Ter promotie van de zuid nederlandse dukatons onder FilipsIV

Hier kun je, je munten en/of bankbiljettenverzameling laten zien. Hoe beheer jij je verzameling en hoe geef je deze vorm?
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Ter promotie van de zuid nederlandse dukatons onder FilipsIV

Bericht door LUC »

Beste N"Maten om de zuidelijke dukatons te promoten op dit forum.
heb ik 3 ateliers van Filips IV dukatons korte kraag geplaatst, helaas de 4 de (zeldzaamste) Doornik
heb ik nog niet.
bij de Antwerpse kun je duidelijk een stempelbreuk waarnemen (leeuwtje is stuk).
bij Brugge kun je de tekenen zien van corrosie, maar hij heeft wel terug een mooie patina. :P (is ook zeer moeilijk een mooie te bemachtigen)
en de Brusselse is wat gesnoeid.
groeten Luc.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Re: Ter promotie van de zuid nederlandse dukatons onder Fili

Bericht door Nico »

Prachtige munten zijn het Luc, ik heb ook een exemplaar, Brussel 1636.
2016-02-03 22.44.33 (1).jpg
2016-02-03 22.45.17.jpg
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Inderdaad erg mooie munten. Helaas werden deze vaak nogal slordig geslagen met soms behoorlijk versleten stempels lijkt het wel. Ik heb er twee, eentje uit Antwerpen en eentje uit Brugge. Die laatste is in het midden erg zwak geslagen waardoor het hoofd veel details mist terwijl het omschrift wel weer heel duidelijk is. Iets wat je bij deze munten vaak ziet. Jammer want de stempels verdienden een veel betere slag.

De dukaton uit Antwerpen kocht ik op een veiling van Elsen (gemakkelijk te zien aan de gelige kleur van de foto's. :knipoog: ).
Dukaton 1664 Antwerpen.jpg
Dukaton 1664 Antwerpen ak.jpg
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

tof voor de geplaatste foto's mannen. :thumb up:
Nico je dukaton is dezelfde kwaliteit, misschien iets bleker van tint zo te zien.
en ook een beetje gesnoeid zoals de mijne.
Persoonlijk vind ik een beetje gesnoeid niet erg, het hoort bij die tijd vind ik.
1636 Brussel kom je vrij regelmatig tegen, Antwerpen en Brugge zijn zeer zeldzaam, nog nooit gezien eigenlijk.
( en in Doornik zijn ze niet geslagen dat jaar)
Jan ik denk dat je de foto van het atelier Brugge niet geplaatst hebt, ik ben wel nieuwsgierig omdat
Brugge zeer moeilijk is. ik heb ook een Antwerpen 1664 kunnen kopen aan een zeer democratische prijs bij Fleur de Coin 150 euro
vind ik persoonlijk niet duur voor die kwaliteit.
groeten Luc.
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

Hallo Luc, ik vraag me af of deze gesnoeid is/zijn, ik heb hem net even gewogen, hij weegt evenveel als andere ducatons in mijn verzameling, en ze wegen allemaal evenveel.
Mijn weegschaal is op de gram nauwkeurig, dus erg grof voor dit doel, maar het geeft toch een goede indicatie naar mijn idee. Ik heb wel gesnoeide munten in de verzameling, die zijn inderdaad duidelijk te licht. Dat het randschrift niet helemaal op de munt staat heeft naar mijn idee meer met het muntplaatje te maken, wat dikker en dus kleiner van diameter is. De munt van Jan is daarmee een uitzondering, want die is wel mooi centraal op een grote muntplaat geslagen.
Ik heb trouwens ook nog een ducaton uit Doornik, maar die heeft een Spaanse kraag. Die plaats ik wel in een volgend topic wat je gaat openen.
Nico.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

