Toon hier je middeleeuwse munten.

Plaats hier berichten over munten uit de late middeleeuwen. Dit is de periode van het jaar 1050 tot 1500.

Moderator: George_III

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Toon hier je middeleeuwse munten.

Bericht door George_III »

Misschien is zo'n topic leuk om het middeleeuwse deel van dit forum wat meer leven in te blazen, want ze zijn op dit moment zwaar ondervertegenwoordigd op dit forum.
Het zou leuk zijn als een aantal mensen hun munten hier lieten zien, ben benieuwd wat jullie te bieden hebben :lol:
Hoeft niet alleen van Europa te zijn, munten uit India, China of Arabië zijn ook mooi!

Ik zal in ieder geval beginnen:
Henry1.2.jpg
Henry2.1.jpg
Twee keer een Voided Longcross penny uit Engeland Henry III (1216-1272). De eerste is een Class 2B (geslagen in 1248), geslagen te Canterbury door Nicole. De tweede is een Class 5B2 (1252-1253), ik kan alleen het omschrift op de achterkant niet lezen, iemand een idee? Het belangrijkste verschil tussen deze twee is de scepter. Classes 1-3 hebben geen scepter, Classes 4-7 wel. Dit type (longcross) werd ingevoerd door Henry III, omdat de oude typen (short cross) te makkelijk te snoeien waren. Met dit lange kruis kon men sneller zien of er met de munt "geknoeid" was.

VZ: hENRICUS REX TERCI, met buste (met/zonder scepter).
KZ: NIC OLO ONC ANT, in vier kwartieren met kruis.

De volgende had ik al op dit forum geplaatst, maar voor de compleetheid zet ik hem er ook nog bij:
img036.jpg
Een Denaro, geslagen te Valencia (Spanje), van 1238 tot 1276, onder koning Jaume I. Hij veroverde Valencia op de Moren, en word daarom ook wel "el Conquistador" (de veroveraar) genoemd. Dit is het eerste type dat onder zijn regering in Valencia werd geslagen.

VZ: IACOBUS REX: met borstbeeld.
KZ: VALENCIE+ met boom.

Hopelijk plaatsen meer mensen hier hun middeleeuwers.

Groet,

Mika
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Re: Toon hier je middeleeuwse munten.

Bericht door neozion »

anders mag de mod wel mijn topics hierin mergen van de middeleeuwse munten
THCoins
Donateur
Donateur

Bericht door THCoins »

Leuk initiatief !
Deze periode is al een beetje aan de late kant voor mijn verzameling. Maar hier een paar:
- Henry III, Nicole on Lund.
HenriIIISmall.jpg
- Shahi of Kabul en Ohind, Spalapati Deva, ca 870-950 AD
BH3D1.jpg
En om wat binnen het late middeleeuwen tijdvlak te blijven een latere navolger van de vorige:
-Sultans of Delhi: Sultana Raziyya.
RaziyyaTye393Small.jpg
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Leuk THCoins, vooral die penny is in mooie conditie!

Hierbij nog een bijdrage van mij: (staat eigenlijk al op het forum)
tol2.jpg
Een Denaro, geslagen te Toledo (Spanje), van 1158 tot 1214. Geslagen onder Alfonso VIII van Castilië, ook wel "de edele" genoemd,

VZ: ANFUS REX met borstbeeld.
KZ: kasteel
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Trouwens THCoins, is dit toevallig dezelfde penny als Hier onder class 5B2 staat? :lollig:
Staat in ieder geval op de site "Notes: Whilst 5b2 coins of Nicholas are amongst the commonest of Henry III pennies, this particular one is a lovely example of one of the scarcer varieties. VF, toned. Image courtesy of THCoins"
Dit is onder andere een site die ik ook gebruik om munten van Henry III te determineren!

Groet,
Mika
THCoins
Donateur
Donateur

Bericht door THCoins »

Ja, die op de Henry III site is van mij. Is wel leuk om je eigen muntje op een referentiesite terug te zien toch ?
(Maar niet alles wat ik heb is in zo'n mooie staat vanzelfsprekend)
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Nog even drie uit mijn eigen collectie:
img044.jpg
Een laat middeleeuwse Reaal, geslagen te Toledo (Spanje), tussen 1474 - 1504, onder Ferdinand (II) van Aragon en Isabella (I) van Castilië. Zij verenigde, door middel van hun huwelijk, de Koninkrijken van Aragon en Castilië en stichtte zo het moderne Spanje. Deze munt kan dus gezien worden als de eerste "echte" Spaanse munt.

VZ: FERNANDVS · ET · ELISABET, met verenigd wapenschild van Aragon en Castilië
KZ: REX · ET · REGINA · CAST · LEGION, met Pijlenbudel (herkent iemand deze van de provinciale munten? :lol: ) en een ossenjuk.
img050.jpg
Nog een Spaanse, maar dit keer weer een Denaro, van Alfonso X "el Sabio" (de wijze) van Castilië. Dit type wordt een "six-line denaro" genoemd, en is geslagen tussen 1221 - 1284. Helaas staat er geen mintmark op, dus ik zal nooit weten waar hij geslagen is. :(

VZ: ALFONSVS REX CASTELLE ET LEGIONIS verdeeld over zes lijnen
KZ: Kruis met twee leeuwen en twee kastelen
img046.jpg
Nu weer een Engelse penny, geslagen onder Edward I (1272-1307), te Londen. In een van mijn eerdere posts in dit topic had ik het over de longcross Penny's van Henry III. Na zijn dood ging de macht naar Edward, die toen nog op kruistocht in het heilige land was. Eenmaal aangekomen in Engeland hervormde hij de muntslag opnieuw en voerde dit type Longcross in. Dit is een van de meest voorkomende middeleeuwse munten, geslagen in vele varianten, waarvan deze munt een van klasse 3G (1280-1281), 9A (1299-1300) of 9B (1299-1300) is.

VZ: EDW R' ANGL' DNS HYB, met gestileerde buste van Edward I
KZ: CIVITAS LONDON, in vier kwartien van kruis, met vier "pellets"

Groet,

Mika

Terug naar “Late middeleeuwen 1050 - 1500”