Kaapverdische Eilanden

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Afrika.

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Kaapverdische Eilanden

Bericht door Nico »

Vorige week op vakantie geweest op Sal, een van de eilanden van Kaapverdië.
En deze munten uit de omloop gevist.
De munteenheid is de Escudo, het land is in 1975 onafhankelijk geworden van Portugal.
De munt is gekoppeld aan de euro, één euro is ongeveer 110 escudo.
Alle munten zijn tot mijn verrassing uit 1994. Ik heb muntjes van 1, 5, 10, 20, 50, en 100 escudo kunnen bemachtigen, de 1 en 5 escudo heb ik niet als wisselgeld, maar op mijn vraag van een caféeigenaar gekregen, ik denk dat de 1 escudo nauwelijks wordt gebruikt in het betalingsverkeer. De 100 escudo is de hoogste denominatie denk ik, er zijn ook biljetten van 200 escudo. Er is sprake van 3 series verschillende munten, met schepen, planten en dieren. Helaas heb ik van de 1, 5 en 100 escudo niet alle verschillende kunnen vinden. Hier op deze Engelstalige Wikipedia bladzijde is meer over de munteenheid te lezen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cape_Verdean_escudo
Kijk ze, Nico.
2014-02-22 18.27.02.jpg
2014-02-22 18.25.31.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Re: Kaapverdische Eilanden

Bericht door leon voorn »

leuk,heb je nog een dubbele.....
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Ik vind dat muntje met het schildpadje een mooie :-)
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

leon voorn schreef:leuk,heb je nog een dubbele.....
Nee, helaas.... ik had er best wat meer mee kunnen nemen voor je, misschien gaan we volgend jaar nog wel terug, ik zal het onthouden.
Het schildpadmuntje is inderdaad heel leuk Koen, van de 1 escudo is maar 1 type gemaakt, dus ik mis van de 5 escudo 1 exemplaar, en van de 100 escudo 2 exemplaren. Er zijn blijkbaar ook munten van 200 escudo, naast de bankbiljetten met dezelfde waarde, maar die ben ik niet tegengekomen helaas. Gr, Nico.
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

Leuk zeg, ik nog helemaal geen munten/bankbiljetten uit de Kaapverdische Eilanden!
Ik zal wel een keer setje via markplaats of zo gaan bemachtigen. Erg leuk dat je dit met ons wilt delen!
Er zijn trouwens heel veel verschillende munten van deze eilandengroep:
http://en.numista.com/catalogue/cap-vert-1.html

Ik zou de volgende keer maar eens gaan kijken of je de andere munten ook kunt vinden!

Grt, Lotus07
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Lotus07 schreef:Leuk zeg, ik nog helemaal geen munten/bankbiljetten uit de Kaapverdische Eilanden!
Ik zal wel een keer setje via markplaats of zo gaan bemachtigen. Erg leuk dat je dit met ons wilt delen!

Grt, Lotus07
Hoi Lotus,

Ik heb er nog een paar dubbel ik zal ze in de forumveiling plaatsen. Wie weet wil jij of een ander forumlid ze wel overnemen.

Onderstaand een paar 100 escudos munten uit mijn verzameling.
Het is leuk dat deze bimetalen types zowel in messing als roodkoper uitgebracht zijn:

Afbeelding
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Best mooie muntjes. Ik heb er zelf ook een uit Kaap Verdië: een 1 escudo uit 1977. Op zich niet zo'n bijzonder muntje, maar ik heb er lekker wel een frogwink
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
dutchgalego
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door dutchgalego »

