extreme verzendkosten

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: extreme verzendkosten

Bericht door Ilosab »

Vaak bij Oostenrijkse aanbieders op eBay is het hetzelfde laken en pak. Ik bied al niet eens meer als er geen verzendkosten staan en vraag dat ook al niet meer na. Te vaak benadeeld door die jodelaars.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Een nieuw record dit keer: ik had een munt gewonnen bij Heritage US. Verzendkosten: $61,30 op een munt van ongeveer $600.
Nu maar hopen dat er geen invoerheffing/BTW overheen gaat, want dan wordt het wel een hele dure munt...
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Waarschijnlijk wordt het dan met de fedex verstuurd, hier krijg je twee weken na ontvangst de rekening van de invoerkosten :crying:
Op ebay heb je modern coin mart, deze hebben ook zeer hoge verzendkosten omdat ze het met de fedex versturen.
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC/MS64>
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Nee, het gaat niet met Fedex, maar met UPS "using our discounted rates".
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Jan W schreef:Laatst via Catawiki een munt gekocht van een Belg. Verzendkosten aangetekend 20 euro. Een heel bedrag, zeker als je dat vergelijkt met andere Belgische aanbieders (tussen 5,60 en 9,90). Om opheldering gevraagd bij Catawiki kreeg ik de reactie dat 20 euro nog net binnen hun marge valt en dat de verkoper blijkbaar gebruik maakt van een duurdere verzendservice. De prijs voor de munt plus de hoge verzendkosten waren voor mij nog steeds goed genoeg dus laat maar waaien was mijn gedachte.

Toen ik de munt in huis kreeg zag ik op de envelop een zegel van 9,95 euro... Laat de bubbelenvelop nu 25 cent kosten dan betaal ik dus 9,80 teveel. Niet wereldschokkend maar wel een irritatiefactortje (om met Jochem Meijer te spreken :knipoog: ). Weer een mailtje naar Catawiki gestuurd en ze gaven aan dat dit inderdaad niet netjes is, dat het echter nog steeds in de marge zit tot 20 euro maar dat ze er meer op zullen gaan letten.

Vervolgens de verkoper een mailtje gestuurd met de vraag waarom hij/zij 20 euro rekent en de werkelijke kosten 9,95 bedragen. Nog geen reactie ontvangen, in mijn feedback zal ik hier eventueel dus rekening mee gaan houden. In dit geval gaat het mij om het principe dat een verkoper niet winst moet gaan maken op zoiets basaal als porto.
Bij Ebay zag ik ook wel eens hoge verzendkosten staan maar dan kun je verkoper daar vooraf nog over mailen om een toelichting. Bij catawiki kun je pas met de verkoper gaan mailen als de koop gesloten is.
Ik had overigens een neutrale feedback achtergelaten: Verkoper vraagt voor de verzending 20 euro. Maar plakt een zegel van 9,95..! Daar houd ik niet van. Mailverkeer achteraf ook niet bevredigend. Ik raak van deze verkoper niet onder de indruk. De reactie was er eentje vol onbegrip maar daarna zakte verkoper naar een tientje verzendkosten... :wtf:

Ik zie dat Schulman tegenwoordig 15 euro rekent voor verzending i.pv. 10 euro voorheen?
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Jan W schreef:Ik zie dat Schulman tegenwoordig 15 euro rekent voor verzending i.pv. 10 euro voorheen?
Ze brachten voorheen inderdaad 10 euro in rekening, maar ze hadden ook de vorige keer al in de catalogus staan dat de verzendkosten binnen Nederland 15 euro zijn. Ze hebben de verzendkosten wel wat vereenvoudigd.
Uit catalogus 350:
Nederland: € 15,00
België, Duitsland, Frankrijk: € 15,00
Overige Europese Unie: € 25,00
Wereld: € 30,00

Uit catalogus 351:
Nederland: € 15,00
Wereld: € 20,00

Overigens wel een verschil met Heritage US, gezien dat Schulman altijd via Fedex verstuurd...
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik meen me te herinneren dat de Verzamelaarsmarkt € 15 en MPO € 30 vraagt voor verzending naar Hongarije, ook een aardig verschil. Het zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden als je gaat bieden.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ilosab schreef:Ik meen me te herinneren dat de Verzamelaarsmarkt € 15 en MPO € 30 vraagt voor verzending naar Hongarije, ook een aardig verschil. Het zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden als je gaat bieden.
Altijd vervelend als je dan één munt of bankbiljet wint van een paar tientjes... :gniffel: :knipoog:

Maar $ 61,30 is een behoorlijk bedrag extra. Bij Elsen moest ik ooit 40 euro verzendkosten betalen. Gelukkig zaten we net rond die periode in Zuid-Limburg op vakantie en kon ik ze in Brussel ophalen. Gelijk maar een dagje Brussel (mooie stad!) er bij aan geknoopt.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Jan W schreef:Altijd vervelend als je dan één munt of bankbiljet wint van een paar tientjes... :gniffel: :knipoog:
Daar houd ik dan wel rekening mee, hoe graag ik het biljet ook wil hebben.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ilosab schreef:
Jan W schreef:Altijd vervelend als je dan één munt of bankbiljet wint van een paar tientjes... :gniffel: :knipoog:
Daar houd ik dan wel rekening mee, hoe graag ik het biljet ook wil hebben.
Alfred, ik ook als het een live internetveiling is. Maar ik heb ook wel eens op vijftien munten schriftelijk een bod uitgebracht en won er dan ééntje van 50 euro waar dan 20% plus nog een tientje verzend kosten overheen ging... Had ik daar normaal ook 70 voor betaald vroeg ik me later af. :knipoog:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Dat probleem heb ik niet want ik bied alleen live, via internet of d.m.v. mijn aanwezigheid.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

sgtravel schreef:Waarschijnlijk wordt het dan met de fedex verstuurd, hier krijg je twee weken na ontvangst de rekening van de invoerkosten :crying:
Heb het pakketje inmiddels ontvangen, en ze hadden het toch met Fedex gestuurd. Nu dan maar afwachten of ik over een paar weken een factuur voor de invoerkosten ontvang...
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

spatbord schreef:Heb het pakketje inmiddels ontvangen, en ze hadden het toch met Fedex gestuurd. Nu dan maar afwachten of ik over een paar weken een factuur voor de invoerkosten ontvang...
En inderdaad, vandaag lag de factuur op de mat...
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

