20 cent misslag met identieke zijde

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
keeser Nederland
Donateur
Donateur
Berichten: 278
Lid geworden op: 01 dec 2011, 22:02

20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door keeser »

Vanavond loopt er een veiling af op Catawiki, met een 20 eurocent met identieke zijdes. Ik heb eens gelezen dat deze door een knutselaar in elkaar zijn gezet.
Ook ik heb ooit eenzelfde exemplaar gekocht, van 50 eurocent, voor een paar euro gekocht en verkocht voor €60. Ik had de munt beter op Catawiki kunnen zetten zie ik wel :dizzie:

Is er dus toch een mogelijkheid dat dit heeft kunnen gebeuren tijdens het slaan van euromunten? Dan zou er dus aan beide kanten dezelfde stempel moeten zitten.

Hier een link naar de veiling
http://veiling.catawiki.nl/kavels/13485 ... n-identiek

Groet, Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur
Berichten: 1382
Lid geworden op: 19 sep 2012, 09:56

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door Koevoets numismatics »

Lijkt me vreemd dit. Puur in theorie zou het wel kunnen, maar praktisch onmogelijk. Kan ook wel door een medewerker van de munt bewust geslagen zijn. Zou Catawiki dit toelaten zonder echtheidskeuring?

Kees, als je bij jouw exemplaar vermoedde dat het om knutselwerk ging, waarom heb je die dan verkocht voor 60 Euro?
keeser Nederland
Donateur
Donateur
Berichten: 278
Lid geworden op: 01 dec 2011, 22:02

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door keeser »

Koevoets numismatics schreef:Lijkt me vreemd dit. Puur in theorie zou het wel kunnen, maar praktisch onmogelijk. Kan ook wel door een medewerker van de munt bewust geslagen zijn. Zou Catawiki dit toelaten zonder echtheidskeuring?

Kees, als je bij jouw exemplaar vermoedde dat het om knutselwerk ging, waarom heb je die dan verkocht voor 60 Euro?
Ik las dat pas toen ik de munt al verkocht had, de koper wilde er dat bedrag voor geven. Ik heb de koper hier later ook over geïnformeerd en de mogelijkheid gegeven de munt terug te sturen maar hij wilde deze houden. :thuink:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 1732
Lid geworden op: 23 mei 2013, 11:38

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door janssenfrank »

Ik zag de munt vanmiddag ook en bedacht me ook dat dit wel heel raar is. Hebben ze soms twee dezelfde stempels in de pers gedaan? Lijkt me echt heel vreemd.

Huisvlijt komt dan wel in me op. Maar over het hoe en waarom...
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Gebruikersavatar
resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 sep 2009, 13:34
Locatie: Groningen

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door resparvae »

Ik heb vroeger diverse "munten" met 2 gelijke zijden gehad. Deze werden vroeger door de maker (Peter Märki) aangeboden op zijn website http://www.klangspiel.ch. Tegenwoordig staat op de plek waar hij vroeger die munten aanbood deze tekst:

" Info Gleichseitige Münzen

An dieser Stelle habe ich früher diverse gleichseitige Münzen angeboten, welche durch Zusammenfügen zweier Kursmünzen entstanden. Ein ideales Zauberer-Zubehör

Gemäss Staatsanwaltschaft See / Oberland habe ich damit gegen Art. 243 verstossen. Ich hätte "Gegenstände hergestellt ... so dass die Gefahr einer Verwechslung mit in Kurs stehenden Münzen geschaffen wurde".

Ich habe die Rechtslage früher anders interpretiert, bin damit aber offenbar falsch gelegen.

Sie brauchen bei mir nicht nach gleichseitigen Münzen nachzufragen, ich verkaufe keine mehr. Schade.

Peter Märki
"
Aangezien er telkens weer nieuwe verzamelaars bijkomen lijkt het mij goed deze info weer eens op te rakelen.
De kwaliteit van deze "munten" is zo goed dat je echt serieus onderzoek moet doen wil je erachter komen dat ze vals zijn.

