Naar aanleiding van de komst van de euro's van Andorra vroeg ik me af hoe er wordt bepaald hoeveel munten een land mag slaan.
In de begintijd van de euro had ik wel wat lijstjes met zogenoemde quota. Hierop stond dat 5% van alle euromunten uit Nederland mocht komen. Dat aantal zal nu wel achterhaald zijn, omdat er wat landen zijn bijgekomen.
Heeft iemand een lijst van deze quota zoals ze in 2002 golden en zoals ze nu gelden?
Hoe wordt bepaald hoeveel euromunten een land mag slaan?
Moderator: euromunter
Hoe wordt bepaald hoeveel euromunten een land mag slaan?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
-
- Volledig lid
Re: Hoe wordt bepaald hoeveel euromunten een land mag slaan?
Lijkt me wel, hoe meer munten hoe minder het geld waard wordt. Maar dit lijkt me ook weer zo'n typisch EUROPA geheim zodat ze zelf nog wat centen in hun zak kunnen steken...
Re: Hoe wordt bepaald hoeveel euromunten een land mag slaan?
Hallojanssenfrank schreef:Naar aanleiding van de komst van de euro's van Andorra vroeg ik me af hoe er wordt bepaald hoeveel munten een land mag slaan.
In de begintijd van de euro had ik wel wat lijstjes met zogenoemde quota. Hierop stond dat 5% van alle euromunten uit Nederland mocht komen. Dat aantal zal nu wel achterhaald zijn, omdat er wat landen zijn bijgekomen.
Heeft iemand een lijst van deze quota zoals ze in 2002 golden en zoals ze nu gelden?
Volgens mij zijn er geen vooraf bepaalde quota. Een uitgevend land bepaalt zelf welke munten het uitgeeft en hoeveel, afhankelijk van de behoefte. Hiervoor hebben ze wel toestemming nodig van de ECB, die het uitgiftebeleid van alle landen coördineert. Soms weet men pas na geruime tijd hoeveel munten er uiteindelijk feitelijk uitgegeven zijn. Er was een heel goede private site die alle uitgiften bijhield, maar deze functioneert sinds november 2013 helaas niet meer.
Dus: geen quota, wel voortdurend overleg tussen nationale banken en ECB. Zie voor meer info ook deze site: http://ec.europa.eu/economy_finance/eur ... dex_en.htm
Groet
Thomas