ja Nico je zal wel gelijk hebben, ik heb me waarschijnlijk laten beïnvloeden door het aflopende randschrift. :oops:
De munten wegen is nog altijd de zekerste en beste manier om te kunnen zeggen gesnoeid of niet.
Maar helaas mijn volgende topic Filips IV grote spaanse kragen zal nog niet voor morgen zijn vrees ik.
Ze zijn heel duur, zelfs voor de mindere kwaliteit.
Maar je mag gerust jou munt plaatsen, ik ben wel nieuwsgierig en zeker voor Doornik.
groeten Luc.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Dit is mijn dukaton uit Brugge (Vlaanderen), 1644. In het midden zwak geslagen en op het harnas zie je plaatfoutjes. Het randschrift is echter nog goed en het muntplaatje mooi groot. Het gewicht is 32,48 gram. Volgens VanHoudt zijn tussen 10-06-1643 en 23-10-1645 in totaal 33.699 exemplaren geslagen en is de munt zeldzaam (R1).

Ik denk zo'n 20 jaar geleden gekocht op de Verzamelaarsbeurs in Utrecht. Ik wist 'm toen af te dingen op 100 gulden, nu zo'n 45 euro. Op veilingen kijk ik regelmatig naar een beter exemplaar maar die zijn in mooie staat vaak fors aan de prijs.
WP_20160204_20_50_24_Pro.jpg
WP_20160204_20_50_47_Pro.jpg
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Mooie munten allemaal, heren! :thumb up:
Ik kan hier weinig toevoegen aan informatie en foto's, maar ik lees en kijk met plezier mee.

Wat me opvalt is dat in het randschrift gebruikgemaakt wordt van de tekst: "PHIL IIII"
waar het toch (ook in die tijd?) gebruikelijk is om "IV" te hanteren(net als in de titel van dit topic :P)

Is dit gemak? of opvullen van loze ruimte?(IV is korter dan IIII)

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Stephan O schreef:Wat me opvalt is dat in het randschrift gebruikgemaakt wordt van de tekst: "PHIL IIII"
waar het toch (ook in die tijd?) gebruikelijk is om "IV" te hanteren(net als in de titel van dit topic :P)

Is dit gemak? of opvullen van loze ruimte?(IV is korter dan IIII)
Gr, Stephan
Het zijn grote munten zodat er ruimte zat is voor het omschrift. De letters zijn dan ook ruim gespatieerd. Misschien dat het in die periode meer gewenst was om IIII te ponsen in plaats van IV. Het scheelt ook maar één positie (een V is even breed als twee keer een I). In ieder geval is het qua ruimte geen probleem geweest. :knipoog:
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Jan, dat is de eerste keer dat ik een 1644 zie en dan nog een Brugge.
Maar in mijn boek staat dat hij nog minder exemplaren heeft: 14843 stuks.
Jouw munt is wel een goed voorbeeld van een zwakke slag.
De letters zijn nog heel mooi en het portret is zwak.
hij heeft R1 als zeldzaamheid, maar je komt ze amper tegen en meestal
zwaar gehavend.
bedankt voor de foto en reactie.
groeten luc.
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

Dit is mijn dukaton met Spaanse kraag uit Doornik, 1634.
Ondanks een onregelmatig muntplaatje en een gietgal, toch in mijn ogen een aantrekkelijke munt, omdat het portret nog heel mooi is.
Deze is R2 volgens het nieuwe boek van Vanhoudt.
2016-02-03 22.46.19.jpg
2016-02-03 22.47.16.jpg
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Bedankt voor de foto Nico, het is zeker nog een attractief stuk.
Ik heb momenteel zelf maar eentje, gewoon omdat ze zeldzaam zijn,(en prijzig).
en dan spreek ik gewoon maar over Antwerpen, Doornik is sowieso
heel moeilijk.
Ik heb ook Hugo VANHOUDT zijn nieuw boek. Eindelijk hebben we ook een moderne
uitgave van ons oude munten.(merci Hugo voor dit enorme werk).
Maar Hugo is wat betreft kwaliteit melding "R" zeer voorzichtig en zuinig vind ik.
Maar mensen met zoveel ervaring en kennis van numismatiek zijn zeldzamer dan
de munten zelf. :klap:
Misschien moet Jan zijn Spaanse kraag ook hier plaatsen, want ik heb stil aan een vermoeden
dat hij over een enorme collectie bezit, dus Jan bij deze wil je ook een foto plaatsen. froggy
zodat we toch een topic Spaanse kragen gezamenlijk bij een krijgen.
dit is mijn munt, maar mijn foto van de achterkant is blijkbaar zoek.(1632 Antwerpen).
groeten luc.
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