Uiteraard weet ik niet of deze aangeboden munt afkomstig is van dhr. Märki, maar dat er veel van deze munten verkocht zijn is bekend.

Groet
Thomas
merijn11
Donateur
Donateur
Berichten: 250
Lid geworden op: 11 dec 2011, 20:42

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door merijn11 »

zijn vaak makkelijk te herkennen door
a: afwijkend gewicht
b: naad die over het midden van de munt loopt
Gebruikersavatar
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 1732
Lid geworden op: 23 mei 2013, 11:38

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door janssenfrank »

opbrengst: 222 euro, excl. opgeld en portokosten.

Ik ga ook eens op die dingen knutselen... Gewoon twee munten helemaal afvlakken met de vlakschuurmachine en daarna wat goeie pattex ertussen. dat zal wel houden
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Gebruikersavatar
llinde Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 2992
Lid geworden op: 09 jan 2010, 18:57
Locatie: Assen

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door llinde »

merijn11 schreef:zijn vaak makkelijk te herkennen door
a: afwijkend gewicht
b: naad die over het midden van de munt loopt
Heb jij zoveel van deze munten van Peter Märki in handen gehad dat je dit met zoveel zekerheid durft te zeggen?
Zelf heb ik er nooit één in handen gehad, maar ik ken wel mensen die dat wel hebben gehad, en die hebben duidelijk een heel andere mening dan jou.....

Luit
Gebruikersavatar
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator
Berichten: 2532
Lid geworden op: 16 mar 2012, 10:57
Locatie: Onder Rotterdam

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door Stephan O »

Dit is zeker een apart stuk... er is geen deling te zien op de foto's bij Catawiki.

Wel vindt ik het een eigenaardige bieding, de biedstappen zijn ook wel apart:

Afbeelding
Van 75 naar 200 euro...???

Of dan wil je de munt heel graag hebben, of er veel geld voor krijgen...!?

Gelukkig spaar ik geen munten met bijzondere afwijkingen ;) zou een duur grapje worden.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Gebruikersavatar
resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 sep 2009, 13:34
Locatie: Groningen

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door resparvae »

llinde schreef:
merijn11 schreef:zijn vaak makkelijk te herkennen door
a: afwijkend gewicht
b: naad die over het midden van de munt loopt
Heb jij zoveel van deze munten van Peter Märki in handen gehad dat je dit met zoveel zekerheid durft te zeggen?
Zelf heb ik er nooit één in handen gehad, maar ik ken wel mensen die dat wel hebben gehad, en die hebben duidelijk een heel andere mening dan jou.....

Luit
Inderdaad Luit,

De munten van Peter Märki zijn opvallend correct. Dikte, gewicht, magnetisme vallen allen binnen de normale parameters. Ik heb zelfs een 2 Euromunt gezien waarbij het randschrift (van Duitsland!) en de ribbels klopten. Alleen met de microscoop was er op een klein stukje van de rand met moeite een lijntje te zien. Echt vakwerk van deze man.
Hij maakte ze ten behoeve van goochelaars en dan moeten ze natuurlijk wel zo normaal mogelijk zijn.

Groet
Thomas
Gebruikersavatar
llinde Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 2992
Lid geworden op: 09 jan 2010, 18:57
Locatie: Assen

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door llinde »

Stephan O schreef:Dit is zeker een apart stuk... er is geen deling te zien op de foto's bij Catawiki.
De foto's zijn dan ook niet van een dergelijke kwaliteit dat een door Peter Märki gemaakte munt hierop herkend zou worden.
Wat in ieder geval zeker is, is dat dit nooit een per ongeluk ontstane misslag kan zijn. Twee keer hetzelfde stempel in een moderne muntmachine gaat niet zomaar...
Maar blijkbaar is er ook voor bewust fout gemaakte munten een goede markt.

