Tegenwoordig zijn de biljetten een stukje goedkoper te krijgen, ik betaalde nu 9 euro per stuk voor deze biljetten (al vraagt een NL handelaar op MA-Shops er nog rustig 55 euro voor

Ook voor andere UNC DDR biljetten betaalde ik een fractie van de catalogusprijzen die in 1995 nog golden. Ik vroeg me af hoe het toch komt dat deze biljetten in zo'n mooie staat bewaard gebleven zijn, zelfs die uit 1948, en voor veel lagere prijzen dan twintig jaar geleden verkocht worden. Had men nog wat restanten uit de bankkluizen verkocht?
Roofgoed
Nu klopt dat laatste maar voor een beetje. Na de Wende in 1990 konden bewoners hun DDR marken tot een bepaalde hoogte omwisselen voor West-Duitse marken. De rest van het geld werd ingetrokken. 4500 ton aan muntstukken werden verschroot. Met de bankbiljetten wist men niet zo goed wat men er mee aan moest. Een klein deel werd tijdens een tiental veilingen verkocht aan de handel en men besloot de rest van de biljetten (620 miljoen stuks!) onder te brengen in een leegstaande bunker bij Thekenberge vlakbij Halberstadt. Daar werden containers vol met biljetten letterlijk ingemetseld in met dikke, met staal versterkte, betonnen muren om met behulp van het vochtige klimaat langzaam weg te rotten.
Tot in 2001 plotseling veelvuldig DDR biljetten opdoken waaronder ook deze nooit uitgegeven 200 en 500 Mark. Na onderzoek bleken twee mannen zich toegang te hebben verschaft tot de bunker en deze hadden een tijd lang onbekende hoeveelheden biljetten meegenomen en verhandeld. Toen de overheid daarachter kwam ging men de bunker zelf ook in en trof men tot hun verbazing een groot deel van de biljetten nog in prima staat aan. Om nog meer diefstal te voorkomen werd de bunker weer leeggehaald en zijn alle biljetten tezamen met huisvuil in de ovens verdwenen.
Men kan er dus rustig vanuit gaan dat bijna alle DDR biljetten in UNC staat afkomstig zijn van deze diefstal. Verzamelaars die voor veel geld hun UNC setjes op de veiling hadden aangeschaft vlak na de Wende zullen raar hebben opgekeken van de enorme waardevermindering.

Het is dus ook heel onduidelijk hoeveel van die biljetten nu gestolen zijn. Wat prijzen betreft is het een beetje wat de gek ervoor geeft, je weet immers nooit of achter dat ene biljetje in een handelaren album nog niet een schoenendoos (of koffer, of container) vol met gelijksoortige biljetten zit. Een beetje rondkijken kan in dit geval geen kwaad.

Ik vind het zelf trouwens een prachtig verhaal. Meer valt te lezen op: http://www.spiegel.de/einestages/verges ... 46505.html