extreme verzendkosten

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Re: extreme verzendkosten

Bericht door llinde »

spatbord schreef:Meestal als ik dingen krijg via Fedex zijn de verzendkosten 40-100 euro, dus ik denk niet dat het veel goedkoper wordt als je grotere volumes hebt. Fedex is nu eenmaal duurder dan PostNL, maar ook betrouwbaarder.
Ik denk dat het wel terdege flink goedkoper kan. Ik betaalde laatst voor een pakketje uit Hongkong iets van 20 euro voor shipping met Fedex.
UFN heeft mij laatst ook een bestelling Vaticaanmunten met Fedex verstuurd, verzendkosten 11 euro, en ik geloof niet dat de paus daar subsidie op geeft....
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

spatbord schreef:Gaan we weer... Laatst had ik een munt gewonnen op een Poolse veiling. Redelijk laag bedrag, dus ik maakte me niet zo druk om de verzendkosten. Die waren de vorige keer bij hetzelfde veilinghuis maar 7 euro. Tot mijn verbazing kwam er dit keer geen 7, maar 42 euro bij. "We do not send via regular post anymore, now we only use courier service – it is safe and fast." En freaking expensive... En ondertussen zetten ze dit er ook nog bij: "Due to customs restrictions we can only ship items as a uninsured registered package - only on buyer's liability."
En wat een fantastische courier service. Niet safe en niet fast. Het duurde 10 dagen om van Polen naar Nederland te komen, om vervolgens door de postbode in de brievenbus gegooid te worden. Op mijnpakket.nl kan ik zien dat de postbode er zelf voor getekend heeft... Kunnen ze beter weer op de gewone Poolse post overstappen. Zelfde service voor <20% van de prijs.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

spatbord schreef:En wat een fantastische courier service. Niet safe en niet fast. Het duurde 10 dagen om van Polen naar Nederland te komen, om vervolgens door de postbode in de brievenbus gegooid te worden. Op mijnpakket.nl kan ik zien dat de postbode er zelf voor getekend heeft... Kunnen ze beter weer op de gewone Poolse post overstappen. Zelfde service voor <20% van de prijs.
Dat de postbode ervoor getekend heeft is niet de schuld van dat veilingbedrijf maar dan moet je bij PostNL zijn. Ik zou sowieso daaromtrent een klacht indienen, is valsheid in geschifte volgens mij.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Ilosab schreef:Dat de postbode ervoor getekend heeft is niet de schuld van dat veilingbedrijf maar dan moet je bij PostNL zijn. Ik
zou sowieso daaromtrent een klacht indienen, is valsheid in geschifte volgens mij.
Nee, maar het is wel het veilingbedrijf dat er voor kiest om een koeriersbedrijf in te schakelen dat van PostNL gebruik maakt. Als je dan toch zoveel betaalt, schakel dan een echt koeriersbedrijf in, zoals UPS of FedEx.

Dit is niet de eerste keer dat me dit bij PostNL gebeurt, en ik zal ook dit keer weer een klacht indienen. Ik vraag me echter af of ze er veel mee doen, want het blijft gebeuren...
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Met FedEx heb ik ook goede ervaringen. Met DHL hoeft het niet meer en met PostNL helemaal niet. DPD vind ik ook erg goed.
Misschien eens een zaak voor Radar of Kassa als je geen bevredigend antwoord krijgt?
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Zo'n zending waarbij de postbode tekent en door de brievenbus mikt, moet je gewoon als vermist opgeven. Als jij dan zegt dat je op dat tijdstip niet thuis was en dreigt met een aanklacht tegen PostNL, wegens valsheid in geschrifte, dan komen ze wel over de brug. Oneerlijk? Maybe, maar soms moet je met gelijke munt terugbetalen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Afgezien van het feit dat het inderdaad oneerlijk is een zending als vermist op te geven, moet je je afvragen wat je wilt bereiken.
Wat bedoel je met over de brug komen?
Als ontvanger heb je allereerst niet eens de mogelijkheid om te klagen over een vermiste zending bij het postbedrijf, dat moet de verzender doen, want die is de klant.
Wil je daar dan ook tegen gaan liegen dat je de zending niet ontvangen hebt? Volgens mij ben je dan nog erger als die postbode die ter goeder trouw probeert jou de post zo snel mogelijk toe te laten komen, en daar ongeoorloofde methoden voor gebruikt.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Ben ik niet met je eens, Luit. Als je betaalt voor een aangetekende zending, dan hoort die zending ook echt aangetekend te zijn, met alles erbij. Ook een handtekening voor ontvangst. Zelf tekenen mag gewoon weg niet, ook al is het goed bedoeld. Je weet ook niet wat er met de zending gebeurt als je hem door de brievenbus gooit. Misschien ligt er wel een hond klaar om de boel te verscheuren. Je tekent niet alleen voor ontvangst, maar ook voor een goede ontvangst, dus onbeschadigd. En wat als je een aangetekende zending krijgt die niet voor jou is, maar voor de vorige bewoner?

