Wat voor munt is dit?

Heb je vragen over de munt die je hebt gevonden? Wil je iets laten zien? Plaats het hier!

Moderator: koiboyke

stijnvanharen

Wat voor munt is dit?

Bericht door stijnvanharen »

Mijn vader heeft deze munt jaren geleden gevonden op de Leenderheide in de buurt van Eindhoven.
Al deze jaren vragen ik en mijn zus ons al af wat we voor muntje hebben.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Alle input is welkom!
Afbeelding
Afbeelding
Ik kan proberen duidelijkere foto's te maken maar de beeltenissen op de munt zijn helaas simpelweg niet zo duidelijk.
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Re: Wat voor munt is dit?

Bericht door marksch »

Hoi,

Ik vraag me af of dit een munt is. Aangezien beide zijden een voorstelling bevatten i.p.v. een waardeaanduiding, wapen of hoofd van een staatshoofd, zouik denken dat hem om een penning gaat. Ik denk aan iets in deze stijl:
Afbeelding.
Wellicht is het handig als je even vermeldt hoe groot de munt/penning is.

Vriendelijke groet,

Mark
stijnvanharen

Bericht door stijnvanharen »

Beste Mark,
bedankt voor je reactie!
Ik wist niet dat er onder verzamelaars een verschil werd aangeduid tussen een munt en een penning maar nu je het zegt en na Wikipedia te hebben geraadpleegd klinkt het best logisch. Wat voor penning zat je aan te denken?
Het muntje/de penning heeft overigens een diameter van ongeveer 2,5 cm.
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Stijn,

Ik heb verder echt geen idee wat voor penning dit is. Het zou eventueel kunnen gaan om een prijs uitgereikt op een of ander oogstfeest, maar het zou ook gewoon om een sieraad kunnen gaan. Ik heb dergelijke penningen gezien uit de periode 1830 tot en met 1960, maar als het om een ander soort penning gaat, kan hij ook best veel ouder zijn. Ik kan alleen maar aangeven om wat voor stijl ik denk dat het gaat.

Vriendelijke groet,

Mark

Terug naar “Muntvondsten”