1 Cent Italië 2013
-
schouten352
- Aankomend lid

1 Cent Italië 2013
Vandaag ontving ik een aantal muntsets. Bij de set van Italië 2013 lijkt het muntplaatje beschadigd te zijn met 'druppels' metaal op zowel voor- als achterkant. Het muntje is vervolgens gewoon geslagen, aangezien bijvoorbeeld een ster gewoon 'doorloopt' op het druppeltje. Wat denken jullie van onderstaande foto's? Is dit bijzonder of komt dit relatief vaak voor?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: 1 Cent Italië 2013
Als eerst welkom op 't forum..
Of het bijzonder is, wat ik dan lees als, mogelijk meerwaarde heeft..
Dan denk ik nee.. of er liefhebbers voor te vinden zijn.. vast wel 1 tje..
Zelf kom ik dit soortgelijke bubbels wel eens tegen op Amerikaanse centen van na 1981..
Die worden veroorzaakt door het Zink in de legering maar dat gaat nu niet op met de Eurocenten aangezien dat staal met een koperlaagje is..
Of het bijzonder is, wat ik dan lees als, mogelijk meerwaarde heeft..
Dan denk ik nee.. of er liefhebbers voor te vinden zijn.. vast wel 1 tje..
Zelf kom ik dit soortgelijke bubbels wel eens tegen op Amerikaanse centen van na 1981..
Die worden veroorzaakt door het Zink in de legering maar dat gaat nu niet op met de Eurocenten aangezien dat staal met een koperlaagje is..
-
Senior
- Volledig lid

Re: 1 Cent Italië 2013
Als de afbeelding doorloopt op de 'druppels', dan zijn die 'druppels' onstaan ná het aanmunten (anders zou je kuiltjes in de muntstempels moeten hebben waarin het patroon doorloopt). Het koperlaagje dat over het staal van de muntplaat heenligt is dus opgebold, en dat komt door roestvorming. Die is op zijn beurt weer ontstaat doordat de koperlaag gaatjes heeft (waardoor er dus zuurstof bij het staal kan komen) of doordat de muntplaat vochtig was tijdens het aanbrengen van de koperlaag. Hoe dan ook, bultjes op de munt waar de afbeelding gewoon over doorloopt, geven aan dat de munt van slechte kwaliteit is en dus juist níet verzamelwaardig (behalve als voorbeeld van hetgeen ik nu heb uitgelegd).
Groeten,
Senior
Groeten,
Senior