cilindervormige munt Niue

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Oceanië.

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

cilindervormige munt Niue

Bericht door janssenfrank »

Op de site van de KNM is vanaf vandaag de nieuwste 25 dollar "munt" van Niue te koop. Ik moest even opzoeken waar het lag, maar het is dus een eilandje in Polynesië :).

Opvallend: deze munt is cilindervormig (nu zijn alle munten dat, alleen is deze 'iets' dikker dan een gemiddelde munt, namelijk 17,6 mm. Ter vergelijking: de diameter is 25,4 mm. Het gewicht is 3 Oz en de munt is van puur zilver (nou ja: .999).

Het prijskaartje is niet mals: 399 euro, zeker als je bedenkt dat de metaalwaarde van 3 Oz zilver ongeveer 50 euro is.

Met een oplage van 2014 stuks is het niet denkbaar dat er veel mensen hun brood mee gaan afrekenen bij de bakker. Bovendien zul je niet lekker lopen met zo'n ding in je broekzak. Het dragen van bretels wordt dan zeker aangeraden.

Zijn er al mensen die in de startblokken staan om dit muntje te bestellen?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: cilindervormige munt Niue

Bericht door Jan W »

janssenfrank schreef:Zijn er al mensen die in de startblokken staan om dit muntje te bestellen?
Euh, nee, echt niet. Dit heeft in mijn ogen weinig meer te maken me het verzamelen van munten. Wat is de volgende fase: de eerste pyramide-vormige munt? De eerste dobbelsteen-vormige munt? De gitaarmunten hebben we inmiddels al gehad :knipoog: .
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Jan W schreef:
janssenfrank schreef:Zijn er al mensen die in de startblokken staan om dit muntje te bestellen?
Euh, nee, echt niet. Dit heeft in mijn ogen weinig meer te maken me het verzamelen van munten. Wat is de volgende fase: de eerste pyramide-vormige munt? De eerste dobbelsteen-vormige munt? De gitaarmunten hebben we inmiddels al gehad :knipoog: .
Hmmm... hij is me net te duur, anders zou ik er wel een paar kopen :knipoog:
De pyramide-munt is er al hoor, ook van Niue:
http://firstcoincompany.com/S/niue-isla ... proof-2014
en dobbelsteenvormige munten heeft Niue ook, speciaal voor Jan met de afbeeldingen pyramides :angel:
http://firstcoincompany.com/S/niue-isla ... proof-2014

Ja ja als je 'munten' verzameld heb je heel wat mogelijkheden :dizzie: Wat zoek je nog meer Jan??? :eeeh:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

Ik had pas de piramide munt in de verkoop met de coa erbij (coa erbij doet het altijd goed :knipoog: ). Was hem binnen een paar minuten kwijt op internet voor een belachelijk hoge prijs. Blijkbaar is voor dat soort dingen toch vraag.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

neozion schreef:Ik had pas de piramide munt in de verkoop met de coa erbij (coa erbij doet het altijd goed :knipoog: ). Was hem binnen een paar minuten kwijt op internet voor een belachelijk hoge prijs. Blijkbaar is voor dat soort dingen toch vraag.
Ja hoor hij had weer een pyramide munt te koop :angel: Hoe kwam je daar nou weer aan? :dizzie:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Nu moet ik toch eerlijk toegeven dat ik dit soort "munten" wel iets vind hebben. Ik had eerst zoiets van "daar komt de KNM weer", maar ik zag onderstaand filmpje over de productie van de cilindermunt, en er zit toch een aardig staaltje techniek achter

[youtube][/youtube]

Tja, en dan een piramide-munt en een vierkante (kubus) munt, het kan allemaal tegenwoordig. Maar met munten en met geld heeft het volgens mij niet veel meer te maken. Het zijn hebbedingetjes of kleine kunstwerkjes, maar wat ik al zei: je loopt er niet meer naar de bakker om je krentenbol mee af te rekenen.

Zou er al een bolvormige munt bestaan? Dat lijkt me ook nog wel een uitdaging om te ontwerpen en om te maken. Die munten kun je immers niet onder een pers van 60 ton leggen, dus dat wordt dan waarschijnlijk laseren. Een bolvormige munt doet meteen denken aan de tijd dat ik nog knikkerde en een 'oliebol' ruilde tegen 10 'kattenogen'. Goeie ouwe tijd....

neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

koenmunten schreef:
neozion schreef:Ik had pas de piramide munt in de verkoop met de coa erbij (coa erbij doet het altijd goed :knipoog: ). Was hem binnen een paar minuten kwijt op internet voor een belachelijk hoge prijs. Blijkbaar is voor dat soort dingen toch vraag.
Ja hoor hij had weer een pyramide munt te koop :angel: Hoe kwam je daar nou weer aan? :dizzie:
koen, wij hadden tegelijk het stukje gepost. Ik had het over een IOM munt, jij over een Niue munt die echt 3d is.