De moderne munten uit de Kaapverdische eilanden zijn mooi, maar de waarde is minimaal. Je kunt her en der setjes bestellen voor geen 10 euro. De munten van voor 1975 toen ze nog onderdeel waren van het Portugese Rijk zijn best lelijk, maar simpelweg niet te betalen. Dat heb ik inmiddels wel ondervonden.
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

dutchgalego schreef:De moderne munten uit de Kaapverdische eilanden zijn mooi, maar de waarde is minimaal. Je kunt her en der setjes bestellen voor geen 10 euro. De munten van voor 1975 toen ze nog onderdeel waren van het Portugese Rijk zijn best lelijk, maar simpelweg niet te betalen. Dat heb ik inmiddels wel ondervonden.
Die munten van voor 1975 zijn typisch van die munten die erg duur zijn als je ze loskoopt, maar erg goedkoop wanneer je ze vind in de uitzoekbakken op een muntenbeurs! :)
Het zelfde geldt voor de Britse 1 shillingmunten van tussen 1953 en 1966. Bepaalde jaartallen (vooral van het Schotse type) zijn vrij zeldzaam, maar dusdanig niet zo zeldzaam dat je ze nooit tegenkomt in de uitzoekbakken op een beurs. Had geloof ik een paar jaar terug 3 schaarse jaartallen voor 50ct p.s. gekocht, gevonden in zo'n uitzoekbak! 8):
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
dutchgalego
Volledig lid
Volledig lid

Ik krijg binnenkort muntgeld uit de Kaapverdische eiland. Omdat ik het meest al heb, ben ik best bereid om het e.e.a. te ruilen.
Heb je interesse laat het mij maar weten of kijk in mijn ruilingslijst bij Numista.com waar ik ook onder de naam Dutchgalego bekend ben.

Tot ruils, Tony
dutchgalego
Volledig lid
Volledig lid

Lotus07 schreef:
dutchgalego schreef:De moderne munten uit de Kaapverdische eilanden zijn mooi, maar de waarde is minimaal. Je kunt her en der setjes bestellen voor geen 10 euro. De munten van voor 1975 toen ze nog onderdeel waren van het Portugese Rijk zijn best lelijk, maar simpelweg niet te betalen. Dat heb ik inmiddels wel ondervonden.
Die munten van voor 1975 zijn typisch van die munten die erg duur zijn als je ze loskoopt, maar erg goedkoop wanneer je ze vind in de uitzoekbakken op een muntenbeurs! :)
Het zelfde geldt voor de Britse 1 shillingmunten van tussen 1953 en 1966. Bepaalde jaartallen (vooral van het Schotse type) zijn vrij zeldzaam, maar dusdanig niet zo zeldzaam dat je ze nooit tegenkomt in de uitzoekbakken op een beurs. Had geloof ik een paar jaar terug 3 schaarse jaartallen voor 50ct p.s. gekocht, gevonden in zo'n uitzoekbak! 8):
Hoi Pepijn,
Laat mij aub weten als je coloniale kaapverdischemunten (het liefst patacas) in een zoekbak vindt, ik ben best bereid om zaken met jou te doen. :sarcasm2:
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

dutchgalego schreef:
Lotus07 schreef:
Hoi Pepijn,
Laat mij aub weten als je coloniale kaapverdischemunten (het liefst patacas) in een zoekbak vindt, ik ben best bereid om zaken met jou te doen. :sarcasm2:
Haha, dat is goed. Een tijdje was ik op het Muntmanifestatie in Houten, maar ik had er toen niet specefiek naar gezocht, anders had ik wel een paar voor je mee kunnen nemen! ;)
dutchgalego
Volledig lid
Volledig lid

Volgende keer moet je dat doen. Ik heb hier een catalogus over alle Portugese munten (ook koloniale munten) en sommige zijn wel 300 euro waard (XF).
Alles wat Portugees muntgeld is, is ook duur. De oorzaak kun je vinden in de geschiedenis boeken.
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

Niet helemaal waar, want al die koersmunten van de jaren '60 en later zijn toch vrij doosnede lijkt me?
dutchgalego
Volledig lid
Volledig lid

Nou, er zijn in Portugal meer verzamelaars dan "gewone" jaren 60 munten. Het aantal munten die destijds werden geslagen is laag en een 1 escudo munt van alpaca in AU staat, koop je in Portugal niet voor minder dan 300 euro. Hier kun je simpelweg geen alpaca coins uit de Kaapverdische eilanden vinden.

Terug naar “Afrika”