Hallo iedereen,
Een paar weken terug heb ik van mijn schoonmoeder een zakje oude munten gekregen, omdat ik nu euro's aan het verzamelen ben.
Nu heb ik wel interesse om me wat verder in te diepen en dan ook wat te verzamelen. Maar blijkbaar kom je niet makkelijk aan oude munten. Er zijn wel collectors items en die kosten natuurlijk wel wat geld, maar ik ben niet direct van plan om er veel geld tegenaan te smijten.
Er zijn natuurlijk veel muntjes die eigenlijk niets waard zijn, maar hoe geraak ik daaraan? Zonder direct er wat geld moeten tegen te gooien.
Iemand tips hiervoor?
Alvast bedankt.
Hoe begin je eraan?
Moderator: Aernout
Re: Hoe begin je eraan?
Waar ben je naar op zoek. Alleen munten van België of munten van de hele wereld?
Voor niets gaat alleen de zon op natuurlijk
... als je wilt beginnen met het verzamelen van wereldmunten is het leuk om een paar kilo's munten te kopen, die kun je voor eenvoudige muntjes vaak al krijgen voor 6 a 7 euro per kilo.
Dan heb je al snel van een flink aantal landen een aantal verschillende munten.
Wel is het goed om dan even te gaan bedenken wat je wilt verzamelen, op type of ook op jaartal? Munten van een bepaalde periode of gebied? Zelf verzamel ik bijvoorbeeld wereldmunten op type.
Mocht je alleen op zoek zijn naar munten van België dan heb ik nog wel een leuk lot munten voor je liggen.
Stuur dan even een pb als je geïnteresseerd bent en dan kijken we of we er samen uit kunnen komen qua prijs.
Voor niets gaat alleen de zon op natuurlijk

Dan heb je al snel van een flink aantal landen een aantal verschillende munten.
Wel is het goed om dan even te gaan bedenken wat je wilt verzamelen, op type of ook op jaartal? Munten van een bepaalde periode of gebied? Zelf verzamel ik bijvoorbeeld wereldmunten op type.
Mocht je alleen op zoek zijn naar munten van België dan heb ik nog wel een leuk lot munten voor je liggen.
Stuur dan even een pb als je geïnteresseerd bent en dan kijken we of we er samen uit kunnen komen qua prijs.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
-
- Lid
@ koenmunten, kheb je een pb gestuurd 
Als nog iemand zo ergens een lotje Belgische munten kwijt wil, je mag me altijd pb sturen

Als nog iemand zo ergens een lotje Belgische munten kwijt wil, je mag me altijd pb sturen
Ik geef nieuwe verzamelaars altijd de tip om het vooral tegen iedereen te vertellen dat je verzamelt. Heel veel mensen hebben ergens wel een potje of een zakje met munten liggen die ze best kwijt willen en die je dan gewoon krijgt.
Voor mij heeft dat indertijd heel goed gewerkt (nog steeds wel) en nu ik zelf een wat meer gevorderde verzamelaar ben, geef ik zelf ook wel eens wat weg. Dat hoeft niet eens heel bijzonder veel te zijn. Zondag nog, was ik met de hond aan het lopen toen ik twee jongens met een metaaldetector bezig zag. Ik maakte een praatje met ze en ze lieten me vol trots een verroestte julianastuiver zien die ze hadden gevonden. Ik vertelde ze wat voor een munt het was (ze waren 14 en hadden de gulden niet meer meegemaakt, laat staan dat ze Juliana kenden). Ik had thuis nog een serie juliana centen liggen die ik aan de straatstenen niet kwijt raakte, maar die jongens waren er ontzettend blij mee.
Voor mij heeft dat indertijd heel goed gewerkt (nog steeds wel) en nu ik zelf een wat meer gevorderde verzamelaar ben, geef ik zelf ook wel eens wat weg. Dat hoeft niet eens heel bijzonder veel te zijn. Zondag nog, was ik met de hond aan het lopen toen ik twee jongens met een metaaldetector bezig zag. Ik maakte een praatje met ze en ze lieten me vol trots een verroestte julianastuiver zien die ze hadden gevonden. Ik vertelde ze wat voor een munt het was (ze waren 14 en hadden de gulden niet meer meegemaakt, laat staan dat ze Juliana kenden). Ik had thuis nog een serie juliana centen liggen die ik aan de straatstenen niet kwijt raakte, maar die jongens waren er ontzettend blij mee.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
-
- Lid
We zoeken verder... Kheb het al tegen verschillende familieleden gezegd, maar tot nu toe alleen wat van me'n schoonmoeder gekregen 
Geduld is een mooie deugd zeker...
Groetjes.

Geduld is een mooie deugd zeker...
Groetjes.
-
- Moderator
Ik ben destijds gestart met munten gekregen van de familie, dan rommelmarkten, pas daarna en nu steeds op de muntenclub (EGMP voor vlaanderen) en soms neem ik een veiling mee.
U ook goed documenteren, een goede catalogus en/of numismatische boek helpt je zeker verder om je verzamelgebied te bepalen ;-)
mvg,
Aernout
U ook goed documenteren, een goede catalogus en/of numismatische boek helpt je zeker verder om je verzamelgebied te bepalen ;-)
mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen
-
- Lid
Ik heb al een mooi lotje Belgische munten mogen ontvangen van koenmunten, waarvoor dank.
Als er nog iemand van een lotje af wilt laat gerust weten
Groetjes Stephanie.
Als er nog iemand van een lotje af wilt laat gerust weten

Groetjes Stephanie.