Het boek van Vanhoudt is echt een onmisbaar boek als je dit spul verzamelt.
Mijn Spaanse kraag zat in een lot van 12 munten, waaronder ook de dukaton zonder kraag die ik al plaatste. Ik kan daarom niet precies zeggen wat ik ervoor betaald heb, toch wel 100 euro per stuk, er zaten ook een paar patagons van Maastricht bij en Philipsdaalders, ook wat mindere kwaliteiten, en een paar buitenlandse munten.
Je hebt gewoon gelijk dat je niet de zeldzaamste munten aanschaft, voor minder geld koop je er eentje van betere kwaliteit. Die van jou ziet er nog heel mooi uit.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

LUC schreef:Misschien moet Jan zijn Spaanse kraag ook hier plaatsen, want ik heb stil aan een vermoeden
dat hij over een enorme collectie bezit, dus Jan bij deze wil je ook een foto plaatsen.
Ha, ha, een enorme collectie. Dat valt ook wel weer mee maar ik vind, naast de Noordelijke Nederlanden, ook de Zuidelijke Nederlanden een mooi verzamelgebied. En persoonlijk koop ik liever een munttype dat ik niet heb dan het zoveelste jaartal van een leeuwendaalder of dukaat. :knipoog: Mijn verzameling is dus wel breed. :knipoog:

Hierbij mijn dukaton uit 1634, ook geslagen in Antwerpen. Deze komt ook bij Elsen vandaan.
Dukaton 1634 Antwerpen.jpg
Dukaton 1634 Antwerpen ak.jpg
Leuk is dat die "Spaanse" kragen ook elders populair waren getuige deze Taler uit 1624 die in Wenen geslagen is.
Taler Habsburg 1624 Wien.jpg
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

ik wist het...
morgen is het ruil dag in onze club te Dendermonde, het wordt wat laat nu. :yawn:
ik zal morgen repliek geven zowel op je Spaanse kraag als ook op jouw thaler van ferdinand II.
groeten Luc.
"MUNTEN KOPEN IS LEUK, MUNTEN DELEN IS VEEL PLEZANTER"
Dat is bij mij de hefboom geweest om mij aan te sluiten bij dit forum. :P
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

ja N" Maten vandaag was het ruil dag in Dendermonde.
ik was van plan een zilveren rijder te kopen maar helaas de handelaar was niet komen op dagen. :(
Dus met een beperkte financiële bijdrage van mijn vrouw heb ik toch met een beetje good wil van
de handelaar (een dubbel kunnen ruilen) toch 2 munten (FILIPS IV DUKATON BRUSSEL1659 EN BRUGGE 1650 R2)
aan mijn verzameling kunnen toevoegen.
Ja, Jan je 1634 Antwerpen nog een vrij mooi exemplaar, dit is het jaartal en atelier waar dat een
verzamelaar de kans nog krijgt om een mooi exemplaar aan te schaffen. Maar je moet toch wat geluk hebben
wat door de band de Spaanse grote kragen zijn zeldzaam en duur.
Wat betreft je FERDINAND II een zeer mooi stuk, Oostenrijks Habsburgs hebben heel mooie munten gemaakt.
Spijtig dat ze hier zo weinig verzameld worden.
Ik heb ook eentje maar dan was hij nog niet keizer, samen met zijn bondgenoot en waarschijnlijk ook familie (neef),
het kan ook niet anders ten tijde van de Habsburgers : Maximiliaan III stadhouder van Tirol (broer van Albrecht van Isabella ) . (maar iets in mij zegt me
dat je ook wel eentje hebt) :lol:
Deze topic groeit gezamenlijk uit tot een nieuwe topic : DE SPAANSE KRAGEN.
Dus houd je vooral niet in mannen als je nog een grote kraag hebt plaatsen maar. :sarcasm1:
Groeten luc.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Hier staat zo'n dukaton van Philips IV te koop met Spaanse kraag: https://www.ma-shops.nl/pauwels/item.ph ... ef=favUser. Omdat je deze munten niet zo vaak ziet worden er bij voorbaat vaak hoge prijzen voor gevraagd. Opvallend dat de verkoper, Pauwels, deze munt als Sehr Schön kwalificeert.. :suprised: Gezien de vooral slechte achterkant denk ik persoonlijk meer aan Fraai dan aan Zeer Fraai.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

