Vraagje bijzondere 50 cent
Moderator: euromunter
Vraagje bijzondere 50 cent
Iemand heeft er een cirkel met daar in een maan, kruis en ster geslagen.
Dat staat symbool voor islam, christendom en het jodendom denk ik.
Ik vroeg me af of iemand dit al eerder heeft gezien of er meer over kan vertellen?
Verder is het gewoon een normale oostenrijkse 50 euro cent uit 2002.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Vraagje bijzondere 50 cent
Bijzonder! Ik heb het nooit eerder gezien. Het lijkt me wel een (fraai) stukje huisvlijt, waarbij iemand de drie grootste religies samen wil laten zien. Misschien een soort oproep tot verbroedering...?
Overigens, wat de ster betreft. In combinatie met het kruis en de maan zou je inderdaad aan het jodendom denken, maar de Davidster is zespuntig en deze ster is vijfpuntig. Misschien dat de maker dat niet wist, maar het kan natuurlijk ook zijn dat het een andere betekenis heeft.
In principe zou iedereen dit kunnen maken. Dus hoewel ik het een appart stuk vind, denk ik niet dat het een hele grote waarde vertegenwoordigd. Maar een verzamelaar van rariteiten zou dit muntje best willen hebben.
Overigens, wat de ster betreft. In combinatie met het kruis en de maan zou je inderdaad aan het jodendom denken, maar de Davidster is zespuntig en deze ster is vijfpuntig. Misschien dat de maker dat niet wist, maar het kan natuurlijk ook zijn dat het een andere betekenis heeft.
In principe zou iedereen dit kunnen maken. Dus hoewel ik het een appart stuk vind, denk ik niet dat het een hele grote waarde vertegenwoordigd. Maar een verzamelaar van rariteiten zou dit muntje best willen hebben.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
ik zie wel een davidster (het zede punt moet je er zelf bij denken) en samen vormen ze een "engel"janssenfrank schreef:aar de Davidster is zespuntig en deze ster is vijfpuntig
Groeten Luc.

Gewoon je verbeeldingskracht een beetje aanscherpen en dan kun je dit waarnemen.
Laatst gewijzigd door LUC op 28 jan 2017, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hoop dat dit de verbroedering niet verstoordjanssenfrank schreef:Bijzonder! Ik heb het nooit eerder gezien. Het lijkt me wel een (fraai) stukje huisvlijt, waarbij iemand de drie grootste religies samen wil laten zien. Misschien een soort oproep tot verbroedering...?

Mvgr,
Mel
Dat klopt wel Mel maar het zijn wel telkens deze 3 die niet zo goed met elkaar kunnen opschieten. en zeker het laatste woord "opschieten" nemen ze soms wat te letterlijk.Melcoins schreef:k hoop dat dit de verbroedering niet verstoord : het zijn niet de drie grootste religies...

Groeten Luc.

Ik denk echt dat dit zijn bedoeling was, want eigenlijk had hij plaats genoeg om de symbolen van de 5 grootste godsdiensten er op te zetten.LUC schreef:en samen vormen ze een "engel"
ik heb het wiel van het boeddhisme er eens bij gezet, en de munt verliest zijn mystiek daardoor vind ik.
Groeten Luc.

Even dit godsdienst probleem opgelost maar dan wel ten koste van de " Mystieke engel".Melcoins schreef:Ik hoop dat dit de verbroedering niet verstoord : het zijn niet de drie grootste religies...

Groeten Luc.

LUC schreef:Even dit godsdienst probleem opgelost maar dan wel ten koste van de " Mystieke engel".Melcoins schreef:Ik hoop dat dit de verbroedering niet verstoord : het zijn niet de drie grootste religies...![]()
Groeten Luc.
Ha Luc,

Mvgr,

Ik denk zelf niet dat de engel echt zo bedoelt is maar ik zie het wel.
Het idee van een oproep tot verbroedering klinkt wel mooi en denk zelf ook wel dat er diepere betekenis achter zit maar welke?
Als iemand nog meer weet hoor ik het graag.
Zo ver bedankt voor de suggestie
Het idee van een oproep tot verbroedering klinkt wel mooi en denk zelf ook wel dat er diepere betekenis achter zit maar welke?
Als iemand nog meer weet hoor ik het graag.
Zo ver bedankt voor de suggestie

Ik ben al best tevreden dat ik jou en misschien sommige leden hun verbeelding heb aangewakkerd om toch een "engel" daar in te zien.Han schreef:Ik denk zelf niet dat de engel echt zo bedoelt is maar ik zie het wel.
Voor mij zelf was het duidelijk en het eerste waar ik aan dacht als ik jou munt zag. (waarschijnlijk omdat tekenen samen met munten verzamelen de rode draad is in mijn leven).
Wat betreft de diepere betekenis ervan heeft Mel dit heel mooi verwoord denk ik.

Groeten Luc.

-
- Globale moderator
Bijzonder muntje zo(ten minste de bewerking).
Ikzelf heb dezelfde gedachtegang over de 3 betreffende godsdiensten en de mogelijke oproep tot eenheid.
@LUC: lekker creatief weer
Gr, Stephan
Ikzelf heb dezelfde gedachtegang over de 3 betreffende godsdiensten en de mogelijke oproep tot eenheid.
@LUC: lekker creatief weer

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Ik zag er ook direct een engel in, als voordat ik de reactie van Luc gezien had. Ik vind het een leuk maakselLUC schreef:Ik ben al best tevreden dat ik jou en misschien sommige leden hun verbeelding heb aangewakkerd om toch een "engel" daar in te zien.Han schreef:Ik denk zelf niet dat de engel echt zo bedoelt is maar ik zie het wel.
Voor mij zelf was het duidelijk en het eerste waar ik aan dacht als ik jou munt zag. (waarschijnlijk omdat tekenen samen met munten verzamelen de rode draad is in mijn leven).
Wat betreft de diepere betekenis ervan heeft Mel dit heel mooi verwoord denk ik.![]()
Groeten Luc.

Mocht je dit muntje trouwens kwijt willen dan ben ik geinteresseerd

Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl