"Gouden" Tientje Naslag 1842

Koning Willem II ☼ 1792 - † 1849
Regeerperiode: 1840 - 1849

Moderator: maarten89

Dieks
Nieuw lid
Nieuw lid

"Gouden" Tientje Naslag 1842

Bericht door Dieks »

Beste allen,

Ik heb net op een veiling een Naslag van een gouden tientje gekocht. Deze schijnt van zilver te zijn dat 24 karaats goud verguld is.

Het betreft volgens mij een herdenkingspenning maar dat weet ik niet zeker. Ik kan 0,0 info vinden op internet over deze munt/penning.
Wie kan mij helpen?

Foto's van de munt/penning:

Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt voor de info.

groet,
Didié
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: "Gouden" Tientje Naslag 1842

Bericht door janssenfrank »

Ik kan je niet heel veel info geven, behalve dat de echte gouden tientjes van Willem II zeer schaars en kostbaar zijn. Daarnaast zie ik van dit soort 'munten' (het zijn naslagen, of replica's) ook andere uitgaves, zoals van tientjes Willem III of -recent nog op catawiki- 20 gulden Lodewijk Napoleon.

Volgens mij, en dat weet ik niet zeker, is er ooit door het Nederlandse Muntenhuis een serie gemaakt van deze zeldzame munten en is deze munt er één van.

Even een tegenvraag: wat is eigenlijk de diameter van deze munt?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Dieks
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Dieks »

Dank voor de info maar dit wist ik al.
Heb inderdaad ook mee geboden op de versies van Wilhelmina, Juliana, Willem I en Willem III. Ben daarbij wel voorzichtig geweest met bieden, mede omdat ik niet helemaal weet wat voor een munt het is.

De diameter moet ik je nog even verschuldigd blijven, ik heb de munt namelijk nog niet ontvangen. Maar als ik hem heb meet ik hem direct en misschien ontrafel ik nog wel ergens een merk/teken/nummer.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Dieks schreef:Dank voor de info maar dit wist ik al.
Heb inderdaad ook mee geboden op de versies van Wilhelmina, Juliana, Willem I en Willem III. Ben daarbij wel voorzichtig geweest met bieden, mede omdat ik niet helemaal weet wat voor een munt het is.
Wat voor info zoek je dan? Frank gaf aan dat het een replica is van Het Nederlands Muntenhuis, maar je zegt dat je dat al wist. Dit is inderdaad zilver, en de waarde is ongeveer de zilverwaarde. Gewicht is 10 gram, gehalte 0.925, dus waarde is rond de 5 euro. Sommige mensen vinden ze leuk om te verzamelen, dus op marktplaats zullen ze misschien 10 euro doen. Muntenhandelaren zullen ze voor wat meer verkopen, maar zelfs zij zullen er niet meer dan 20 euro voor vragen.
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Inderdaad lijk je alle info al te hebben als je weet dat het vergulde zilveren replica's van het Muntenhuis zijn.

Ik heb ze ook regelmatig gehad en ze doen zo tussen de 10 en 15 Euro.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

spatbord schreef: (...)Frank gaf aan dat het een replica is van Het Nederlands Muntenhuis (...)
Nou ja, ik wist dat niet 100% zeker. Ik heb dus wel eens replica's gezien met een begeleidend papiertje van HNM. Dan staat er op hoe zeldzaam en kostbaar de echte exemplaren zijn, en dat dit dus een replica is. Maar ik weet/wist dus niet zeker of dat voor deze munten was. Je ziet ook wel eens zilveren naslagen van bijvoorbeeld een driekantje van Curçao.

Ik zou deze replica's zelf ook wel willen hebben als 'opvulling' voor een aantal munten (5 + 10 gld Willem II, 5 + 10 gld Willem I en 20 gld Lodewijk Napoleon. Die munten zijn me gewoon te duur om een echte te kopen, dus dan kan ik kiezen: of een manco, of een replica. Ik vind een replica helemaal niet zo'n slecht alternatief. Ik vind het wel belangrijk dat ze (ongeveer) even groot zijn als de echte munten en dat er een verschil in formaat zit bij de 5 en 10 gulden munten. Vandaar ook even mijn vraag naar de diameter van jouw muntje.

Wat betreft de waarde. Spatbord zegt een eurootje of vijf. Ja, dat (de zilverwaarde) is dan wel het minimum. Persoonlijk vind ik dat ze best wat meer mogen kosten. Een bedrag van 10-15 euro, wat Jan zegt, vind ik redelijk. Op catawiki heb ik wel eens 'gekkere' bedragen voorbij zien komen. Maarja, het is en blijft wat de gek ervoor geeft...
Laatst gewijzigd door janssenfrank op 27 aug 2015, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

Toch ook ff melden dat een replica géén naslag of afslag is.
Die worden namelijk volgens het origineel model gemaakt, en dan kan het woord 'replica' nooit op de munt staan.
Hier gaat het dus duidelijk om een penning, en geen munt.
Dieks
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Dieks »

Bedankt voor alle reacties.
Dat het een replica is was mij wel duidelijk. Maar het zilverkeur/stempel ken ik niet. Er staat 'ER' in een dubbel rondje boven '925'. Heb al wat research gedaan maar nog niks gevonden.
Ook heb ik een andere munt gekregen dan op de eerdere foto. Daarom hieronder de foto's van de munt die ik heb ontvangen (sorry voor de wat slechte kwaliteit, maar het ding glimt enorm).

De afmeting van de munt is: 26mm x 2,5mm

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ik vind de replica op de eerste foto wel kwalitatief beter dan de andere foto's. De eerste munt is veel gedetailleerder en lijkt nog op de echte munt.
Dieks
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Dieks »

Dat vind ik dus ook. Eigenlijk is dit niet netjes en ik ga dan ook morgen even een mail sturen naar de verkoper.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Dieks schreef:Dat vind ik dus ook. Eigenlijk is dit niet netjes en ik ga dan ook morgen even een mail sturen naar de verkoper.
Dat zou ik ook doen. Of geld terug vragen. Iets anders sturen dan op de foto staat is "not done". Via welke veiling was dit eigenlijk?

In ieder geval succes.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Nog even over dat "ER". Ik weet ook niet wat dat is, maar ben er wel erg benieuwd naar. Iemand een idee?

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Het keurmerk op de eerste munt is een standaard Nederlands keurmerk, zie hier. Dat op die tweede foto ken ik niet, en zou zomaar een fantasiekeurmerk kunnen zijn. De munt die je kreeg is, zoals Jan W al aangaf, van een mindere kwaliteit dan de eerste foto. Ik zou dit zeker niet accepteren van de verkoper.
Dieks
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Dieks »

Heb de verkoper een mail gestuurd. De verkoper is David-coins (een handelaar actief op meerdere verkooosites).
Deze munt heb ik gekocht via eBay.
Dieks
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Dieks »

Even om jullie op de hoogte te stellen omtrent deze mooie kopie.

Het wordt allemaal netjes opgelost.
Het was een foutje omdat de munten erg op elkaar lijkt....

Ik krijg de eerste munt (waar ik ook op geboden heb) opgestuurd en de munt die ik heb gekregen gaat retour.

Terug naar “Koning Willem II”