spatbord schreef:
(...)Frank gaf aan dat het een replica is van Het Nederlands Muntenhuis (...)
Nou ja, ik wist dat niet 100% zeker. Ik heb dus wel eens replica's gezien met een begeleidend papiertje van HNM. Dan staat er op hoe zeldzaam en kostbaar de echte exemplaren zijn, en dat dit dus een replica is. Maar ik weet/wist dus niet zeker of dat voor deze munten was. Je ziet ook wel eens zilveren naslagen van bijvoorbeeld een driekantje van Curçao.
Ik zou deze replica's zelf ook wel willen hebben als 'opvulling' voor een aantal munten (5 + 10 gld Willem II, 5 + 10 gld Willem I en 20 gld Lodewijk Napoleon. Die munten zijn me gewoon te duur om een echte te kopen, dus dan kan ik kiezen: of een manco, of een replica. Ik vind een replica helemaal niet zo'n slecht alternatief. Ik vind het wel belangrijk dat ze (ongeveer) even groot zijn als de echte munten en dat er een verschil in formaat zit bij de 5 en 10 gulden munten. Vandaar ook even mijn vraag naar de diameter van jouw muntje.
Wat betreft de waarde. Spatbord zegt een eurootje of vijf. Ja, dat (de zilverwaarde) is dan wel het minimum. Persoonlijk vind ik dat ze best wat meer mogen kosten. Een bedrag van 10-15 euro, wat Jan zegt, vind ik redelijk. Op catawiki heb ik wel eens 'gekkere' bedragen voorbij zien komen. Maarja, het is en blijft wat de gek ervoor geeft...