Noodgeld Gemeente Westzaan

In deze rubriek vindt je informatie over Nederlands noodgeld en kampgeld.

Moderator: Arjena3

SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur

Noodgeld Gemeente Westzaan

Bericht door SnakeDoc »

Mijn nieuwste aanwinst in de categorie Noodgeld WO2,

Een 1 Gulden biljet afkomst uit de (voormalige) gemeente Westzaan, nu bekend als de Zaanstreek.

Misschien niet een heel knap biljet, maar toch een leuke om aan de collectie toe te voegen.

Afbeelding
Afbeelding
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: Noodgeld Gemeente Westzaan

Bericht door Arjena3 »

Mooie, ik was ook op die aan het bieden :lollig:
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Sorry Arjen :p

Heb je nog wat leuks op de kop kunnen tikken? Bij de Noodgeld biljetten leek niet heel veel concurrentie te zijn.
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

ik heb wat op de kop getikt , niet veel, vond de startprijs van de meeste noodgeld biljetten veel te hoog, ik denk dat iedereen dat vonden vandaar dat er weinig van verkocht is.
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Vond sowieso de startprijs van alle biljetten aan de hoge kant, op een enkele uitzondering na.
Als je kijkt naar de catalogus prijs valt het misschien mee, maar het siert de veilingmeester (en zijn bedrijf) als de prijsjes wat lager liggen zodat we als kopers onze eigen gang kunnen gaan.
Volgens mij leert de ervaring ook dat uiteindelijke bedragen dan vaak hoger uitvallen.

Misschien was een goed voorbeeld de spaarbonnen van Joh. A. Willighagen. Openingsbod €8,- en hoogste bod €340,-
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik neem aan dat jullie het over de Verzamelaarsveiling hebben. Ben ik benieuwd wat jullie aan verzendkosten gaan betalen want mede daardoor ben ik afgehaakt v.w.b. hun veilingen. En inderdaad, de startprijzen waren behoorlijk aan de hoge kant.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Je kan beter vragen wat ik aan benzine kosten kwijt was, want ik had het geniale idee om vanaf Emmeloord naar Klaaswaal te rijden op de grootste stormdag van 2015 :p

Heel wat om moeten rijden met al die geschaarde vrachtwagens :jajajaja:
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Ik had niet eens gezien dat ze weer een veiling georganiseerd hadden. Maar ik moet zeggen dat ik de navigatie van hun veilingwebsite dermate beroerd vind dat ik alleen daarom al niet echt de moeite neem om te kijken wat ze hebben.
Alles is georganiseerd per muntsoort, en je kunt alleen binnen die muntsoort bladeren. Vervolgens moet je telkens terug naar het hoofdmenu om daar naar beneden te scrollen en naar de volgende muntsoort te gaan. Erg omslachtig. Dan werkt een Sixbid toch een stuk beter.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Ilosab schreef:Ik neem aan dat jullie het over de Verzamelaarsveiling hebben. Ben ik benieuwd wat jullie aan verzendkosten gaan betalen want mede daardoor ben ik afgehaakt v.w.b. hun veilingen. En inderdaad, de startprijzen waren behoorlijk aan de hoge kant.

Alfred
Ik moest 15 euro betalen Alfred.

Voor mij geen probleem omdat ik aan brandstof alleen al 50 euro kwijt zou zijn.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

spatbord schreef:Ik had niet eens gezien dat ze weer een veiling georganiseerd hadden. Maar ik moet zeggen dat ik de navigatie van hun veilingwebsite dermate beroerd vind dat ik alleen daarom al niet echt de moeite neem om te kijken wat ze hebben.
Alles is georganiseerd per muntsoort, en je kunt alleen binnen die muntsoort bladeren. Vervolgens moet je telkens terug naar het hoofdmenu om daar naar beneden te scrollen en naar de volgende muntsoort te gaan. Erg omslachtig. Dan werkt een Sixbid toch een stuk beter.

Dat ben ik wel met je eens.

Aan de andere kant de live internet veiling is heel overzichtelijk, jammer dat er geen geluid bij zit dat weer wel.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Arjena3 schreef:Ik moest 15 euro betalen Alfred. Voor mij geen probleem omdat ik aan brandstof alleen al 50 euro kwijt zou zijn.
Ik vind dat gewoon teveel, ze moeten je de keus laten qua verzending want daar verdienen ze ook al op. Ik prefereer de Papermoneyfair in Valkenburg over 3 weken en de veiling van de MPO in mei.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Toch nog eens iets verder gekeken bij hun kavels in de naverkoop. Ik zie er meerdere met montagesporen, zonder dat dat in de tekst vermeld staat. Ondertussen staat er in de algemene voorwaarden over retourneren: 'Dit geldt niet indien de gebreken alleen de conditie van het voorwerp betreffen (zoals bijvoorbeeld slijtage en restauratie).' Diezelfde niet-vermelde montagesporen zijn dus blijkbaar onvoldoende reden om een munt te retourneren. Je moet dus wel heel erg goed opletten bij hen. Want zo goed zijn die foto's ook weer niet dat je ze telkens meteen ziet...
Ook nogal verwarrend: een startbod en een openingsbod is niet hetzelfde. Bij de naverkoop staat er: 'De prijs van de kavels is gelijk aan het startbod.' En dat startbod is 10% hoger dan het openingsbod, blijkbaar. Vreemd.
Er lijkt wel erg veel retour te zijn gegaan. Maar dat is ook niet zo gek als ik die prijzen zo bekijk.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Westzaan... Ik woon zelf in Zaanstad! Nog geen 3 kilometer bij de kerk en gemeentehuis zoals op de biljetten staan vandaan!
Bron van deze afbeeldingen: Geheugenvannederland. Dit zijn de door de gemeente aan DNB gezonden exemplaren. Vandaar dat mooie serienummer.
TJ147.07 100 Gulden 1940-05-14 Westzaan vz. Serie A Nº 1.jpg
TJ147.06 50 Gulden 1940-05-14 Westzaan vz. Serie A Nº 1.jpg
TJ147.05 25 Gulden 1940-05-14 Westzaan vz. Serie A Nº 1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

