wie heeft meer info over dit muntje

Plaats hier berichten over munten uit de late middeleeuwen. Dit is de periode van het jaar 1050 tot 1500.

Moderator: George_III

selders
Lid
Lid

wie heeft meer info over dit muntje

Bericht door selders »

zover ik gevonden heb zou dit een kopje zijn
maar helaas geen catalogus nog over dit type munt
gevonden (denk ik) kopje uit
graaf floris IV 1222-1234
of
willem 2 periode 1234 - 1256
weet iemand wat voor muntje dit dus op zeker is aangezien ik deze munt liefst wil ruilen
tegen later provinciaal maar wel de goede informatie erbij wil verstrekken
om problemen later te voorkomen
diameter muntje is 11 mm

bvd matty (Zoetermeer)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Petrus
Lid
Lid

Re: wie heeft meer info over dit muntje

Bericht door Petrus »

Leuk muntje.
Is het magnetisch?
Lijkt het zilver?
Ik heb gezocht naar de periodes die jij vooropsteld en ik heb muntjes gevonden die lijken op dit muntje.
Ik kon er echter geen vinden waar de lijnen van het kruis doorlopen.
zie : http://www.medievalcoinage.com/pdfbooks ... elandl.pdf
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III »

Weet niet of het nog zin heeft, maar hier alsnog de determinatie:

Penning of Denier (wordt soms inderdaad een Kopje genoemd), geslagen in Holland onder Floris IV of Willem II, Tussen 1222 en 1256.
Heb opzich wel interesse, maar heb geen later provinciale ruilmiddelen.
Coinmaster Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Coinmaster »

'Kopje' is een foutieve benaming (*) evenals denier. Het betreft een (lokale) penning van het graafschap Holland.
Er bestaat geen consensus over de exacte datering. Meestal wordt meegegeven: Floris IV / Willem II. Vermoedelijk is de munt tijdens een regentschap uitgegeven en in ieder geval voor 1250 (vanaf 1247 werd in Engeland het korte kruis vervangen door een lang kruis, dat waarschijnlijk snel is overgenomen door het graafschap Holland). Het kan zijn dat de munt is geslagen onder Willem II, maar deze graaf heeft alleen munten onder zijn eigen naam uitgegeven te Aken en Nijmegen (als Roomskoning). Kortom, er bestaat nog altijd veel ruis over dit munttype, maar dat maakt 'm vind ik ook juist erg interessant!

(*) Uit een noot uit een artikel van Grolle:
"De koppekijn (dat is de koopmanspenning?), Latijn copkinus, was een term die rond 1340-50 werd gebruikt. Dat de kopken ook wordt vermeld in het Opstalboomstatuut van 1323 duidt mijns inziens op een latere interpolatie. Deze term werd door Hermann Grote en Van der Chijs (a.w. 283 noot 7) ten onrechte in verband gebracht met de beeldenaar van de Hollandse penning uit de 13e en 14e eeuw en leverde daarvoor de onhistorische term kopje (Duits Kopfchen) op; zie e.j.a. VAN BEEK (ed.) Encyclopedie van munten en bankbiljetten (Alphen aan den Rijn/Houten 1986-) s.v. kopje en kopken. Er waren ook halve copkini (1 mijt)."

Terug naar “Late middeleeuwen 1050 - 1500”