Kluis? Zo ja, wat voor 1?

Hier kun je, je munten en/of bankbiljettenverzameling laten zien. Hoe beheer jij je verzameling en hoe geef je deze vorm?
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: Kluis? Zo ja, wat voor 1?

Bericht door janssenfrank »

Helaas is de bank alleen open op tijden dat ik aan het werk ben. En om nou een snipperdag te nemen om mijn zilveren tientjes nog eens te bekijken... nah, toch maar niet. Dan maar een (dure) kluis in huis. En een honkbalknuppel. En een hapgrage hond.

Met muntenhoek heb ik niet zo veel ervaring, maar de ervaring die ik heb is wel positief. Maar munt stop je ook niet in een doos. Albums misschien wel, en dat voel je wel aan het gewicht. Als de postbode mij een doos wil geven die volgens mij te licht is, krijgt hij van mij geen handtekening. Maar meestal proppen ze nog zoveel papiersnippers erbij dat dat de snippers nog meer wegen dan het album.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Arnhemmer schreef:even de kluis open en alle munten "inspecteer". Heerlijk! Wat een ekster ben ik
EKSTER MET KLUIS.jpg
Groeten Luc. :lach:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arnhemmer Nederland
Lid
Lid

Bericht door Arnhemmer »

LUC schreef:
Arnhemmer schreef:even de kluis open en alle munten "inspecteer". Heerlijk! Wat een ekster ben ik
EKSTER MET KLUIS.jpg
Groeten Luc. :lach:
Hahahahaha prachtig! Hoe krijg je het verzonnen? :thumb up: :klap:
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Beste N' Maten, kluis of geen kluis dat is de vraag natuurlijk ?
Maar we kunnen nog altijd rekenen op ....
EKSTER MET POLITIE.jpg
Groeten Luc. :LoneRanger:
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Beste N' Maten, als je dan toch gaat voor de kluis veranker ze dan stevig in een muur.
Dan kan dit nooit gebeuren....
Groeten Luc. : :LoneRanger:
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

janssenfrank schreef:... Brandwerend kan ook handig zijn.
Brandwerend is geen enkele kluis helaas. Brandvertragend wel. Maar de meeste biljetten zitten in kunststof hoesjes/mappen/albums.
Mooi als een kluis 30 minuten brandvertragend is, maar dat betekent dat binnen 10 minuten de temperatuur in de kluis hoger is dan de smelttemperatuur van je opbergmaterialen en de aanrijdtijd van de brandweer is 12-15 minuten...
Heb je veel geld uitgegeven voor de brandvertraging, maar per saldo niets mee gewonnen...
Alternatief? Ik heb het nog niet gevonden... Toch maar verzekeren dan?. De Lloyds in Londen verzekert ook bedragen boven 250.000 euro. Hou wel rekening met de premie, dat is een promilage van het verzekerd bedrag... :slotje: :suprised:
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Nick1010 schreef:creatieve ideën allemaal;)
Ik vind het toch het veiligst alles gewoon naar de bank te brengen!
Ehm... Hoe doe je dat als je iets wilt delen met andere verzamelaars, of zelf even iets bekijken?
En hoeveel verzamelobjecten heb je het in totaal over?
Met ruim 2 meter aan albums (alleen al de biljetten) ben ik bang dat ik failliet ga als ik daar een hele bankkluis voor moet huren...
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Arnhemmer Nederland
Lid
Lid

Bericht door Arnhemmer »

Enige tijd geleden heb ik geïnformeerd bij mijn inboedelverzekering hoe het zit met het verzekeren van verzamelingen van munten cq bankbiljetten en ik kreeg het aangename bericht (via mail dus zwart op wit) dat dit tot, ik meen, 2 miljoen euro verzekerd is (dan kan ik nog wel wat jaren onbezorgd doorsparen). Men stelde wel de eis dat ik overval foto's van moet hebben maar dat mag in dit technologische tijdperk geen probleem zijn.
Ik ben overigens verzekerd bij reaal.

Groet, Arnhemmer.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Arnhemmer schreef:Enige tijd geleden heb ik geïnformeerd bij mijn inboedelverzekering hoe het zit met het verzekeren van verzamelingen van munten cq bankbiljetten en ik kreeg het aangename bericht (via mail dus zwart op wit) dat dit tot, ik meen, 2 miljoen euro verzekerd is (dan kan ik nog wel wat jaren onbezorgd doorsparen). Men stelde wel de eis dat ik overval foto's van moet hebben maar dat mag in dit technologische tijdperk geen probleem zijn.
Ik ben overigens verzekerd bij reaal.