ja jan ik had hem ook al tegen komen op die site.
Nu deze verkoper ken ik, omdat hij regelmatig in Dendermonde komt ( vrij aangename man).
Maar inderdaad de kwaliteit is gewoon Fraai vind ik persoonlijk.
Dit is een typisch voorbeeld waarin handelaars compleet de mist in gaan bij hun beoordeling
wanneer het gaat over zeldzame munten. jammer :(
groeten luc
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

Het randschrift van deze is nog wel mooi, maar de kop en het wapenschild zijn echt slecht, moeilijk om hier een waardering aan te geven, de randen zijn misschien zeer fraai, maar het middelste stuk is minder als fraai, voor dit geld zou ik de munt zeker niet kopen. Is dit nu slijtage of een zwakke slag?
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Het portret is een zwakke slag/onregelmatig muntplaatje: het haar toont nog veel detail, terwijl het gezicht ontbreekt. Te zien aan de kleur en de barstjes in het muntplaatje is het niet weggesleten: het heeft er nooit gezeten. Volgens mij... Kijkend naar het omschrift dan zie je duidelijk dat de hoge delen veel minder donker van kleur zijn: dit is volgens mij het gevolg van slijtage. De leeuwen zijn ook weer zwak.
De voorkant zou ik dan ook nog wel ZF noemen: slijtage valt mee, op zich een aardig portret maar net met een zwakke slag op het meest belangrijke punt. De achterzijde is hooguit F: duidelijke slijtage, zwakke slag, gietgallen en een totaal gebrek aan eye appeal. Overigens zou de keerzijde ipv zwakke slag ook versleten stempels kunnen zijn, dat vind ik lastiger te beoordelen.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Beste N'Maten,
aangaande de munt 1636 Brugge.
Beoordeling van kwaliteit van een munt, moet vrij staan van zeldzaamheid, type of jaartal en ook zwakke slag.
Het doet me denken aan het sprookje door Hans Christian Andersen : "DE NIEUWE KLEREN VAN DE KEIZER".
Wat betreft beoordeling voorkant: ZEER FRAAI, sorry dat is even slikken, als dat zo is dan verzamel ik blijkbaar FDC.
DE munt staat te koop voor 185 euro, je zou eens de test moeten doen hem kopen en hem een jaar later hem terug
aanbieden aan de verkoper, met zijn sterkste punten ZEER FRAAI, R1, ZWAKKE SLAG.
Als je 70 Euro zal krijgen zal je mogen lachen.
ik heb de foto geplaats van deze munt, plus heb ik nog wat verder gezocht.
WAT IK BEN TEGEN GEKOMEN AMAI !!! :sarcasm1:
Groeten Luc
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

LUC schreef:Beoordeling van kwaliteit van een munt, moet vrij staan van zeldzaamheid, type of jaartal en ook zwakke slag.

Wat betreft beoordeling voorkant: ZEER FRAAI, sorry dat is even slikken, als dat zo is dan verzamel ik blijkbaar FDC.
Zoals je zelf aangeeft is kwaliteit afhankelijk van slijtage, niet van een zwakke slag. En op de voorkant van die munt zie ik niet zoveel slijtage. Als ik dan vergelijk met bijvoorbeeld de 1618 die je een paar dagen geleden plaatste, dan zie ik daar toch minstens zoveel slijtage. Die munt van jou heeft wel een veel betere slag en een mooier (minder onregelmatig) muntplaatje, maar qua slijtage is die m.i. niet beter. Wel qua eye appeal, en dat speelt zeker ook een rol, maar in hoeverre dat in de gradering tot uiting komt is en blijft een punt van discussie.
Sommigen vinden dat gradatie slechts slijtage weergeeft, en de rest kan apart vermeld worden (zoiets als 'Prachtig, met kras en montagesporen'), terwijl anderen vinden dat elke afwijking de gradatie naar beneden haalt (zodat de 'Prachtig, met kras en montagesporen' opeens ZF- wordt). Ik neig naar het eerste kamp. Al was het maar omdat het erg subjectief is hoeveel een kras, montagespoor of zwakke slag een gradatie naar beneden haalt.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

