Muntschat Wamel 1974

Plaats hier berichten over munten uit de late middeleeuwen. Dit is de periode van het jaar 1050 tot 1500.

Moderator: George_III

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Muntschat Wamel 1974

Bericht door George_III »

Op de afgelopen MPO veiling (November) spontaan geboden op de volgende lot munten. Het bleken zeven Denier Tournois te zijn, uit de muntschat van Wamel. Kon er in eerste instantie geen informatie over vinden, maar heb via mijn broer op de Universiteit Utrecht het Jaarboek van Munt en penningkunde 1974 kunnen vinden, waar veel informatie over de muntschat instond. De schat bleek gevonden te zijn in 1974, bij het aanleggen van een Bushalte, in een klein aardewerke potje. Dit potje is alleen weggegooid door de werklieden, en niet meer terug gevonden :sad:.

De schat bestaat voor het grootste deel uit Franse denier tournois, maar ook een viertal Hollandse penninkjes. In totaal zijn er 967 munten gevonden, (waaronder ook veel beschadigde) .De vroegste munten zijn van ongeveer 1150 en de nieuwste uit 1304, omdat deze laatste nog in goede conditie (niet versleten) zijn, word de datum van de begraving van de schat geplaatst kort na 1300. Opvallend is dat er ook veel niet "royale" munten bij zitten, namelijk de zogenaamde "feodale" munten. Dit zijn munten die geslagen zijn in steden en die vaak buiten deze lokale gebieden geen waarde hadden. Er zitten o.a munten bij van Provence, Auvergne, Anjou en Champagne.

Bijna alle munten in de schat zijn variaties op de Denier Tournois, dit type was ontstaan in de rijke Abdij van Sint Maarten te Tours (vandaar Tournois). Toen Phillipe II Auguste (1180-1223) dit gebied overnam, liet hij zijn naam ook op de munten slaan en werd dit de hoofdmunt van het Franse rijk. Andere koningen en Feodale heren namen dit type munt over voor hun eigen gebieden. In de stad Tours (waar de Denier dus origineel vandaan komt) waren twee mints, de stadsmint (Turonus Civis) en de abdij van Sint-Maarten (SCS' Martinus) net iets buiten de stad gelegen. Deze abdij verdiende veel geld met de pelgrims die er van verre naar toe kwamen, omdat hier tot 1453 de overblijfselen van de Sint lagen.

Als hier iemand interesse in heeft kan ik het hele artikel sturen, PB me dan even :sarcasm2:

Hier bij de munten die ik bij de MPO heb gekocht. (determinatie zelf gedaan, als er een foutje in zit zeg het dan!)
img054.jpg
In totaal zaten er twee verschillende typen munten in mijn lot, waarvan alle geslagen in de abdij van Sint-Maarten.
img055.jpg
De eerste is geslagen van ongeveer 1150 (geen exacte datum bekend) tot 1204. In dit jaar nam de Franse koning Phillipe II Auguste de Touraine over, van de Engelse koning John "lackland" (Jan zonder land). Deze munt is geslagen in de abdij.

Vz: TURONUS CIVI+, met kort kruis
KZ: SCS' MARTINUS+, met Chatêl Tournois (een verbastering van de tempel die op de Karolingische munten stond)
img057.jpg
Van het tweede type zaten er in deze lot 6 (eigenlijk 4 en twee beetjes, heb de mooiste uitgekozen voor op de foto). Deze munten zijn ook in de Abdij geslagen, maar nu met de naam van Phillipe II Auguste. Zij zijn dus na 1204 geslagen, tot aan zijn dood in 1223.

Vz: PHILLIPVS REX, met kort kruis
KZ: SCS' MARTINUS+, met Chatêl Tournois

Als iemand anders heel toevallig ook munten van deze schat heeft (andere muntschatten, zoals Brussel, Brugge of Woensel mogen ook), zou het leuk zij als die ook geplaatst werden!

Groet,

Mika
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Muntschat Wamel 1974

Bericht door Jan W »

Helaas kan ik hier geen bijdragen aanleveren omdat dit buiten mijn verzamelgebied valt. Maar erg leuke informatie om te lezen. :thumb up:
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Leuk om te lezen inderdaad :thumb up:

Nu vraag ik me alleen af, waarom op het eerste type munt staat: TURONUS CIVI+ wat ook refereert naar de stadsmint (Turonus Civis)?

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Stephan O schreef:Nu vraag ik me alleen af, waarom op het eerste type munt staat: TURONUS CIVI+ wat ook refereert naar de stadsmint (Turonus Civis)?
Volgens mij staat Turonus Civis in dit geval voor dat de munt geslagen is bij/voor de stad Tours, maar in de abdij van Sint Maarten. Hierbij ook nog een foto van een vroeger exemplaar (Karolingisch) van deze Denier van Saint-Martin. Deze is niet afkomstig uit Wamel (ook niet uit mijn collectie, helaas.) Hierop is het verschil tussen de tempel (die bijvoorbeeld ook stond op de Dorestadse Deniers) en het Chatêl Tournois goed te zien.
touronus.jpg
Groet,

Mika
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Mika, aangezien je aangeeft dat deze munt niet uit je eigen collectie komt neem ik aan dat de foto ook niet door jou gemaakt is. Misschien kun je aangeven waar de foto vandaan komt? Dit om te voorkomen dat het forum weer door een overijverige advocaat wordt aangeschreven voor copyrightschending...
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Lijkt me inderdaad wel handig. De afbeelding is afkomstig van MA- shops, hier vandaan om precies te zijn. Is dit oke, of moet ik hem eraf halen? Was het topic "Auteursrechtenclaim" aan het lezen, en daar hebben we inderdaad geen zin in.

Groet,

Mika

Terug naar “Late middeleeuwen 1050 - 1500”