Ik had het over deze munt: http://www.coinnews.net/2007/12/06/pyra ... -man-3861/

Vond dat eigelijk qua vorm (hij past niet echt in een portemonnee) al belachelijk, maar de 3d versie die je laat zien, tja, die land moet denk ik stoppen met "munten" maken.
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Grappige 'munt'.

het ziet er een beetje uit als een rolstempel, geeft denk ik ook wel een leuk patroon ;)

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Hoi,

Voor mij zijn dit snuisterijen, geen munten. De maatstaf ligt voor mij bij munten die in principe als betaalmunt zijn uitgegeven. Daarbij zijn de dukaten natuurlijk een twijfelgeval, aangezien je die nu niet meer als betaalmunt aan kunt merken. Munten die uitsluitend worden geproduceerd om de kas van de uitgevende munt te spekken, horen niet thuis in mijn verzameling.

Daarbij vind ik het toch mooi als een moderne munt herkenbaar is als munt, dus enigszins plat en het liefst min of meer rond. Daarbij wordt het de makers van kogelgeld en stuiverbonken uit het verleden vergeven dat zij zich niet aan mijn regels hebben gehouden, aangezien we die als voorlopers van munten zouden kunnen beschouwen.

Overigens kwam een tijdje geleden ook plastic geld op het forum aan bod. Ik beschouw plastic geld ook niet als munten; ik zou ze eerder bij het papiergeld indelen.

Vriendelijke groet,

Mark
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

koenmunten schreef:De pyramide-munt is er al hoor, ook van Niue: en dobbelsteenvormige munten heeft Niue ook, speciaal voor Jan met de afbeeldingen pyramides :angel:

Ja ja als je 'munten' verzameld heb je heel wat mogelijkheden :dizzie: Wat zoek je nog meer Jan??? :eeeh:
:lollig: Een munt in de vorm van een sneeuwvlokje?
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

marksch schreef:Overigens kwam een tijdje geleden ook plastic geld op het forum aan bod. Ik beschouw plastic geld ook niet als munten; ik zou ze eerder bij het papiergeld indelen.
Als het gaat over het Nederlandse plastic geld ben ik het hier absoluut niet mee eens; die reken ik wel degelijk onder muntgeld.
In 1949 trad Nederland toe tot de NATO en in 1951 was het dan zo ver: Nederlandse militairen gingen oefeningen houden in het buitenland. De valutaregels waren toen nog erg streng en je mocht niet zomaar geld meenemen naar het buitenland en geld wisselen was ook aan allerlei voorschriften gebonden. De Nederlandse militairen kregen toen vijf gulden 'plastic geld' mee om inkopen te kunnen doen in de kantine.
Voor het spuitgieten van de 'munten' werden twee bedrijven benaderd: de Hollandse Knopenfabriek in Spakenburg mocht de munten van 1, 5, 10 en 25 cent produceren. Ook waren er munten van 100 en 500 cent die werden uitbesteed aan de N.V. Luxor Plastics uit Amsterdam. Die van 100 cent vooral waren een ramp; door het productieprocede braken deze makkelijk doormidden.
In 1952 tot 1954 zijn de muntjes opnieuw ingezet maar N.V. Luxor werd bedankt voor zijn inspanningen en de munten van 100 en 500 cent werden vervangen door (PAPIEREN) biljetten.
Onveranderd bleef de regel dat militairen die terugkwamen van de buitenlandse escapades, hun overgebleven munten en papiertjes mochten inruilen tegen 'echt' geld. Dit gebeurde bijna volledig, reden waarom zij tamelijk schaars zijn.
Vanaf 1955 werden de deviezen-bepalingen versoepeld en was het niet langer verboden Nederlands geld te 'exporteren' en verdween het plastic geld uit de kassaladen, ook in Seedorf.
Jacques Schulman beschrijft deze munten ook in zijn standaardwerk over de 'Nederlandse munten' en zijn daar opgenomen onder nummer 1475 tot en met 1480.
Zelf beschouw ik ze als munten omdat het een door de overheid uitgegeven en erkend betaalmiddel was, een groot verschil met penningen en/of jetons. Biljetten zijn voor mij gedrukt en niet gegoten of geslagen. Bovendien wordt de waarde daarop aangegeven door middel van met inkt geschreven tekst.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Jan W schreef:
Pff, ik zie nu een munt staan in de vorm van een ..... kerstboom.... :wtf: :crying: http://www.ma-shop.com/emporium/item.ph ... 93&lang=nl
Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird »

Munten horen volgens mij rond te zijn. Maar ik begrijp best dat er mensen zijn die andere vormen ook verzamelen.Elk zijn goesting,als het mooi is vind ik het normaal dat er kopers voor zijn.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Of in de vorm van een landkaart...
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Palmbird schreef:Munten horen volgens mij rond te zijn. Maar ik begrijp best dat er mensen zijn die andere vormen ook verzamelen.Elk zijn goesting,als het mooi is vind ik het normaal dat er kopers voor zijn.
Mooi is natuurlijk relatief, ik persoonlijk vind het best mooie dingen, maar ben niet van mening dat het munten zijn.
Meer leuke hebbedingetjes, of ruilobjecten, net als schelpengeld, kogelgeld, etc.