Luit
Mooie Muntjes Nederland
Volledig lid
Volledig lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 23 aug 2012, 07:57

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door Mooie Muntjes »

Schandalig dat deze zo op een online veiling wordt aangeboden zonder dat er nadere reseach/keuring is gedaan (zie het namelijk nergens staan in de advertentie en de munt komt uit Frankrijk dus das niet om de hoek). Wat het nog erger maakt is dat Catawiki deze ook nog durft in te schatten op € 500 - € 650 opbrengst!!! Jammer joh, niet eens de helft van de onderkant van de schatting..... Ach wat maakt dat ook uit, de centjes zijn weer binnen...
Gebruikersavatar
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 1732
Lid geworden op: 23 mei 2013, 11:38

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door janssenfrank »

Die biedstappen zijn inderdaad heel raar. Misschien had iemand een autobod willen doen, maar het verkeerde vakje ingevuld.

Ach, ze vragen maar wat ze willen en ze geven maar wat ze willen. Het is toch niet mijn verzamelgebied.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1062
Lid geworden op: 09 nov 2009, 19:22

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door rtholen »

Zo een stuk is altijd maakwerk buiten het muntgebouw. Daar hoef je niet eens een onderzoek op los te laten.

Toen ik misslagen op Catawiki te koop wilde aanbieden, mocht dat niet. Nu staan ze er bijna wekelijks op :dizzie: .
Mooie Muntjes Nederland
Volledig lid
Volledig lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 23 aug 2012, 07:57

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door Mooie Muntjes »

* Catawiki is altijd erg erg rechtlijnig geweest m.b.t. plaatsen veilingkavels
* Catawiki wijkt nimmer af van hun plaatsingsbeleid. Ook niet als ze doorhebben dat iets veel geld oplevert
* en oh ja, marsmannetjes bestaan ook :lollig:
merijn11
Donateur
Donateur
Berichten: 250
Lid geworden op: 11 dec 2011, 20:42

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door merijn11 »

ik heb geen munten van Peter marki in handen gehad maar ik weet dat deze munten altijd vals zijn. zie ook bericht Ron.

van Peter zijn dan op basis van gewicht kloppend, het lijntje moet je altijd kunnen vinden. alle koninkrijksmunten die ik heb gezien zijn Iig op basis van alleen al afwijkend gewicht zeer makkelijk te herkennen als vals.

wellicht heeft de koper zijn verzamelgebied afgestemd op deze Peter marki. zal Catawiki een worst zijn.
Euro's maken meer kapot dan mij lief is. over een aantal jaren worden de woorden betrouwbaar en integriteit uit de Dikke van Dalen gehaald en komen ze alleen nog voor in de geschiedenisboeken!
Gebruikersavatar
llinde Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 2992
Lid geworden op: 09 jan 2010, 18:57
Locatie: Assen

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door llinde »

merijn11 schreef:ik heb geen munten van Peter marki in handen gehad maar ik weet dat deze munten altijd vals zijn. zie ook bericht Ron.

van Peter zijn dan op basis van gewicht kloppend, het lijntje moet je altijd kunnen vinden.
Dat deze munten altijd vals zijn bestrijd ik niet, daar geef ik je helemaal gelijk in, was immers ook mijn stelling.
Alleen jouw naar nu ook blijkt totaal ongefundeerde uitspraak over het gemakkelijk herkenbaar zijn vind ik wat onhandig.

Het kan namelijk mensen op het verkeerde been zetten, die denken dan dat als het lijntje niet te vinden is een echte misslag te hebben, en dat is dus niet zo.
Dit soort munten zijn NOOIT PER ONGELUK ontstaan, hoe ze er ook uitzien.
Gebruikersavatar
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator
Berichten: 2532
Lid geworden op: 16 mar 2012, 10:57
Locatie: Onder Rotterdam

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door Stephan O »

merijn11 schreef: Euro's maken meer kapot dan mij lief is.
Ze maken meer Euro's kapot dan me lief is ;)

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Gebruikersavatar
lelystad Nederland
Senior lid
Senior lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 18 jun 2010, 23:36
Locatie: gok eens

Re: 20 cent misslag met identieke zijde

Bericht door lelystad »

Al heeft iedereen je verlaten en er niemand meer om je geeft heb je toch nog iemand die aan je denkt. De belastingdienst.

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”