De meeste postbezorgers tekenen zelf om tijd te besparen en niet willen wachten. Maar er zijn ook bezorgers die betaald krijgen per geleverde zending. En als je de zending moet terugnemen omdat er niemand thuis is, heb je dus niks verdiend.

Maar sorry, dat is wel het risico van het vak. Ik kan niet een hele dag op de postbode wachten. Dan leveren ze het maar af op het postkantoor en dan haal ik het zelf wel op. Maar niet van "ik blijf niet wachten, hier heb je het en zoek het verder maar uit".
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

llinde schreef:Wil je daar dan ook tegen gaan liegen dat je de zending niet ontvangen hebt? Volgens mij ben je dan nog erger als die postbode die ter goeder trouw probeert jou de post zo snel mogelijk toe te laten komen, en daar ongeoorloofde methoden voor gebruikt.
Mee eens. Ik ben niet tevreden met hoe het poststuk is afgeleverd, maar zeggen dat ik het niet ontvangen heb terwijl dat wel zo is, is ook oplichting.
janssenfrank schreef: Je weet ook niet wat er met de zending gebeurt als je hem door de brievenbus gooit. Misschien ligt er wel een hond klaar om de boel te verscheuren.
Was het maar door de brievenbus in de voordeur gegooid. In plaats daarvan zat het in een (niet afgesloten) bus aan de straat. Oftewel: iedere voorbijganger had het er zo uit kunnen halen.

Anyway, ik heb hierover contact opgenomen met PostNL en kreeg dit terug: "Ik heb de klacht meteen even aangemaakt. Dit wordt intern besproken met de persoon in kwestie. Hierop krijg je verder geen terugkoppeling, maar in de toekomst zou je hier merkbaar verschil in moeten zien!"
Dat merkbare verschil heb ik zo mijn twijfels over, dit is de vijfde keer in twee jaar dat dit me gebeurt (en elke keer heb ik er melding van gemaakt).
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

janssenfrank schreef:Ben ik niet met je eens, Luit. Als je betaalt voor een aangetekende zending, dan hoort die zending ook echt aangetekend te zijn, met alles erbij. Ook een handtekening voor ontvangst. Zelf tekenen mag gewoon weg niet, ook al is het goed bedoeld. Je weet ook niet wat er met de zending gebeurt als je hem door de brievenbus gooit. Misschien ligt er wel een hond klaar om de boel te verscheuren. Je tekent niet alleen voor ontvangst, maar ook voor een goede ontvangst, dus onbeschadigd. En wat als je een aangetekende zending krijgt die niet voor jou is, maar voor de vorige bewoner?
Dat ben ik met je eens, ik sprak toch ook over ongeoorloofde methoden... :knipoog:
Ik vind alleen dat jou "tegenmaatregelen" minstens zo fout zijn, en waarschijnlijk ook nog eens niets uithalen.
Zelf heb ik ooit eens een aangetekende zending uit Italië met een dure proofset in mijn zandbak terug mogen vinden, er was een briefje over in de bus gedaan. Gaat naar mijn mening echt te ver.
Ik heb ook al eens een bezorger gehad die mij netjes opbelde en vroeg of hij het in de brievenbus mocht gooien, dat kan dus ook.
janssenfrank schreef:De meeste postbezorgers tekenen zelf om tijd te besparen en niet willen wachten. Maar er zijn ook bezorgers die betaald krijgen per geleverde zending. En als je de zending moet terugnemen omdat er niemand thuis is, heb je dus niks verdiend.
Dit is inderdaad één van de oorzaken van dit soort problemen, aangetekende post gaat op de meeste plaatsen met de pakketbode en dat zijn vaak gedwongen zelfstandigen die inderdaad per pakket betaald krijgen, en als ik zie wat ze krijgen, vraag ik me serieus af waarom ik dan aan PostNL de hoofdprijs moet betalen.
Ik krijg tegenwoordig ook steeds vaker aangetekende post, vooral uit China wat met de normale postbezorger wordt meegegeven die helemaal geen aangetekende post mag bezorgen, allemaal bedrijfsstrategie om te voorkomen dat het met de pakketbezorger mee moet en dus per stuk betaald moet worden.