Ik vind het wel goed om te zien dat ze creatief zijn, en met de 3d objecten ook innovatief.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Op catawiki wordt nu een kavel geveild dat wel gerelateerd is aan dit topic: 5 geometrische 'munten' van Somalië:

link naar kavel

Afbeelding
Foto: Holland Coin House/ catawiki

Eigenlijk vind ik dit hele saaie munten. Gewoon een blok ijzer waar ze wat in hebben gelaserd. Dan vind ik die munt van Niue toch mooier.

Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Ben ik met je eens.
Btw de tweede van links is gewoon een kanonskogel met een figuur er in... speciaal voor de piraterij in Somalië :silent:

Gr, Stephan
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Jammer dat ze niet het formaat en het gewicht hebben vermeld. Maar volgens mij zijn ze niet zo groot en is het eerder een kanonsknikker :knipoog:

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

janssenfrank schreef:Op de site van de KNM is vanaf vandaag de nieuwste 25 dollar "munt" van Niue te koop. Ik moest even opzoeken waar het lag, maar het is dus een eilandje in Polynesië :).

Opvallend: deze munt is cilindervormig (nu zijn alle munten dat, alleen is deze 'iets' dikker dan een gemiddelde munt, namelijk 17,6 mm. Ter vergelijking: de diameter is 25,4 mm. Het gewicht is 3 Oz en de munt is van puur zilver (nou ja: .999).

Het prijskaartje is niet mals: 399 euro, zeker als je bedenkt dat de metaalwaarde van 3 Oz zilver ongeveer 50 euro is.

Met een oplage van 2014 stuks is het niet denkbaar dat er veel mensen hun brood mee gaan afrekenen bij de bakker. Bovendien zul je niet lekker lopen met zo'n ding in je broekzak. Het dragen van bretels wordt dan zeker aangeraden.

Zijn er al mensen die in de startblokken staan om dit muntje te bestellen
?
Ik denk het wel. Heb je de set op Catawiki gezien van Pyramide, Cilinder, Kubus, Kogel en Kegel 1 dollars uit Somalie. Er wordt op geboden...
Slechts verzilverd. http://veiling.catawiki.nl/kavels/90728 ... tric-coins

Melcoins
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

De nieuwste loot aan de stam van onzinnige "munten": http://www.ma-shops.com/berk/item.php5?id=1217&lang=nl

Een 2 dollar van 31,10 gram puur zilver met... een brokje lava! Sjonge. Dit werkje wordt geslagen in een oplage van 688 stuks en moet 279 euro kosten. Een hele hoop geld voor een ounce zilver en een brokje lava... :crying:
(ounce zilver doet momenteel 12,24 euro - de zilverprijs staat momenteel erg laag: 393,50 per kilo - , van een stukje lava is de waarde nihil). Voor die 279 euro koop je dus ook 705 gram puur zilver.

Maar ook hier zal wel weer een markt voor zijn.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Ok, ik verklaar me nu onafhankelijk van Nederland, richt een eigen souvereine staat op (uiteraard een keizerrijk) en ik begin vanavond nog met het uitbrengen van eigen 'munten'.

Wat ze in Niue kunnen, kan ik ook.

neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

Jan W schreef:De nieuwste loot aan de stam van onzinnige "munten": http://www.ma-shops.com/berk/item.php5?id=1217&lang=nl

Een 2 dollar van 31,10 gram puur zilver met... een brokje lava! Sjonge. Dit werkje wordt geslagen in een oplage van 688 stuks en moet 279 euro kosten. Een hele hoop geld voor een ounce zilver en een brokje lava... :crying:
(ounce zilver doet momenteel 12,24 euro - de zilverprijs staat momenteel erg laag: 393,50 per kilo - , van een stukje lava is de waarde nihil). Voor die 279 euro koop je dus ook 705 gram puur zilver.

Maar ook hier zal wel weer een markt voor zijn.
http://www.knm.nl/Cook-Islands-5-Paasei ... duct/4727/

nog een munt met een lava steentje erin ;)
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

neozion schreef: http://www.knm.nl/Cook-Islands-5-Paasei ... duct/4727/

nog een munt met een lava steentje erin ;)
Vol trots laten ze hierover weten:

De munt toont de beroemde beelden van Paaseiland, en heeft een inzet van een authentiek stukje lava, afkomstig van het vulkanische eiland.

:oops: Ik dacht al aan een vreemde insluiting!!!

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Terug naar “Oceanië”