munten uit capsule's halen

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de euromunten

Moderator: euromunter

wouterkabouter95 Nederland
Lid
Lid

munten uit capsule's halen

Bericht door wouterkabouter95 »

beste mensen,

Ik heb het prooflike euro jaarsetje van 1999 gekocht, en wilde de munten uit de capsules halen, om ze in munthouders te doen.
maar nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat de munten zo strak in die capsule's zitten dat ik ze er met geen mogelijkheid uit krijg (zonder de munt te beschadigen)
weet iemand een manier om ze er toch uit te kunnen krijgen?

alvast bedankt!
wouterkabouter95
verzamelaar van alles wat nederlands is, in zo hoog mogelijke kwaliteiten. zou graag medeverzamelaars ontmoeten in de regio van Gouda. wie?
eurofreak België
Donateur
Donateur

Re: munten uit capsule's halen

Bericht door eurofreak »

Ik begrijp niet goed waarom je de munten uit de muntcapsules zou nemen om ze in munthouders te steken.
Muntcapsules vindt ik persoonlijk de manier om een munt te bewaren.
Proof munten zijn zeer gevoelig en mag je al zeker niet met je blote handen vastnemen en als je de capsules niet open krijgt zou ik ze dus zeker laten steken om er mss nadien spijt van te krijgen. ;)
groetjes Luc
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Lukt het ook niet om ze met capsule en al in een munthouder te stoppen? Ik snap dat je alle munten netjes bij elkaar in een album wilt hebben, maar je krijgt hoe dan ook waardevermindering als je ze uit de capsules haalt. Een orginele verpakking verkoopt gewoon beter. En natuurlijk heb je het risico dat je vingervlekken op de munten krijgt. Handschoenen zijn een optie, maar zeker geen gepoederde latex handschoenen. Katoen kan wel, maar dan heb je weer het risico op krasjes.

Nu heb ik laatst een Beneluxset van 1994 opengemaakt omdat ik de 50 Franc stukken toch graag naast het tientje bij de andere munten wilde hebben. Die capsules zaten inderdaad goed dicht, maar met een klein schroevendraaiertje kreeg ik de beide helften toch van elkaar.

In mijn geval heb ik het waardeverlies voor lief genomen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

eurofreak schreef:Ik begrijp niet goed waarom je de munten uit de muntcapsules zou nemen om ze in munthouders te steken.
Muntcapsules vindt ik persoonlijk de manier om een munt te bewaren.
En ik stop al mijn munten liever in munthouders, dus ook de proofmunten. Gewoon omdat ik het netter vind om alles op dezelfde manier te bewaren. En in munthouders neemt het minder ruimte in, want die zijn niet zo dik...

Ik open de capsules altijd door met de nagel tussen de rand te gaan prutsen totdat je hem open wipt. Soms zitten ze inderdaad vrij strak erin, en dan druk ik in het midden van de capsule terwijl ik de rand juist de andere kant op trek. Op die manier krijg ik ze er eigenlijk altijd wel uit. Immers: als het er zonder de munt te beschadigen in kan worden gestopt, kan het er ook weer uit. :)

En ach, die waardevermindering. Ten eerste doorverkopen niet het doel van mijn verzameling, en eigenlijk de meeste proofmunten die ik heb handelen voor goud/zilverwaarde, dus daar zal weinig waardedaling in zitten wanneer ze niet in zo'n stukje plastic zitten. Ik kan ze er overigens altijd weer in terugstoppen...
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

Ik zeg ook een no-go. Die munten zijn niet voor niets in capsules gestopt. Het doel van die dingen is namelijk om de kwaliteit te waarborgen en er voor te zorgen dat die niet minder wordt door de jaren heen. Ik moet wel toegeven dat ik het ook leuk vind als ik alles in één map heb, maar als ik een proof-munt uit z'n huisje moet halen om dat dit leuker staat in mijn verzameling? Dan heb ik liever een groot gapend gat in m'n album zitten dan dat ik een kwalitatief gezien heel erg mooie munt moet gaan verpesten. Misschien dat sommigen dit verkeerd vinden maar bij mij gaat het om de munt, niet om het album waar hij in zit.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
wouterkabouter95 Nederland
Lid
Lid

Bericht door wouterkabouter95 »

Thanks voor de tips!
En ik ben het volkomen met mr spatbord eens ;)
verzamelaar van alles wat nederlands is, in zo hoog mogelijke kwaliteiten. zou graag medeverzamelaars ontmoeten in de regio van Gouda. wie?

Terug naar “Euromunten”