Chai

Plaats hier berichten over zogenaamde knutselmunten. Soms worden munten bewerkt om er een sieraad van te maken of om iets te duidelijk te maken. Vooral in oorlogstijd was/is dit een favoriete bezigheid.
Martin
Senior lid
Senior lid

Chai

Bericht door Martin »

Chai.

Het symbool Chai is een oud joods symbool dat staat voor ‘leven’, de gehechtheid daaraan en de hoop die er uit spreekt. Het is een samenvoegsel van de letters Chet en Yud. Volgens de kabbalistische leer staan deze ook voor de getallen 1 en 8. Dat is dan weer de reden dat 18 een joods geluksgetal is maar ook giften aan charitatieve instellingen zijn vaak een veelvoud van 18. Tussen haakjes is het zeer frappant en wrang dat ook neo-nazi’s koketteren met hetzelfde getal. Hun insteek is dezelfde want in ons alfabet zijn de eerste en de achtste letter van ons alfabet de a en de h…
In tegenstelling tot veel andere symbolen heeft de Chai geen religieuze betekenis en komt als zodanig al voor voordat onze jaartelling begon. Ook nu kun je het nog tegenkomen als graffiti, verwerkt in sieraden en modeartikelen en bumperstickers. Traditioneel wordt het ook veel als hangertje gedragen waarvan dit ook een voorbeeld is. Hier betreft het een muntstuk van 10 stuivers maar talloze munten (ouder en moderner) zijn ook bewerkt op eenzelfde manier.
chai a.JPG
chai b.JPG
Martin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
CorioCoins

Re: Chai

Bericht door CorioCoins »

Mooi muntje om te zien, persoonlijk vind ik (sommige) bewerkte muntjes ook zeer interessant.
Ook de geschiedenis erachter is boeiend. Helaas ben ik een exemplaar als deze nog nooit tegengekomen.
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

Was ooit mijn eerste gedachte bij dit symbool in een munt dat er een N was uitgezaagd en het gaatje diende om een ketting door te doen....
Later kwam ik tot de ontdekking dat het om een oud joods symbool ging zoals door Martin omschreven.

Onderstaande halve gulden van Wilhelmina uit mijn eigen verzameling.
Hanger halve gulden 1909 vz.jpg
Hanger halve gulden 1909 az.jpg
Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
CorioCoins

:klap: grrrr ook weer zo'n mooie Ludo.
Ben ik zeker de enige die een dergelijke munt niet kent en heeft :onfused:
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Ik heb hier nog niet eerder van gehoord, zeer interessant.
En mooie voorbeelden ;)

Zelf heb ik er ook geen in de verzameling, ook totaal niet mijn verzamelgebied.
Mocht ik er een tegenkomen dan hoor je van me, Bert :P

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
CorioCoins

Dat zou ik zeker op prijs stellen Stephan. Door velen wordt iets dergelijks onterecht als figuurzaagde misvormingen gezien.
Mijn verzameling is aangevuld met slechts een aantal mooie oorlogs "bewerkingen" en een aantal geklopte munten.

Ik zou er graag eentje overnemen liefst in van koninkrijkmuntje.
Dus @ Ludo, mocht je hem ooit weg doen please PB me :lach:
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

xntriq-coins schreef: Ik zou er graag eentje overnemen liefst in van koninkrijkmuntje.
Ik zal aan je denken, maar ik moet dan toch eerst een PB sturen aan enkele andere mensen.......

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
CorioCoins

Lumi schreef:
xntriq-coins schreef: Ik zou er graag eentje overnemen liefst in van koninkrijkmuntje.
Ik zal aan je denken, maar ik moet dan toch eerst een PB sturen aan enkele andere mensen.......

Ludo
Welke mensen moet ik van te voren een bug sturen zodat ze je pbtje niet ontvangen ;-)
Nee geintje, ik kan me voorstellen dat er meerderen interesse hebben en zoals (bijna) een ieder heb ik helaas ook maar een beperkt budget.
Mag ik vragen hoe jullie hieraan komen? Gewoon tussen een lotje gevonden of specifiek naar gezocht?

mvg,

Bert
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

xntriq-coins schreef:Mag ik vragen hoe jullie hieraan komen? Gewoon tussen een lotje gevonden of specifiek naar gezocht?