OKE, Spatbord, :thumb up:
je hebt dit mooi verwoord, en ik kan mij vinden in wat je hebt geschreven.
Ik begrijp wat je wil zeggen.
Maar voor verzamelaars is deze munt best te vermijden. (prijs 185 euro is te hoog).
Groeten Luc.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

spatbord schreef:Sommigen vinden dat gradatie slechts slijtage weergeeft, en de rest kan apart vermeld worden (zoiets als 'Prachtig, met kras en montagesporen'), terwijl anderen vinden dat elke afwijking de gradatie naar beneden haalt (zodat de 'Prachtig, met kras en montagesporen' opeens ZF- wordt). Ik neig naar het eerste kamp. Al was het maar omdat het erg subjectief is hoeveel een kras, montagespoor of zwakke slag een gradatie naar beneden haalt.
Leuke discussie (die ook al eens vaker gevoerd is op het forum). Wat mij opvalt bij sommige munten in de slabs van bijvoorbeeld NGC en PCGS is dat deze bedrijven bijvoorbeeld een munt als AU50 graderen terwijl er duidelijke randtikjes aan de munt zitten. Voor Duitsers is dat vaak juist een no-go, die zijn daar erg scherp op. De prijzen daarvan kunnen dan soms dramatisch lager zijn. Echte randtikken in moderne munten (na 1800) vind ik zelf ook storend. Kleine rand oneffenheden die veroorzaakt zijn door de slag zelf weer niet. Maar is een munt heel moeilijk te vinden dan accepteer ik kleine randtikjes wel weer.
Justeerkrasjes (of soms krassen) horen bij een munt, "losse" krassen weer niet. Montagesporen zijn ook al weer van die showstoppers. Persoonlijk mijd ik deze munten omdat je weet dat eventuele verkoop ervan een stuk moeilijker is. Liever voor dezelfde prijs een munt in Zeer Fraai dan een Prachtig met montagespoortje. Maar dat is alles inderdaad zeer subjectief.

En wat die dukaton betreft, 185 euro is inderdaad veel te veel geld. Dan liever iets meer uitgeven op de komende Elsen veiling voor een beter exemplaar. :knipoog:
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

LUC schreef:Maar voor verzamelaars is deze munt best te vermijden. (prijs 185 euro is te hoog).
Groeten Luc.
Ik heb dan ook geen enkele uitspraak gedaan over de prijs. En ZF geldt alleen voor de voorkant. Zoals ik zei is de achterkant hooguit F, en in zo'n staat dat ik hem, ongeacht de prijs, niet in mijn verzameling hoef...
Jan W schreef:Voor Duitsers is dat vaak juist een no-go, die zijn daar erg scherp op. De prijzen daarvan kunnen dan soms dramatisch lager zijn. Echte randtikken in moderne munten (na 1800) vind ik zelf ook storend.
Dat is me inderdaad wel eens opgevallen, dat de Duitsers constant vermelden dat een munt randschade heeft, terwijl ik dat NL veilinghuizen eigenlijk nooit zie doen.
Nou vind ik zelf randtikken niet zo'n groot probleem: hoe verder een beschadiging van het centrum staat, hoe minder waarde ik eraan hecht. Een uitzondering is dan wel weer montagesporen/klemsporen. Deze zijn vaak ronduit lelijk, en vermijd ik dan ook. Bij sommigen gaat het echter om zo'n minieme beschadiging dat ik het nog wel acceptabel vind, maar dat zijn de uitzonderingen. Ik heb minder problemen met schade a.g.v. circulatie (valschade bv) dan met bewust aangebrachte verminkingen (montage/graffiti).

Terug naar “Jouw munten en/of bankbiljettenverzameling”