Begrijp me goed, ik ben zeker geen fan van PostNL, integendeel, maar jouw suggestie leid waarschijnlijk niet tot enige verandering omdat jij niet de klant bent van PostNL en daarom zelf geen claim kunt indienen voor een niet ontvangen pakket.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

spatbord schreef: 13 nov 2016, 14:37 Momenteel is er een florijn naar me onderweg vanuit Zwitserland. Aankoopprijs 120 euro, en nu zie ik op de postnl site dat er 38 euro aan inklaringskosten bij komt, oftewel 21% BTW plus 13 euro inklaringskosten. Ik had laatst bij de Douane geinformeerd, en kreeg als antwoord: "Is het een verzamelobject? Je betaalt 6% btw over de waarde inclusief verzend- en verzekeringskosten en geen invoerrecht." Blijkbaar is nog niet iedereen daarvan op de hoogte... Ik zal maar eens kijken of ik bezwaar aan kan tekenen.
En daar gaan we weer. Weer een munt uit Zwitserland, en wederom 21% BTW in rekening gebracht. Het bezwaarschrift is weer onderweg... Mocht iemand anders hier eens tegenaan lopen, laat het even weten. Ik heb nog wel een standaard bezwaarbrief voor je klaar liggen.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Kom een advertentie op Ebay tegen waarin een Engelse handelaar een zilveren crown uit 1723 aanbiedt voor 679 Engelse ponden plus de daarbij komende verzendkosten van 110 Engelse ponden.... :suprised: :suprised: :suprised: :suprised:

https://www.ebay.co.uk/itm/1723-KING-GE ... 2116988706

:knipoog:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Als je het niet ziet en je brengt een bod uit dan hang je eraan.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Kreeg dit weekend een veilingcatalogus van de Oslo Myntgalleri. Verzendkosten naar Europa bedragen 790 Noorse Kronen. Nu doet zo'n kroon op dit moment ongeveer een dubbeltje (voor jongere leden, dat is 10 cent :lach: ) dus dan praat je over 79 euro. Wel met track & trace...

Beetje sneu als je een aantal biedingen uit hebt staan en je wint alleen een munt van 50 euro.... :suprised:
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Jan W schreef: 03 nov 2019, 21:48 Kreeg dit weekend een veilingcatalogus van de Oslo Myntgalleri. Verzendkosten naar Europa bedragen 790 Noorse Kronen. Nu doet zo'n kroon op dit moment ongeveer een dubbeltje (voor jongere leden, dat is 10 cent :lach: ) dus dan praat je over 79 euro. Wel met track & trace...

Beetje sneu als je een aantal biedingen uit hebt staan en je wint alleen een munt van 50 euro.... :suprised:
Er zit voor mij een leuk muntje tussen, welke ik erg graag wil hebben. Maar ik ga er niet op bieden ivm die verzendkosten. Ben niet te beroerd om kosten te maken voor mijn hobby maar dit is wel erg fors.
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Jan W schreef: 03 nov 2019, 21:48 Kreeg dit weekend een veilingcatalogus van de Oslo Myntgalleri. Verzendkosten naar Europa bedragen 790 Noorse Kronen. Nu doet zo'n kroon op dit moment ongeveer een dubbeltje (voor jongere leden, dat is 10 cent :lach: ) dus dan praat je over 79 euro. Wel met track & trace...

Is dat nieuw want ik heb hier wel een gekocht maar toen was het iets van 20 euro
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Nee, da's niet nieuw. Een tijdje terug had ik daar ook eens op iets geboden, maar pas na ik mijn bod had geplaatst zag ik de verzendkosten. Was toen blij dat het niet aan mij toegeslagen was...
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ik heb in 2014 via hun veiling een paar munten aangekocht en betaalde toen 260 kronen. Vond ik toen al niet zo heel goedkoop in vergelijking met andere veilingen... Maar 79 euro spant wel de kroon :wave: :gniffel: .
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Ja Jan dat kan ik me ook herinneren maar voor mij is het een jaar of 2 jaar geleden :-)
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

sjors-sjors schreef: 04 nov 2019, 07:13

Er zit voor mij een leuk muntje tussen, welke ik erg graag wil hebben. Maar ik ga er niet op bieden ivm die verzendkosten. Ben niet te beroerd om kosten te maken voor mijn hobby maar dit is wel erg fors.
Ha, een neef in Denemarken kunnen inschakelen. Daarmee gaan de verzendkosten van 79 naar 29 euro. Dat klinkt al prettiger. Toch maar eens de Hollandse Leeuwendaalder 1612 uit die veiling proberen te vissen!

Terug naar “Het Praathuis”