mvg,

Bert
Soms doe je gewoon leuke vondsten, ook wel eens onverwacht, zo'n dingen die je pad kruisen. Ga maar eens op zoek naar een op de een of andere manier bewerkte munt. Je kunt dan denken aan een 'Wilhelmina in londen'-gulden; daar is wel aan te komen via een winkel, advertentie of beurs. Een bekkensnijderduit, die veel vaker voorkomt en heel wat minder kostbaar is, dat is andere koek! Die vindt je soms in scharrelbakjes of kleine advertenties. Soms ook in een lotje; dat valt het minder op dat ze 'kapot' zijn. Een handelaar die het leuke verhaal erachter kent zal toch een redelijke inzetprijs kunnen verwachten bij een verkoop. Munten met een spijkergat omdat ze eens ergens opgenageld zijn om onheil af te wenden, (letterlijk) onder de trein zijn gekomen of verknipt tot een gasmuntje, zomaar wat 'kapotte' munten eigenlijk. Maar wel heel veel met een eigen verhaal.
Deze munt stond onlangs op MP. OUDE MUNT schreeuwde de kop en na aanklikken verklaarden twee vage foto's het aanbod. Scherp genoeg om hem niet hoog te waarderen en duidelijk zwaar aangetast. Meer tekst ter toelichting was overbodig geacht dus dit trok meteen mijn interesse en ik heb hem meteen op 'volgen' gezet. Tot mijn tevredenheid bood er helemaal niemand op dat object en heb toen een bescheiden bedrag ingezet. De verkoper die verder vooral voetbalartikelen aanbood reageerde enthousiast en de deal was snel gemaakt, allebei tevreden.
Het symbool herkende ik meteen als Joods teken en ik herinnerde me ook weer er eens ergens over gelezen te hebben. Wat zoekwerk leverde veel aha-momenten op en ik kickte steeds meer op wat voor me op tafel lag. Op zo'n moment ben ik niks te beroerd dit genoegen te delen door het te tonen en erover te vertellen wat ik (tot dan toe) erover weet. Super als er feedback komt in de vorm van afbeeldingen of aanvullingen :thumb up: .
Chai-munten zijn helemaal niet zeldzaam maar je moet afwachten tot je er ergens eentje tegenkomt. Ze circuleren vooral in Joodse kringen waar ze vaak worden doorgegeven van generatie op generatie. Het is ook een onbeladen symbool, antiek en toch nog steeds in de mode, ook in de letterlijke zin van het woord.
Voor mij zijn de waarde en de prijs voor iets dergelijks niet te vergelijken. Onbeschadigd was de munt duurder geweest maar dan had ik hem ook niet aangeschaft. Ach ja, ook de kwinkpaden van de numamistiek mag ik graag bewandelen en ben daarin niet de enige :angel: .

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
CorioCoins

Leuke uitleg en mooi geschreven Martin.

Persoonlijk heb ik daar ook wel iets mee.
Ik heb enkele mooie Wilhelmina in Londen gulden bewerkingen (helaas nog geen kwartje)
Tevens een aantal geklopte munten :
Van een duidelijk privé bewerkte halve gulden "met 10 rondom" naar een "OZO" dubbeltje tot "Margriet" klop gulden 1929.
Toevallig heb ik van de laatste 2 exemplaren dus indien iemand interesse heeft ;-)

Ik vind dergelijke muntjes meestal in grotere lotjes of zelf in de bodem en leg ze dan aan de kant.
Meestal kosten grotere lotjes (vaak ook bodemvondsten) niet veel en heb ik toch al een paar exemplaren voor een betaalbare prijs mogen toevoegen.
Een bekkensnijder (getande munt) ontbreekt ook nog in mijn verzameling overigens.

Van sommige weet ik niet eens waarom ze zijn bewerkt,
vandaar dat ik het interessant vind om hier te lezen over "Chai" terwijl ik in eerste instantie ook alleen een uitgezaagde N zag.
Het verhaal over de herkomst maakt de munt zeker mooier en zeer leerzaam voor nieuwsgierige verzamelaars als ikzelf.

mvg,

Bert
CorioCoins

Ik wil even terugkomen op de bovenstaande muntjes.
Na enig onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat het muntje niet is voorzien van een CHAI teken,
De letter CHET is aan beide zijden gesloten maar de letter HEJ is aan de linkerzijde geopend...
HEJ (HEE) hetgeen ook wel god en 5 betekent :-) :
In Judaism
Hei is often used to represent the name of God, as He stands for Hashem, which means The Name and is a way of saying 'God' without actually saying the name of God.
In print, Hashem is usually written as Hei with a cupchick (apostrophe): 'ה

Ik heb een gelijke munt kunnen aanschaffen bij een van mijn favoriete ebay verkopers :-)

Volgens mij is het daarom een soort amulet met een joods geloofsteken, doch zonder dat het direct herkenbaar was voor een ieder.
Zodat je anoniem trots kon zijn op je herkomst :-)
Wellicht ook een soort verzet zoals de Wilhelmina in Londen, omdat antisemitisme ook al voor WO II bestond?
Laatst gewijzigd door CorioCoins op 14 jan 2015, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Ik denk dat je inderdaad wel eens gelijk kunt hebben.

Net even gezocht op 'HEJ coin' bij google en heb onderstaande link gevonden, met nog een aantal HEJ symbolen op/in Nederlandse munten.
www.nederlandsemunten.nl

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Bert,

heb je een kiekje van deze nieuwe aanwinst?

In de link die Stephan gaf, staat het exemplaar uit mijn verzameling. (kwartje Willem I)
Het 'pietje' wat staat afgebeeld was ook van mij, maar deze heb ik later weer verkocht.

Dergelijke stukken zijn lastig te vinden, maar vaak wel voor weinig geld te koop. Simpelweg omdat men niet weet wat het doel en de betekenis van het stuk is.
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

indiener RTholen
:lollig: ik zie het nu ook ineens, ik had alleen nog maar naar de foto' s zitten kijken.

Gr, Stephan
CorioCoins

Bij deze het aangekochte exemplaar... met foto's van Jacco van Poortvliet :-) (JVP munten)
Heb je misschien wat meer info Ron? Klopt mijn gedachte?
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Ik durf geen uitsluitsel te geven.

Destijds heb ik contact gezocht met een aantal mensen die meer zouden kunnen weten van de historie, maar jammerlijk genoeg heb ik nooit reactie's terug ontvangen.
CorioCoins

Alweer een tijdje geleden voor een dergelijk muntje dus hier nog maar eens een exemplaar :-)

Terug naar “Knutselmunten en muntsieraden”