Reader's Digest penningen of jetons

Plaats hier berichten over rekenpenningen. Hiermee werd het tellen van grote hoeveelheden muntgeld vergemakkelijkt.
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Reader's Digest penningen of jetons

Bericht door marksch »

Hallo,

Ik heb hier 5 penningen die er verdacht veel uitzien als kopieën van een dukaat, zoals Readers' Digest die heeft uitgegeven. Nu kom ik hier best veel informatie over tegen op de verschillende websites, o.a. hier. Hier volgt een afbeelding van een jeton die ik in mijn bezit heb:

Afbeelding

Deze jeton weegt ongeveer 2 gram en heeft een diameter van ongeveer 20 mm.

De penninkjes zoals Readers' Digest die heeft uitgegeven, schijnen er echter iets anders uit te zien:

Afbeelding

Nu zou ik graag willen weten of er iemand is die meer informatie heeft over de penningen van Readers' Digest, zodat ik kan controleren of de jetons die ik heb bij Readers' Digest vandaan komen. Wanneer zijn ze bijvoorbeeld geproduceerd en uitgegeven en zijn ze allemaal van blik met een laagje messing? Hoorden ze misschien nog ergens bij, bijvoorbeeld een of ander spel of een reclame-actie? Hoeveel verschillende van deze penningen heeft Readers' Digest uitgegeven en heeft iemand een volledig overzichtje, het liefst een uitgave van Readers' Digest, waarin ze allemaal in opgesomd worden?

Overigens ben ik niet echt geïnteresseerd in deze penningen. Ze zaten bij een verzameling, die ik ooit van iemand heb overgenomen. Ik heb ook nog 2 reclame-penningen waar gewoon duidelijk "Reader's Digest" op staat. Die komen uit een blikje, dat ik op de rommelmarkt heb gekocht. Wat zal ik hier nu eens mee doen? Suggesties?

Vriendelijke groet,

Mark

Terug naar “Rekenpenningen en jetons”