Munten Gansoyen

Plaats hier berichten over stads- en noodgeld uit Nederland. Denk hierbij onder andere aan broodgeld en boterbonnen. Grotere plaatsen kregen het soms voor elkaar, of hadden in tijden waarin het slecht ging geen keus om eigen munten te slaan. Denk hierbij aan Nijmegen, Sneek, Tiel, Deventer, etc.

Moderator: Arjena3

Erwin S

Munten Gansoyen

Bericht door Erwin S »

Beste leden/bezoekers van Munthunter.nl,

In verband met mijn onderzoek naar de verdwenen heerlijkheid Gansoijen is mijn vraag
of er iemand munten, welke geslagen zijn in Gansoijen, in zijn collectie heeft zitten.
en/of er documentatie over is.

Gansoijen is een dorpje, welke gelegen was tussen Drongelen en Waalwijk.
Door het graven van de maas is het dorpje incl. kasteel verdwenen.

Mvg Erwin S.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Munten Gansoyen

Bericht door Munthunter »

Beste Erwin,

Als eerste een hartelijk welkom op Hét Munten en Bankbiljetten Forum!

Wat ik begrijp is dat er inderdaad munten zijn geslagen. Het wil immers niet zeggen dat wanneer een plaats muntrechten had er ook daadwerkelijk munten zijn geslagen. Zoals ik snel kan terugvinden zijn er verzamelaars die dus inderdaad deze munten in hun verzameling hebben, maar zijn dit niet verzamelaars die het graag laten zien. Ik kom namelijk geen enkele afbeelding tegen in mijn Google-zoektocht.

Maar wie weet is er toch 1 die het met ons wil delen. Of heb je zelf inmiddels al afbeeldingen kunnen vinden? Andere informatie is natuurlijk ook leuk om hier te plaatsen, er zijn vast liefhebbers hier te vinden die daar wel warm van worden.

Bovenal een mooi verhaal, zeker voor detectorzoekers.

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Martin
Senior lid
Senior lid

Re: Munten Gansoyen

Bericht door Martin »

In het forum muntenbodemvondsten is een topic gewijd aan aan deze vermeende muntplaats (http://www.muntenbodemvondsten.nl/index ... ic=13547.0)
In een bijdrage wordt gerefereerd aan een artikel in De Beeldenaar en het zou dus interessant zijn dit artikel te raadplegen. Op de vraag of hier ooit munten geslagen zijn, ondanks een verleend muntrecht, stelt men hier: 'Dit is echter een geval van "zeker niet", zoals te lezen valt in De Beeldenaar 28 (2004) 283-285. Enkele onduidelijke letters in een laat-middeleeuwse tekst brachten de Bossche archivaris en numismaat C.R. Hermans in de 19e eeuw ertoe om Savoijen als Ganoijen te lezen, en dat zag hij weer als verschrijving voor Gansoijen...'

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Terug naar “Stadsgeld Nederland”