkelen exemplaar zou dan dus type 2578 (volgens Bogaert) moeten zijn.
Volgens ligt de sleutel hierbij de omschrijving
- Flan épais : dikkere flan (2576)
- flan Normal : normaal flan (2576 B1) = normaal = zelfde als de normale circulatie munt

mvg,
Aernout
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Ah dat verklaard een hoop. Dan zou het zilveren exemplaar type 2576 (volgens Dupriez) zijn met "flan épais" (dik muntplaatje) en het nikkelen exemplaar type 2578a (eveneens volgens Dupriez) met "flan mince" (dun muntplaatje). Komt overeen met de diktes die ik heb opgegeven van 2 mm respectivelijk 1 mm (is ietsje meer maar net geen 2 mm, dus dan maar 1,5 mm dat opgegeven wordt door Bogaert als "flan mince".)

Overigens wat is het boek dat jij hebt samengesteld?

Gr,
Tristán
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Die zal ik vast beantwoorden voor Aernout :)
http://www.cbnu.be/

Het is dat Belgie niet tot mijn verzamelgebied hoort, maar anders had deze zeker in mijn kast gestaan. Een flinke catalogus voor een hele schappelijke prijs.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Bedankt spatbord. Boek ziet er goed uit.

Gr,
Tristán
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

spatbord schreef:Die zal ik vast beantwoorden voor Aernout :)
http://www.cbnu.be/

Het is dat Belgie niet tot mijn verzamelgebied hoort, maar anders had deze zeker in mijn kast gestaan. Een flinke catalogus voor een hele schappelijke prijs.
JO3023 schreef:Bedankt spatbord. Boek ziet er goed uit.

Gr,
Tristán
2x bedankt ;)

mvg,
Aernout

Terug naar “Koninkrijk België 1832 - 2002”