TJ147.04 10 Gulden 1940-05-14 Westzaan vz. Serie A Nº 1.jpg
TJ147.03 5 Gulden 1940-05-14 Westzaan vz. Serie A Nº 201.jpg
TJ147.02 2½ Gulden 1940-05-14 Westzaan vz. Serie A Nº 401.jpg
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

TJ147.01 1 Gulden 1940-05-14 Westzaan vz. Serie A Nº 1001.jpg
Oosaenden Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden »

Ik woon aan de are kant, in Oostzaan dus, nou ben ik benieuwd of hier ook noodgeld van bestaat, de Gemeente Oostzaan dus, GEEN onderdeel van Zaanstad, zelfstandig, toen, en nu.
Gezien de historie als banne Oostzaan met daarin ondermeer Oost-Zaandam en Kalvershoek zou een bon ook nog andere zaan benamingen kunnen hebben. Het staat niet in de catalogus van Patrick, dus de kans zal zeer klein zijn
Nederlands & Overzees Papiergeld, Nederlandse Coincards.
Lid IBNS Nederland.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Fons Toele heeft in alle gemeenten de archieven doorgespit.
Diemen en Heerjansdam bleken noodgeld te hebben uitgegeven, terwijl er in de archieven niets over te vinden was.
In het archief van Oostzaan staat niets, en bij de Nederlandse bank is er ook niets van bekend.
Die combinatie maakt de kans op het bestaan van Noodgeld uit die gemeente erg klein.

Zaandijk heeft Lakfabriek Vis gehad (1914) de 2,50 gulden... Waarvan wel exemplaren in oplage gedrukt zijn, maar niet in omloop gebracht...
En Zaandam heeft mij voortgebracht (geboren en getogen). Ik heb wel familie die nog in Oostzaan woont. Maar dichter bij dan dat kom ik met geld/noodgeld helaad niet in de Zaanstreek....

Aan de andere kant ligt Landsmeer (geen uitgaven bekend).
Oosaenden Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden »

Ik achtte de kans inderdaad ook al erg klein. Alleen wat mij nog bezighoud is het begrip “ banne “ of Polder. Hebben Polderbesturen of Banne besturen en/of Waterschappen ook noodgeld uitgegeven ?.
Hoewel Oostzaan als Gemeente bestond was er gelijktijdig in die tijd het Polderbestuur met grote politieke en bestuurlijke invloed, en een groot belang bij de doorgang van het boerenbedrijf en het onderhoud aan waterlopen. Het zou mij niet verbazen als dit soort besturen, gelijk aan bedrijven of gemeentes ook belang hadden bij het verstrekken van noodgeld.
Lid IBNS Nederland.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Ik ken brandverzekeringspolissen van georganiseerde polders die gezamenlijke verantwoordelijkheid droegen voor molens. Ook heb ik belasting documentatie gezien voor 7e en 11e penning voor Poldergemeentes.
Maar ik ken geen noodgeld...
Oosaenden Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden »

Ik denk dat er dan genoeg zwart geld was 😉😬
Lid IBNS Nederland.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Doekje voor het bloeden. Een Zaanse wissel uit 1922...
Zaandam Wissel, NV Houthandel vh Van Wessem en Co. vz.jpg
nicky_jansen Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door nicky_jansen »

Misschien geen heel leuke notitie, maar toch een leuke om toe te voegen aan de collectie.
david-coin Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door david-coin »

Mooie biljetten!
Verzamelaar van;

Munten & Bankbiljetten Nederland
https://www.david-coin.com
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Zo publiceerde ik eerder de afbeeldingen van DNB met serienummer 1. (en 401 en 1001)
Kijk wat ik aantrof:
Scan26505.jpg
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Dat biljet komt uit deze collectie die in delen wordt geveild. Een gedeelte is ondertussen al geveild.

Waal.jpg

Bronvermelding: afbeelding uit de live veiling 10 van Crown Currency.

Terug naar “Biljetten Nederlands noodgeld en kampgeld”