Muntvondst

Heb je vragen over de munt die je hebt gevonden? Wil je iets laten zien? Plaats het hier!

Moderator: koiboyke

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Muntvondst

Bericht door Ilosab »

In Buckinghamshire ten noordwesten van Londen heeft een 59 jarige schatzoeker tijdens een uitje van de plaatselijke metaaldetectorclub een muntschat van 5251 zilveren munten gevonden die waarschijnlijk 1 miljoen euro waard is. De munten zijn 10 of 11 eeuwen oud en zijn mogelijk begraven om te voorkomen dat de Vikingen ze in handen zouden krijgen. Het is de periode van Ethelred II en Knoet de Grote. Volgens de vinder glimmen ze als spiegels en hebben maar 2 mensen ze aangeraakt, degene die ze heeft geslagen en degene die ze heeft begraven. Als de schat wordt verkocht is de helft voor de grondeigenaar en de helft voor de vinder.
Muntschat 1.jpg
Muntschat 2.jpg
Alfred
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Re: Muntvondst

Bericht door NijmegenMunten »

Volgens de vinder hebben maar 2 mensen de munten aangeraakt. Als ik dan de foto's bekijk kan je dat aantal al verdubbelen :suprised:
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ik vraag me ook af of deze mensen wel zo professioneel omgaan met de munten..

Ik zag dat pennies van Aethelred II in behoorlijke staat zo tussen de 200 en 400 pond doen (250-500 euro). Maar wat zullen de prijzen gaan doen nu er zoveel extra munten op de markt komen? Je zou verwachten dat de prijzen wel wat gaan zakken.

Het wordt tijd dat iemand eens een muntschat vindt van 5000+ 3 Gulden munten van Willem I.. worden die ook eens betaalbaarder. :lach:
julia Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door julia »

Hahaha wij doen ons best Jan :lollig:

Zou de schatvinder na zo'n buit het zoeken nog wel leuk vinden?
NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

julia schreef:Hahaha wij doen ons best Jan :lollig:

Zou de schatvinder na zo'n buit het zoeken nog wel leuk vinden?
Tuurlijk! succes smaakt naar meer. :lollig: . Wel een goeie deal 50% vinder 50% landeigenaar. Is daar in Nederland een regel voor?
julia Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door julia »

Ik zie dat jij ook uit Nijmegen komt, leuk!
Volgens mij geldt het in Nederland het zelfde, fifty fifty
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III »

Zeker een mooie vondst! En Jan, ik hoop stiekem dat de prijzen van deze munten inderdaad naar beneden gaat, want ik zoek er nog een voor mijn collectie! :lol:
NijmegenMunten schreef:Tuurlijk! succes smaakt naar meer. . Wel een goeie deal 50% vinder 50% landeigenaar. Is daar in Nederland een regel voor?
Zeker, in Nederland is die regeling hetzelfde, 50 procent vinder, 50% landeigenaar (link).

Groet,

Mika
THCoins
Donateur
Donateur

Bericht door THCoins »

De 50/50 % verdeling is geen vaste regeling in het het Verenigd Koninkrijk !
De regel is dat alles wat op het land gevonden wordt voor de eigenaar van het land is, behalve als daar van tevoren met de zoekers andere afspraken over vastgelegd zijn. Als het vervolgens tot "Treasure" verklaard wordt dan is de eigenaar het verplicht als eerste aan te bieden aan een museum tegen een door een raad van experts vastgelegde prijs.
Om het nog wat Engelser te maken: er zijn een aantal grote regio's waar het schatrecht toebehoort aan Her Majesty, of de hoge adel. Daar krijgt de eigenaar van de grond of de vinder alleen wat de schatrechthouder goeddunkt. bron: http://finds.org.uk/documents/treasure_act.pdf
NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

julia schreef:Ik zie dat jij ook uit Nijmegen komt, leuk!
Volgens mij geldt het in Nederland het zelfde, fifty fifty
Jazeker mooie std he? :lach: . Maar goeie regel, alle partijen tevreden.
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Mooi verhaal, en inderdaad een verontrustende foto, met al die handen in de weer :wtf:

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Terug naar “Muntvondsten”