En daarom koop ik dus niets vanuit de USA alhoewel het hier in Hongarije wat makkelijker zou gaan.
Is het toch duurder geworden dan verwacht dus.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

spatbord schreef:
spatbord schreef:Heb het pakketje inmiddels ontvangen, en ze hadden het toch met Fedex gestuurd. Nu dan maar afwachten of ik over een paar weken een factuur voor de invoerkosten ontvang...
En inderdaad, vandaag lag de factuur op de mat...
Ging er nog veel overheen?

Ooit twee crowns in Australië gekocht via Ebay. Kwamen opeens ook invoerrechten (of hoe dat ook heet) heen. Daar werd ik niet echt vrolijk van. In ieder geval nooit meer wat vanuit Australië besteld. :knipoog:

Via Ebay kocht ik jaren geleden regelmatig munten van Amerikanen maar daar kreeg ik nooit extra kosten over gelukkig. Daar zaten ook wel handelaren tussen. Maar zo'n veilinghuis zal wel de formele weg moeten bewandelen?
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Het ging om een gouden munt van voor 1800, geen beleggingsgoud, dus 6% BTW plus 12,50 kosten. Gelukkig was het dit keer geen zilver, want dan komt er 21% bij.
Het verschilt nogal hoe veilinghuizen hier mee omgaan volgens mij. De vorige paar keer toen ik bij Amerikaanse veilinghuizen bestelde kwam er niets bij, omdat ze toen op de verpakking aangaven dat het een 'numismatic item for study purposes' oid ging, met een zeer lage opgegeven waarde. Toen heb ik dus niets hoeven te betalen. Dit keer was de eerste keer bij Heritage, en zij geven gewoon de volledige waarde op. Voor goud valt het dus nog mee met 6%, maar voor zilver zal ik mijn biedingen daar een volgende keer flink verlagen...
Job
Lid
Lid

Bericht door Job »

Ik haak even in;

Via Ebay vanuit USA worden de invoerkosten tegenwoordig al direct aangegeven en betaald via Ebay toch?
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Dat zou ik niet weten, ik heb nooit via Ebay duurdere dingen in de VS gekocht.
Ik zou er in ieder geval wel voorzichtig mee zijn, dit staat op de Fedex website:
Volgens mij heeft de verzender alle kosten voor deze zending al betaald.
De btw en/of invoerrechten worden pas bepaald bij invoer in het land van bestemming. Als de verzender aangeeft de kosten te hebben voldaan, worden daar gewoonlijk de transportkosten mee bedoeld - en niet de heffingen voor btw en/of invoerrechten.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Job schreef:Ik haak even in;

Via Ebay vanuit USA worden de invoerkosten tegenwoordig al direct aangegeven en betaald via Ebay toch?
Dat kan, maar hoeft niet.
Is volgens mij een service van ebay waar de verkoper voor kan kiezen.
Job
Lid
Lid

Bericht door Job »

Aha dat verklaart een hoop.
Ik heb laatst namelijk iets gekocht en direct werd aangegeven wat de invoerkosten bedroegen en deze ook direct kunnen betalen.
Scheelt een hoop met de schandalige administratiekosten van PostNL. :)
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

spatbord schreef:Een nieuw record dit keer: ik had een munt gewonnen bij Heritage US. Verzendkosten: $61,30 op een munt van ongeveer $600.
Nu maar hopen dat er geen invoerheffing/BTW overheen gaat, want dan wordt het wel een hele dure munt...
Ik had op diezelfde veiling een dubbeltje 1893 in MS66 gewonnen iets van 250 euro en ik moest ook 60 dollar neertellen voor verzenden + nog invoerrechten a 36 euro
(geen 21% maar 6% zilver verzamelobject + invoerrechten)
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

xntriq-coins schreef:Ik had op diezelfde veiling een dubbeltje 1893 in MS66 gewonnen iets van 250 euro en ik moest ook 60 dollar neertellen voor verzenden + nog invoerrechten a 36 euro
Wanneer valt zilver onder 6% ipv 21%?
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Bij de veiling van de Verzamelaarsmarkt in april moest ik € 15 verzendkosten betalen naar Hongarije. Bij de veiling van afgelopen week moest ik € 25 betalen. Ik zag al dat er bij het papiergeld niet veel werd verkocht dus dan pak je op zo'n manier je winst toch?
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

spatbord schreef:
xntriq-coins schreef:Ik had op diezelfde veiling een dubbeltje 1893 in MS66 gewonnen iets van 250 euro en ik moest ook 60 dollar neertellen voor verzenden + nog invoerrechten a 36 euro
Wanneer valt zilver onder 6% ipv 21%?
Als het verzamelbare objecten zijn en niet voor te beleggen importcode 97010010 (meen ik uit mijn hoofd te weten)
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

let maar op want de posttarieven gaan volgend jaar alweer omhoog.... :jajajaja:
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 13 jaar Cu in Houten: :thumb up:

Terug naar “Het Praathuis”