Groet, Arnhemmer.
Da's een hele dure inboedelverzekering dan, die je huisraad tot 2 miljoen verzekert.... Mijn opmerking over Lloyds betreft een zoektocht naar een verzekeraar die mijn collectie wilde verzekeren, een zoektocht van 5 jaar. De meeste verzekeraars stoppen al bij €80k. Bovendien eisen ze een jaarlijks taxatierapport door een erkende taxateur, en die zijn helaas niet gratis...
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Patrickp_nl schreef:Da's een hele dure inboedelverzekering dan, die je huisraad tot 2 miljoen verzekert.... Mijn opmerking over Lloyds betreft een zoektocht naar een verzekeraar die mijn collectie wilde verzekeren, een zoektocht van 5 jaar. De meeste verzekeraars stoppen al bij €80k. Bovendien eisen ze een jaarlijks taxatierapport door een erkende taxateur, en die zijn helaas niet gratis...
Het verschil zit hem waarschijnlijk in wat je verzamelt. Er zit een verschil tussen munten en bankbiljetten. Interpolis heeft geen limiet op de dekking voor munten en edelmetalen, zolang ze in een kluis liggen die aan hun voorwaarden voldoet. En het mooie is dat de premie niet toeneemt als jij het in zo'n kluis hebt liggen: is gewoon onderdeel van de standaard dekking. Bankbiljetten noemen ze niet in hun voorwaarden, dus of dat gedekt is betwijfel ik.
Arnhemmer Nederland
Lid
Lid

Bericht door Arnhemmer »

Mijn maandelijkse premie is vrij standaard, rond de €15 geloof ik. Ik moet wel zeggen dat ik alleen heb geïnformeerd naar munten en edelmetalen omdat ik geen bankbiljetten verzamel. Ik heb ook geen taxatie van m'n verzameling hoeven in te dienen of iets dergelijks.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Arnhemmer schreef:Enige tijd geleden heb ik geïnformeerd bij mijn inboedelverzekering hoe het zit met het verzekeren van verzamelingen van munten cq bankbiljetten en ik kreeg het aangename bericht (via mail dus zwart op wit) dat dit tot, ik meen, 2 miljoen euro vberzekerd is (dan kan ik nog wel wat jaren onbezorgd doorsparen). Men stelde wel de eis dat ik overval foto's van moet hebben maar dat mag in dit technologische tijdperk geen probleem zijn.
Beste Arnhemmer, dat zeggen ze nu "zwart op wit" maar als het noodlot toe slaat, over je inboedel gaan ze geen probleem maken.
Maar over je "gesmolten munten" en "verdwenen munten" dat gaat zo vlot niet gaan. Stel dat je foto's niet verloren zijn gegaan, dan zul je dit door een erkende munt expert/verkoper moeten laten bevestigen en taxeren.
En dan nog, gaan ze het proberen dit bedrag naar beneden te halen, door jou te vertellen dat het geen "echte" collectie stukken waren.
Ik zou adviseren (je hebt toch een kluis) laat een aparte clausule in je verzekering noteren enkel voor je munten, waarin je aangeeft bij brand dat een bepaald bedrag je volledig word betaald wanneer jou munten
zijn "aangetast". (beschadigd of verdwenen ) zijn.
Groeten Luc. :D
josv
Lid
Lid

Bericht door josv »

Hoi,

Als je niet al te veel uw munten wil bekijken (kunt bijvoorbeeld een programma,of excel ) maken waar u al de foto's van de munten in bijhoud (kan je ze ook bekijken)
en de verzameling breng je gewoon naar uw bank.
Huur daar een kluis, is niet zo duur per jaar, en dan hebt u ook direct hierbij een verzekering van ongeveer 25.000€ ( is meestal inbegrepen in de prijs)
Groeten
Jos
Website
Arnhemmer Nederland
Lid
Lid

Bericht door Arnhemmer »

Das mogelijk de veiligste oplossing maar voor mij zit er een wezenlijk verschil tussen het bekijken van mijn (bescheiden) verzameling achter een beeldscherm en het zien van de glinstering van de munten in het licht, en ze door mijn, met katoenen handschoentjes beschermende, handen te laten gaan, het gewicht te voelen etc etc. De hele lol uit het verzamelen van zilver zit m voor mij in het bewonderen van mijn stukken. Maar goed, u heeft wel een punt. Ik vraag me af of ik zo nog steeds zou praten als het boevengilde (met zwaar geschut) bij me op visite is geweest. :jajajaja:

Groet, Arnhemmer

Terug naar “Jouw munten en/of bankbiljettenverzameling”