misdruk of nep?

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
harrypotty

misdruk of nep?

Bericht door harrypotty »

Ik heb een 2 euro cent muntje. Echter is deze in de vorm van een 10 eurocent. Oftewel een 10 cent muntje met de opdruk van 2 cent. Is dit een misdruk of een geintje van een hobbyist?
Kwam hem toevallig tegen en vraag het me al een lange tijd af
Afbeelding
Dick
Superlid
Superlid

Re: misdruk of nep?

Bericht door Dick »

Wat is de diameter en de dikte van deze munt ?

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
harrypotty

Exacte maten weet ik niet (geen goede meetapparatuur) maar de diameter is ongeveer 1,9 cm en hij is ongeveer 2 mm dik.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Wat bedoel je met de vorm van een 10 cent munt? Ik zie geen gekartelde rand van de 10 cent.
Heeft de zijkant ook gewoon de inkeping die bij de 2 cent hoort?
Is de munt magnetisch?
Een 10 cent munt is trouwens duidelijk groter dan een 2 cent munt en daar zie ik niets van terug op de foto.

Luit
harrypotty

Afbeelding
harrypotty

Afbeelding

Met name de dikte en de kleur lijken erg veel op een 10 eurocentmuntje. Heb hem als wisselgeld gekregen en dacht in eerste instantie dat het 10 cent was. Het gaat overigens om het middelste muntje op de foto's.
mmmunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mmmunten »

Leuke munt wel. Maar misdruk of knutselwerk? De foto's zijn voor mij niet helder genoeg.

De enige manier om het echt uitsluitsel te krijgen is door de munt te wegen.
Een muntstuk van 10 eurocent weegt 4.10 gram en heeft een diameter van 19,75 mm.
Een muntstuk van 2 eurocent weegt 3,06 gram en heeft een diameter van 18,75 mm.
Zie ook hoe zwaar is een euromunt.

Misschien zie het verschil ook al wanneer je de gele twee eurocent op het gewone twee cent stuk legt. Hebben ze dezelfde diameter, of is de gele zelfs nog iets kleiner, ga dan maar uit van huisvlijt. Het koperlaagje is dan gekleurd en de inkeping is op mechanische wijze verwijderd. (Nb. op de foto lijk ik een klein restant-streepje van de inkeping te zien, maar daarvoor is de foto net niet duidelijk genoeg). Is de gele een millimeter groter, dan zie je dat direct.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Uit de foto wordt in ieder geval duidelijk dat het geen 10 cent muntplaatje is waar een 2 cent op is geslagen, daarvoor is het te klein.
Het lijkt dikker dan de normale 2 cent, maar op de foto is dat lastig met zekerheid te zeggen.
Controleer nog even of het magnetisch is. Als dat zo is, dan is het waarschijnlijk een bewerkt 2 cent plaatje, en als het niet zo is, dan is het waarschijnlijk een ander muntplaatje, maar geen 10 cent.

Luit
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Aangezien we het hier over een misslag hebben, munten worden geslagen en biljetten gedrukt, heb ik het topic even verplaatst van de bankbiljetten rubriek naar de euromuntenrubriek.

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior »

llinde schreef:Uit de foto wordt in ieder geval duidelijk dat het geen 10 cent muntplaatje is waar een 2 cent op is geslagen, daarvoor is het te klein.
Het lijkt dikker dan de normale 2 cent, maar op de foto is dat lastig met zekerheid te zeggen.
Controleer nog even of het magnetisch is. Als dat zo is, dan is het waarschijnlijk een bewerkt 2 cent plaatje, en als het niet zo is, dan is het waarschijnlijk een ander muntplaatje, maar geen 10 cent.
De diameter maakt hier niet uit; een rondel voor een 10c past m.i. in de mal voor een 2c, en de munt krijgt de binnendiameter van de mal. Vanwege het ontbreken van de zijgroef is er een kans dat het inderdaad om een verkeerde rondel gaat, maar het magnetisme kan hier uitsluitsel geven. Dat is in elk geval makkelijker na te gaan dan het exacte gewicht.

Groeten,

Senior
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Erg leuk muntje, komt die op de forumveiling? :angel:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
harrypotty

Helaas heb ik nog niet genoeg berichten geplaatst om hem op de forumveiling te kunnen zetten... :cry:
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

harrypotty schreef:Helaas heb ik nog niet genoeg berichten geplaatst om hem op de forumveiling te kunnen zetten... :cry:
Ik heb de instellingen teruggebracht naar 3 geplaatste berichten, in plaats van 5, voordat leden advertenties kunnen plaatsen. Het zou nu dus wel moeten lukken om een advertentie aan te maken.

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
MikeGSM Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door MikeGSM »

Ik zie geen forumveiling....
Altijd opzoek naar munten en biljetten van Thailand, Laos, Cambodja en nu ook Birma/Mayamar

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”