Nepal 5 rupees met een rare stempel

Plaats hier berichten als je niet weet welk bankbiljet je hebt.
Cookiemonster
Volledig lid
Volledig lid

Nepal 5 rupees met een rare stempel

Bericht door Cookiemonster »

Beste,

Op dit biljet van 5 rupees uit Nepal is een stempel en een handtekening over het watermerk aangebracht.
Weet er iemand wat dit te betekenen heeft?
Doet deze stempel afbreuk aan het biljet of is het een toegevoegde waarde?
Iemand een idee van welk jaar dit biljet is?

Dank u wel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Re: Nepal 5 rupees met een rare stempel

Bericht door Melcoins »

Ha Cookiemonster,

Hieronder de Google-vertaling de stempel. Het jaar in de stempel lijkt mij 2051 of 2053, dat is 1995 of 1997 in onze jaartelling. In een afbeelding zie je een gedeelte van het overzicht uit Krause van de verschillende cijfertekens. Met de Nepalese zou je zelf het jaartal van het Biljet kunnen ontdekken. Door de stempel is met pen geschreven "900" en een paraaf. Die "900" staat dus voor '100'.

Voor diegene die de afbeelding moeilijk vinden:
"Geintegreerde zuivel en landbouw productie NV - opgericht 1995/7"

Mvgr,

Mel
Stempel 5 Rupee Nepal .jpg
Schermafbeelding 2017-03-10 om 15.10.46.png
Het "SP." is dus hetzelfde als het Engelse 'Est.' als afkorting van 'Established', opgericht in het jaar .... (Ik zie dat de koppen van de "f"-en op de eerste regel eraf zijn geknipt in mijn beeldschermkopie. Lijkt mij niet nodig om dat te herstellen, he.)
Schermafbeelding 2017-03-10 om 15.23.30.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Goed gevonden Mel. Mooi uitzoekwerkje weer. :thumb up: :klap:
Ik ben niet direct een bankbiljettenverzamelaar Cookiemonster, maar ik vind dit soort biljetten met een verhaal, of die op een bepaalde extra manier gebruikt zijn, leuker dan normale biljetten. Voor mij heeft zo'n biljet dus wel een meerwaarde. Maar voor andere verzamelaars dit biljetten op type in een zo mooi mogelijke kwaliteit verzamelen is dit biljet door de stempel en handtekening verminkt en dus flink in waarde gedaald. Dus je moet net het juiste type verzamelaar zien te vinden, mocht je 'm willen verkopen.
Maar leuk biljet en gaaf dat je 'm even liet zien :angel:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Ha koenmunten,

Inderdaad weer een behoorlijk uitzoekwerkje. Een van de eerste woorden die ik kon vertalen was dat voor 'melk/zuivel': "dugdha". Het wekte bij mij de interesse om het verder uit te zoeken. Ik dacht namelijk dat het mogelijk een stempel zou zijn die betrekking heeft op de stimulering en subsidiering van melk productie en/of consumptie door een nationale of internationale organisatie. Als mijn vertaling correct is dan is de stempel van een bedrijf. Dat is jammer want daarmee is het niet te koppelen aan een specifieke actie op een bepaald moment. Waarom het bedrijf een biljet gestempeld heeft en daarna met pen van het getal honderd heeft voorzien en een mogelijk een paraaf blijft nog een vraag. Mogelijk een financiele administratie die na het tellen het bovenste biljet van een bundeltje van honderd 5 Rupee biljetten stempelde??

Mvgr,

Mel
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Tja rest alleen nog een emailtje naar het betreffende bedrijf (als het nog bestaat) naar het waarom van deze stempel :angel:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Cookiemonster
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cookiemonster »

Wat spannend zeg!
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

koenmunten schreef:Tja rest alleen nog een emailtje naar het betreffende bedrijf (als het nog bestaat) naar het waarom van deze stempel :angel:
Ha Koenmunten,

Ja, dat is nog wat rest. Ik heb snel een poging gedaan en laat het verder aan de eigenaar over.

Mel

Terug naar “Welk bankbiljet heb ik hier?”